Terminal-problem

Diskusjon rundt Mac OS

Terminal-problem

Innleggav dupe_eivind » søn 04.04.2004 21:26

Har et lite problem i Terminalen. Har egentlig ikke så mye peiling på dette med Terminalen, men måtte bruke den til å "resette" MySQL på maskina. Gjorde nøyaktig som her, men erstattet 127.0.0.1 med 10.0.1.2 som er maskinas IP. Men da skjedde det noe merkelig: da jeg åpnet Terminalen neste gang sto det ikke: [eivind:~] eivind% som vanlig, men: [10:~] eivind%.

Har funnet ut at jeg kan bruke sudo hostname eivind, men da blir det [eivind:~] xxxxxxxx% hos de andre brukerne også, noe jeg ikke vil.


Hva har jeg gjort? Og hvordan kan jeg "reparere" det? Som sagt har jeg lite peiling på Terminalen, så jeg setter pris på trinn-for-trinn-forklaring :wink:

Bruker OS X 10.2.8, hvis noen lurer på det.
medlem i 246 måneder
 

Innleggav dupe_eivind » søn 04.04.2004 22:28

Beklager, sjekket visst ikke nok før jeg skrev. Det holdt med en omstart og så var alt greit igjen :D
medlem i 246 måneder
 

Innleggav sniffer » man 05.04.2004 0:48

Mener jeg har det samme visst jeg kobler meg til trådløst på universitetet IIRC. Tror ikke det er noe unormalt ved dette.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Jon » man 05.04.2004 19:22

Du får dette fordi du har på "-Automatic-" i hostconfigen din. Så når du bytter host (noe du nok gjorde når du prøvde å oppdatere sql'en). Og noe sniffer gjør på universitetet.

Rediger filen "/etc/hostconfig" og der det står HOSTNAME=-Automatic-, bytter du til det du ønsker at maskinen din skal hete. Akkurat nå "heter" min "nlemac". Så da står det HOSTNAME=nlemac.

Uansett åssen nett jeg er på nå så står det samme i terminalen.

Kode: Merk alt
[jk@nlemac](/etc)$

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]