HASTER: Vi må slå oss sammen for å få Norsk ordbok i OSX

Diskusjon rundt Mac OS

HASTER: Vi må slå oss sammen for å få Norsk ordbok i OSX

Innleggav KaiiaK » søn 23.01.2005 1:22

Jeg har cocoaspell norsk ordbok instalert, men den har tidligere gitt meg og andre STORE problemer etter oppdatering.

I iWorks programmet Pages fungerer ikke cocoaspell's norske ordbok, og ingen Norsk fins.

Jeg har også fått problemer med Keynote 2 og cocoaspell's norske ordbok. Jeg har måtte slå den av for at ikke Keynote 2 skal kræsje!

Dessuten er det bare geeker som meg som instalerer 3 parts ordbøker som cocoaspell, de er ikke tilgjenglig for mannen i gata.

Jeg fårelslår at vi på et vis slår oss sammen og presser frem apple norge til å inkludere en norsk ordbok eller 2?

Jeg håper og tror at jeg ikke er alene om frustrasjonen. Vennligst heng deg på her, og kom gjerne med ideer om hvordan vi skal få til dette.

Kai

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 23.01.2005 1:30

Jeg henger meg på denne! Det er utrolig teit at Apple ikke har inkludert dette. Vi kunne jo samle undersrifter, og skrive et brev til Apple hvis vi blir mange nok!?

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Magnuc » søn 23.01.2005 1:32

Er aspell gratis for commercial bruk..? Er vel ikke gjort over natta å lage en slik ordbok..

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 23.01.2005 1:33

Vel, en petitiononline kan jo settes opp, etterfulgt av at en eller annen skriver det ut og sender det?

I tillegg kan man gå på Apple sine sider og gi feedback der.

Jeg oppfordrer alle til å gjøre sistnevnte iallefall (har ikke linken i hodet, men så den i en annen tråd her på mac1.no).

Det bør vel også lages en nyhet av det, slik at det blir synlig på technett generellt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Tu » søn 23.01.2005 1:39

Jeg henger meg gjerne på. Som dysletiker savner jeg å kunne bli sjekket på det man skriver så ordliste ja takk. Men på den andre siden så burde ikke folk hisse seg opp på at man staver feil så sånn set så er det jo bra med den friheten som appel her har bestemt å gi oss.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav EinarJ » søn 23.01.2005 2:15

Tu skrev:Jeg henger meg gjerne på. Som dysletiker savner jeg å kunne bli sjekket på det man skriver så ordliste ja takk. Men på den andre siden så burde ikke folk hisse seg opp på at man staver feil så sånn set så er det jo bra med den friheten som appel her har bestemt å gi oss.


Vel, frihet vil jeg ikke kalle det, ønsker man ikke å bli rettet på, kan man alltids deaktivere slike funksjoner. Man vil jo forøvrig bli oppfattet som mindre seriøs dersom man skriver mye feil uten å opplyse om at man er dyslektiker, slik du har gjort. I offisielle skriv er det nok en fordel at man derfor får maskinell hjelp til å skrive mer korrekt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav MeanMachine » søn 23.01.2005 2:46

Rent logisk så burde det jo være samme protokoll for ordbok i win og i osX versjonen av Office. Litt dumt å lage en helt nye ordbok for en ny plattform. Da burde det jo også være mulig å enkelt få portet den til mac uten for mye arbeid. Er nok ikke mange underskrifter som må til.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav mg2 » søn 23.01.2005 3:01

helt enig Admin bør lage en online petition som vi kan signere og sende Apple

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Profoss » søn 23.01.2005 3:10

Definitivt! En ordbok på norsk er et must!
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Cybbe » søn 23.01.2005 3:24

MeanMachine skrev:Rent logisk så burde det jo være samme protokoll for ordbok i win og i osX versjonen av Office. Litt dumt å lage en helt nye ordbok for en ny plattform. Da burde det jo også være mulig å enkelt få portet den til mac uten for mye arbeid. Er nok ikke mange underskrifter som må til.

MS Office for Mac har vel norsk ordbok, så det er ikke noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav mg2 » søn 23.01.2005 3:25

her er fedback link til Apple sentralt

http://www.apple.com/contact/feedback.html

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 23.01.2005 3:25

Jeg er med.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav magnus » søn 23.01.2005 3:36

Er med, jeg og
medlem i 244 måneder
 

Innleggav aargh » søn 23.01.2005 5:10

Tu skrev:Jeg henger meg gjerne på. Som dysletiker savner jeg å kunne bli sjekket på det man skriver så ordliste ja takk. Men på den andre siden så burde ikke folk hisse seg opp på at man staver feil så sånn set så er det jo bra med den friheten som appel her har bestemt å gi oss.


Skal ha, skal ha... kan ikke se mange feil i grammatikken i inlegget ditt, trenger vel ikke skryte på deg å være dyslektiker selv om du har lyst på en ordbok... :twisted:

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav tactus » søn 23.01.2005 5:41

mg2 skrev:her er fedback link til Apple sentralt

http://www.apple.com/contact/feedback.html


Denne lenken bør kanskje heller brukes: http://www.apple.com/macosx/feedback/

Merkelig. Jeg tenkte på dette temmelig nylig og derfor sendte jeg inn feedback på problemet. OS X er jo fire år snart så det er ikke noen unnskyldning for å ikke ha det med. Jeg signer opp hvor nå enn vi finner ut vi skal ha en petition eller noe. Burde få det med i Tiger i allefall.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]