Hva feiler iBook'en min? :(

Diskusjon rundt Mac OS

Hva feiler iBook'en min? :(

Innleggav muttleey » tor 17.06.2004 2:34

Specs:
iBook G4 933mhz
384 ram
ati mobility 32mb ram
airport express
bluetooth
60gb disk

ca 3 uker etter jeg kjøpte maskinen kollapset den helt. Etter hyggelig hjelp på telefon kom UPS og hentet maskinen på tirsdag. Ble reparert og tilbakelevert fredag samme uke. Harddisken hadde totalhavarert, all data var borte. Vet ikke om de skiftet disken eller reparerte den orginale.

Nå funker maskina helt fint, men når jeg restarter den klikker den ALLTID. enten stopper den på bluescreen før innlogging, den stopper før den kommer så langt og jeg får beskjed om å restarte, eller den stopper når den har loadet kun bakgrunnsbilde på skrivebord. Har også loadet alt og så bare fryst helt ved en anledning.

Kan ikke finne noen logisk forklaring på dette. Har ikke innstallert noe snuskete software og maskinen har ikke blitt utsatt for fysisk skade. Problemet ser ut til å komme kun ved restart, ikke ved "shut down" og så oppstart.

Fatter ikke dette, men det kan ikke være slik at jeg må reboote 3 ganger på rad for å få igang systemet. Er livredd for at det samme skjer igjen og at jeg mister all dataen.

Typisk meg om jeg har fått en maskin full av produksjonsfeil..

Noen forslag til forklaring, jeg er åpen for alt. På forhånd takk.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav eivinn » tor 17.06.2004 5:20

Det som du snakker om har skjedd meg noen ganger på en Windows maskin hjemme. Problemet kom ved to anledninger, en gang hadde jeg ikke stapped IDE kabelen skikkelig inn i hovedkortet og den andre gangen var det RAM brikken som ikke var skikkelig i RAM slot'en.

Håper du får maskinen din i orden. Har bare elsket min Mac etter at jeg fikk den.
medlem i 239 måneder
 

Innleggav gribuz » tor 17.06.2004 8:52

Som eivinn sier kan det være noe hardware som har blitt løs :roll:

Kanskje under transporten ?
medlem i 239 måneder
 

Innleggav admin » tor 17.06.2004 9:04

Var Mac OS X installert når du fikk den? Eller installerte du det selv i etterkant? Hvis du gjorde det i etterkant ville jeg nok formatert og installert Mac OS X på nytt.

Sjekke om RAM brikker og kablen til harddisken sitter fast er nok heller ikke dumt. Hvis ikke det hjelper ring Apple og klag igjen..

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav muttleey » tor 17.06.2004 13:51

takk for tipsene.

Tror jeg har funnet svaret. Det virker altfor enkelt, og også ganske utrolig, men det ser ut til at det er Logitech musen tilkoblet USB porten som har laget trøblet.

Dro ut musen i går, restartet to gang på rad uten problemer (noe som ikke funket tidligere). Slå så maskinen av. Når jeg startet opp i dag formiddag startet den som en drøm.

Merkelig om det skulle være noe så enkelt som dette, men det virker faktisk sånn. Maskinen funker helt fint når jeg setter i mussen da, men jeg tror jeg kommer til å kjøpe en ny. Den jeg har er sikkert snart 3 år gammel.
medlem i 238 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]