Problem med Mail

Diskusjon rundt Mac OS

Problem med Mail

Innleggav ThomasR » man 29.03.2004 17:06

Hei!

Har problem med å sende mail. Eg kan motta, men når eg skal sende, får eg "time out" og feilmelding både på port 25 og 80. Har prøvd både POP-kontoen min på start.no og nameplanet.com, og har prøvd både Mail og Entourage...

Ingen som har tilsvarande problem...?
 

Innleggav thomasb » man 29.03.2004 17:26

Det høres ut som om du har feil adresse for utgående mail server. Hvilken internettleverandør har du? Om du har Telenor, så skal utgående mailserver være "smtp.online.no". Om du har NextGenTel, så skal utgående mailserver være "mail.broadpark.no".

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav andemann » man 29.03.2004 17:28

Du kan begynne med å teste om du får forbindelse med utgående mailserver.
Åpne terminalvindu og skriv
telnet smtp.isp.com 25

Bytt ut smtp.isp.com med din utgående mailserver.
Om du får forbindelse kommer det en linje på skjermen med diverse info fra smtpservern, hvis ikke skal det komme en eller annen beskjed som sier at du ikke har forbindelse med serveren.

Hvilken internetleverandør benytter du for oppkobling?
Har du forsøkt å bruker leverandørens smtp(utgående mail)server?

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav sniffer » man 29.03.2004 21:48

Som andemannen sier ^^

Se også http://www.postcastserver.com/help/Anti ... ocking.htm for mere info.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Problem med Mail

Innleggav ThomasR » tir 30.03.2004 16:06

Hei og takk for svar!

Leverandøren min er nameplanet.com og utg. mailserver er sendmail.reite.net

Prøvde å sjekke med

telnet sendmail.reite.net 25 (Var det slik?)

Svaret blei:

Operation timed out. Unable to connect to remote host.
 

Innleggav magnus » tir 30.03.2004 20:57

eventuelt prøvd med bare mail.…? Kanskje det hjelper
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » ons 31.03.2004 2:15

ThomasR, er du fornøyd med nameplanet? Er de stabile, og er spam filteret demmes bra? Kunne godt tenke meg enn fast, stabil, og ISP uavhengig e-post adresse.
Du må ta kontakt med ISP (internet/linje leverandøren) din. De vet hvilken smtp adresse du kan bruke til din utgående mail. De har sikkert bare sperret port 25 for alle unntatt sin egen mail server for utgående mail. Du kan selvsagt bruke nameplanet selv om ISPen din har noen restriksjoner. Har selv dette problemet med min ISP som jeg har i øyeblikket, men det er ikke værre enn at Mail spør meg etter at sendingen har blitt timet ut hvilken smtp server jeg vil bruke. Når den spør velger jeg bare ISPen sin. Da går det bra.
Man kan selvsagt sette Mail til å prøve ISP'en sin SMTP adresse først, visst man vil. Dette gjøres i konto instillingene.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

I orden!

Innleggav ThomasR » fre 02.04.2004 14:06

Hei!

Det gikk bra til slutt, løysinga var å bruke mailserveren på universitetet her. Sjølv om eg måtte låne eit brukarnamn og passord.

Takk for hjelpa folkens!
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]