Skjulte Windows shares

Diskusjon rundt Mac OS

Skjulte Windows shares

Innleggav Swag » man 28.06.2004 0:01

Ikke lenge siden jeg switchet fra PC til Mac, og overgangen har egentlig kun bare vært en dans på roser. Det er immidlertid en ting jeg lurer på. Når jeg er på jobb er jeg avhengig av å nå noen shares på diverse Windows NT servere som er skjulte. Mac´en finner alle shares av seg selv, men ikke de skjulte (noe som er naturlig nok).

Da er spørsmålet mitt: hvordan kommer jeg meg inn på disse sharene.
I Windows skriver jeg noe tilsvarende dette:

eks. \\server\f$

der $ indikerer at det er skjult (som sikkert de fleste av dere vet).

Hva er tilsvarende kommando i Mac OS X?

På forhånd takk. :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Jon » man 28.06.2004 0:52

ikke noe problem.

Gå i terminalen:

"mount_smbfs -d 777 -f 777 //brukernavn:password@maskin/skjultdeling$ /mappe/du/vil/mounte/i"

(utelater du ":password" får du opp en passord forespørsel og slipper å ha passordet i plaintekst.)

Du må også huske å opprette mountpointet som det så fint heter på utenlandsk. Hvis ikke så får du en feilmelding. Det vanlige er å ha de i en mappe som heter /mnt/, der du oppretter mountpoint som har beskrivende navn. Kjekt å ha oversikten.

-d 777 gir deg fulle rettigheter på directories.
-f 777 gir deg fulle rettigheter på filer.

Dette avhenger selvsagt av at du faktisk har disse rettighetene fra nettverket sin side.

Du kan justere rettighetene som du vil. Regner med du er kjente med denne måten å sette rettigheter på.

Hvis ikke så "man chmod" i terminalen.

Lurer du på noe mer, så post i vei! :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Swag » man 28.06.2004 11:52

Funket som bare det! Takk for en glimrende forklaring. :D
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Jon » man 28.06.2004 14:11

np :)

Er det noen shares du bruker ofte så kan du f.eks legge inn alias i .bashrc (eller den globale om du vil). Har du ikke .bashrc i home diren din, så opprett en (bruker du noe annet enn bash, så heter filen din ."shelltype"rc).

I den filen kan du ha linjer som:
Kode: Merk alt
alias deling1="mount_smbfs -d 777 -f 777 //brukernavn@maskin/deling1 /mappe/du/vil/mounte/i"
alias deling2="mount_smbfs -d 777 -f 777 //brukernavn@maskin/deling2 /mappe/du/vil/mounte/i"


Herretter trenger du bare å skrive "deling1" eller "deling2" i terminalen for å utføre kommandoen.

Kan også nevne at plasserer du "# teksther" bak linjen(e) over, så kan du skrive noe beskrivende der og. Greit å ha oversikten hvis du får litt mange aliases. # kommenterer jo ut resten av linjen.

I linux kan man sette opp ting i fstab, sånn at de f.eks blir automounta på boot, men så vidt jeg vet så finnes ikke fstab i os x.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Swag » man 28.06.2004 15:32

Nok et meget bra tips. Skal teste det i morgen. Nå er det snart hjem.
fstab hadde vært kjekt ja. La inn mye bra der, når jeg brukte linux tidligere.

Nok en gang, takk for glimrende tips. :D
medlem i 237 måneder
 

Innleggav skyfex » tir 06.07.2004 21:57

Hvorfor gjøre ting så jævlig vanskelig? :p

Bare trykk [Command] + K i Finder, skriv:
smb://Server/F$
eller
smb://bruker:pass@Server/F$

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Jon » tir 06.07.2004 22:13

um, ikke så dumt, men må nå si at jeg foretrekker gamlemåten :) brukt den lenge og er vant til den.

Er vel en smule konservativ på noen områder. :)

*mm bash* :P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Swag » tir 06.07.2004 23:34

Ikke dum den måten der. Skal teste den også. Takk for tipset. :D
medlem i 237 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere