Nok et hav av spørsmål fra en newbie tredjepartsprogrammer..

Diskusjon rundt Mac OS

Nok et hav av spørsmål fra en newbie tredjepartsprogrammer..

Innleggav CrazyGoNuts » søn 18.07.2004 22:33

Dere får sannsynligvis maaaange slike tråder men de samme spørsmålene, men om jeg ikke spør, lærer jeg ikke :)

Jeg sitter nå spent og venter på å få min første mac i form av en liten råtass av en 12" powerbook. En kompis som poster på dette forumet under aliaset Sniffer har og vil hjelpe meg mye med overgangen fra skaberakk til ordentlig datamaskin.

Jeg vil påstå jeg er er rimelig erfaren når det gjelder vanlige PCer men vil allikevel være ydmyk når jeg står overnfor noe helt nytt og ber derfor om litt hjelp og råd.

Før det første: Hvilke basics har dere å lære meg helt i begynnelsen for å kunne bygge effektivt videre på. Jeg tenker da først og fremst på konfigurering av maskinen, gjerne vha tredjeparts programmer ol, for snarveier, ytelse, sikkerhet og generelt nyttige programmer. Hvilke ftp programmer burde jeg sjekke ut?
Finnes det peer 2 peer programmer til Mac som er verdt å undersøke? Det er overhodet ikke viktig for meg, men jeg syns det er greiere å lasre musikk og film fra nett en det er å rippe selv dersom man er så heldig å kjenne noen som har det man vil ha..

Også er jeg på utkikk etter diverse programmer til billedbehandling, 3D og tegneprogrammer...

Jeg er svært takknemlig for alle tips og hjelp! Virker som om jeg endelig har funnet den delen av dataverdenen som er fri for h4XX0rer som truer meg med Kung Fu over irc fordi jeg ikke synes noe om skjermkortet eller case'modsene deres.. :P
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 18.07.2004 22:38

Dette er et meget enkelt og bra FTP-program for Mac (shareware):
Transmit - http://www.panic.com/transmit/

Et bra P2P-program (shareware):
Aquisition - http://www.acquisitionx.com/

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Jon » søn 18.07.2004 22:45

Ramser opp litt jeg..
3d: Maya
Bildebehandling/tegning: Photoshop, gimp og painter.
Ftp: ncftp eller lftp (kommandolinjebasert). Du har også gftp (som støtter fxp), cuteftp pluss diverse andre. Ftp klienter for mac er (så langt jeg vet, har ennå ikke funnet noen, tross iherdig leting) bare drit sammenlignet med flashfxp for windows. Det plager meg litt!

Du kan heller ikke unnvære programmer som little snitch (gir deg en enkel måte å hindre programmer til å "kommunisere" med internet uten at du tillater/vet om det), NetBarrier (firewall), vlc og mplayer til å spille av film filer. etc. etc..

Søker du litt på forumet her så finner du en god del poster ang. det du spør om.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 18.07.2004 22:51

Noen andre programmer det er kjekt å ha:

StuffIt Deluxe
Dette er et veldig greit program å ha for å komprimere filer. Håndterer de fleste formater også formater for pc. Du kan også passordbeskytte de komprimerte filene.

Toast Titanium
CD-brenneprogram. Veldig nyttig dersom du kommer til å brenne CD-plater. Støtter de vanligste formater. Kan også brukes til å lage og dekode disk image-filer.

MPlayer OSX
Filmavspillingsprogram som spiller av en rekke av de formatene som ikke støttes av QuickTime og DVD Player. Spiller også Windows Media (wma)-filer.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]