10.2 eller 10.3?

Diskusjon rundt Mac OS

10.2 eller 10.3?

Innleggav macorfium » man 05.07.2004 10:54

Etter å ha testet søstra mi sin emac som kjører Panter må jeg si jeg er dypt skuffet. Selv kjøpte jeg pb`en min rett før Panter ble innført som standard os. Det priser jeg meg lykkelig for nå. Etter hva jeg kan se, har "alt" i Panter blitt forenklet og gjort dårligere! I 10.2 er feks. valgene i "systemvalg" mye mer spesifikke, det er enklere å finne fram til nettop det du er ute etter. Hele utformingen av 10.3 virker "billigere" å se på. Er dette bare fordi jeg bruker den orginale mac musa og ser det på en emac eller er 10.3 så mye "styggere" en 10.2 ellers òg? Oppsettet virker helt idiotiskt, i går satt jeg og skulle vise søstra mi noe, men ingen ting funket som det skulle, det vil si; det funket ikke som i 10.2. Selvsagt funket det og vi fant det ut, men de små endringene de har gjort kunne de spart seg for. :x

Så hva er egentlig "best"? Finnes det egentlig noen skikkelig god grunn for å bytte fra Jaguar til Panter?
medlem i 248 måneder
 

panther kjedelig design

Innleggav Darv » man 05.07.2004 11:53

jeg er enig i at panther har kjedelig design. jaguar var mye lagt opp til å passe de gamle "new world" imacene og powermac g3/g4. panther derimot, med sånn "brushed metal" og mere nøytrale gråfarger skal passe den nye powerbooken og g5 maskina. det er kjedelig, jeg liker det første bedre, det var mere dristige greier enn den aluminiums looken.'

når det gjelder funksjon er jeg ikke enig, panther er et par tre hakk bedre særlig har jeg merket det i forhold til nettverk og epletast + tab kommandoen er også fin.
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Swag » man 05.07.2004 14:11

Synes Brushed Metal designet er noe av det peneste noensinne, jeg. Smaken er som baken...
medlem i 238 måneder
 

Innleggav ggt667 » man 05.07.2004 14:17

Det er vel ikke noe som mangler i 10.3 kontra 10.2, men at de flytta på ting i Systemvalg var knotete, og helt unødvendig, brukte nesten 2 uker før jeg vente meg til de nye plasseringene.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav macrules » man 05.07.2004 19:19

Jeg likte og Jaguar veldig godt. :)

Var litt uvant med en gang jeg prøvde Panther....men jeg hadde god innstilling og syntes det var spennende å måtte utforske osét pånytt. :D

Nå husker jeg ikke hvordan Jaguar var engang. Er meget godt fornøyd med Panther.

Utseende skifter man enkelt med themes. 8)

En ting som irriterer meg er at jeg har en mappe på docken. Den mappa er instilt på å sortere alfabetisk. + + . Så neste gang jeg åpner mappa fra docken er ingen ting sortert. Alt er helt hulter til bulter. :x



Denne feilen tror jeg jeg hadde i Jaguar også. Venter på en fix! :evil:

Men ellers er jeg strålende fornøyd. :D

(Hvis du ser bort ifra at Panther dreper firewire-disken min da.... :roll: )

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Magnuc » man 05.07.2004 19:28

Panther er jo et hav bedre enn Jaguar. Selve brushed metal looken er jeg ikke så begeistret for selv, men funksjonaliteten i Panther er det jo ingen tvil om at bedre.

Bare Expose gjør jo Panther hundre ganger bedre en Jaguar!

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav sniffer » man 05.07.2004 23:24

Er enig med at Systemvalg oppsettet er mer abstrakt enn den du finner i Jaguar. Hadde også litt problemer med det. Kanskje vi får se en effektiv løsning på dette med søke funksjonen som kommer i Tiger.
Når det er sagt, så er Panther ett hav mer modent enn Jaguar. Kunne ikke drømme om å gå til bake. Jeg hoppet over 10.2.8 pga alle de hærsens ikke-igjenfremkallelige buggene i 10.2.x serien. Panther har derimot fungert utmerket med tanke på robusthet ifra starten.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav thomasb » man 05.07.2004 23:42

Jeg må si jeg har vanskelig for å skjønne hva dere klager over. Her er mange grunner til å bytte til Panther ;)
http://www.apple.com/macosx/upgrade/compare.html

Panther rocker, og det vil Tiger også komme til å gjøre!

Rooooooarrrrr....grrr! 8)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav macorfium » tor 15.07.2004 21:11

Jo takk thomasb, jeg har sjekket linken din foer jeg postet denne traaden (har vaert flink aa soekte paa forhaand etter poster om det samme temaet).

Klarer meg fin fint med funksjonene i jaguar, de jeg trenger fra panther faar jeg alltids takk i. No prob.

Er fullt klar over at jeg kan skifte themes, det er allerede gjort og mekker mine ege naa. Utrolig goy.

Kommer nok til aa tviholde enda litt lenger paa jagen min til tigeren slipper loes.

OT=
Hater disse utenlandske nett kafeene. Blir ganske handikappet med dette tastaturet. Uten de siste bokstavene i alfabetet.
medlem i 248 måneder
 

Innleggav SimonMee » tor 15.07.2004 21:41

En smule "off-topic", men...

Dersom du bruker en Mac (funker sikkert i Windows også), kan du ganske enkelt bare skifte over fra hvilket som helst tastaturoppsett, f.eks. fransk, til norsk. Dermed får du bokstavene du er vant til der du er vant til dem. Men det hjelper å kunne touch, for man har ingen steder å se etter bokstavene. Man må bare finne dem selv.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Åsmund » fre 16.07.2004 2:55

Jeg synes Expose nesten er grunn nok i seg selv til å bytte til Panther. Den funksjonen bruker jeg hele tiden, og jobber 1000 ganger mer effektivt. Jeg liker også de nye Finder-vinduene, men designet i Panther er litt kjedelig. Når det gjelder funksjoner er det litt vanskelig å sette fingeren på "hva" som egentlig er blitt bedre, selv om "det" helt klart er blitt bedre siden jaguar.. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav macorfium » man 19.07.2004 14:55

Sitter paa nettkafe i Bulgaria, saa mac? Ha ha... Nei du, maa noye meg med PC. Dataen er laast slik at ingen endringer er tillat. Alt er rippa ned til skikkelige primitive greier, selv for windows. Ellers takk for mange gode svar (som vanlig). :D
medlem i 248 måneder
 

Panther så klart...

Innleggav NickFalk » fre 23.07.2004 14:45

Sidebar snarveiene, fast user switching og EXPOSÉ er alle elementer det er vanskelig å klare seg uten når man har vendt seg til dem. De gjør rett og slett bare datahverdagen enklere.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har forsøkt å dra muspekeren til et av hjørnene på Windows-PC'en på jobben - Exposé jeg savner deg hver dag!

(Er forøvrig enig i at børstet-metall-look'en ikke er noen forbedring fra Jaguar).

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]