Apples X11

Diskusjon rundt Mac OS

Apples X11

Innleggav loring » tor 24.06.2004 19:09

Heihei! Må bare si at jeg er i ekstase over min nye ibook g4!! en helt fantastisk og rå maskin!

Er derimot svoren *nix fan, og skulle gjerne benyttet meg av en del klassikere som f.eks irssi og ncftp.
Har installert Apples X11, men får det ikke helt til å funke som jeg vil. Er det f.eks noen mulighet for å lage launchere på docken til X11 progs, gjerne med parametere? Er det mulig å f.eks i irssi bruke alt+1,2,3,4... for å få vindu 1,2,3,4... ? Skulle gjerne også hatt aterm gjennomsiktig. Farger i Aterm hadde også vært fint :P
Siste X11 spørsmål: er det mulig å få fink til å kompilere progs inn i X11/apples *nix PATH? Nå kompilerer den dem bare inn i sin egen /sw/ folder.

Setter pris på alle svar, og beklager for ev.t gale benevnelser/dårlig beskrevne ønsker/problemer, men er nokså ny på mac fronten :P
medlem i 239 måneder
 

Innleggav ggt667 » tor 24.06.2004 19:56

Hiv ut Apple's X11, installer fink også henter du inn pakkene med fink(
forbløffende likt apt-get
)

fink install ncftp x11 ethereal

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Jon » tor 24.06.2004 22:02

Du kan kjøre både X11 og XDarwin på samme maskin uten problemer.

Ta en backup (kjekt å ha og du trenger to filer) av "/etc/X11" og "/usr/X11R6" og alle undermapper.

For XDarwin mangler bare to filer i "/usr/X11R6/bin" i forhold til apple's X11. Nemlig "Xquartz" og "quartz-wm".

Kopier de fra den gamle Apple's X11 installasjonen og over i "/usr/X11R6/bin".

Så lager du to linjer i .xinitrc filen din (du kan også bruke den globale som er i "/usr/X11R6/etc/xinit/" hvis du vil).

De to linjene er:
Kode: Merk alt
# exec wmaker # run XDarwin
exec quartz-wm # run Apple's X11


Så tar du bare og veksler mellom hvem av linjene du kommenterer ut, alt ettersom hva du vil gjøre. I "eksempelet" over er XDarwin kommentert vekk (mao. bruk # for å kommentere ut).

Så Apple's X11 og XDarwin fungerer fint på samme maskin. Har du gjort det over korrekt så kan du nå benytte deg av Apple's X11's hastighet og XDarwin's mulighet til å kjøre fullskjermvinduer og diverse andre ting. :)

Lykke til!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav loring » søn 27.06.2004 21:15

Da var XDarwin og fink inne, men har et par små problem... XDarwin vil kun startes med kommandoen XDarwinStartup i terminal og ikke ikonet, skulle gjerne kunne startet det bare ved å trykke på ikonet :P I tilleg er visst ikke vinduene xdarwin starter opp tilknyttet apple sin vindusbehandler (ingen bar med maksimer, lukk og minimer knapper) noe jeg gjerne skulle hatt. Siste problem: Irssi / konsoll (bruker aterm) har ingen farger. Er det i tilleg mulighet til å åpne aterm med div. kommandoer? (som -tr)...

Håper noen av dere vet svarene på noen av disse. På forhånd takk!
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Jon » fre 16.07.2004 21:34

altså.. for å få apple's windowmanager må du gjøre som jeg skrev i posten over. quartz-wm er apple sin wm.

Du kan bruke hvilken som helst window manager. Det du gjør nå er å kjøre X på toppen av OS X sitt gui. Så quartz-wm er en klone utseende messig av det OS X har, men er en wm for x.

tr taggen i aterm fungerer, men du vil bare se effekten av det hvis du kjører X i fullskjerm over OS X (ikke rootless). "T" fungerer f.eks. så du kan velge tittel selv.

Det med at det ikke funker å starte med å "trykke" vet jeg ikke. Mulig at du har noen feil innstillinger, og at den kjører med default config når du tar "XDarwinStartup". Bare noen tanker.

Vet ikke hvorfor du ikke har farger, men prøv å legge inn "export TERM=xterm-color" i .bash_profile filen i hjemmeområdet ditt (har du den ikke, så opprett den).

Jeg har iallefall flere farger i x's aterm enn jeg har i apple sin terminal.

Kan uansett anbefale MacIrssi, liker det godt. Gir et bra gui, men du har irssi i bunn. Eneste var at det ble ustabilt for meg, med scripts.

Håper du ble litt klokere.

EDIT: Fikse fikse ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav sniffer » lør 17.07.2004 0:43

Du kan bruke Script Editor (Apple script) for å lage oppstart script til kjøring av Terminal kommandoer. Disse program snuttene kan lagres som selvstendige "program". Klistre på ett ikon, og vips har du en enklere måte å starte programmene på.
Har ikke satt meg noe særlig inn i Apple script, men det burde være lett å starte nix kommandoer med å følge eksemplene som følger med OS X (Har gjort det selv ved en anledning). Se i /Library/Scripts/ folderen og studer "Hjelp" i Script Editor.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron