Problemer etter oppdatering?

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer etter oppdatering?

Innleggav Otsego » lør 05.11.2005 15:12

Guiden

Etter oppdateringer av Mac OS X og av og til andre programmer kan systemet bli tregt og litt ustabilt. Ofte skyldes dette pga gamle caches, preference filer osv. Dette kan enkelt fikses ved å slette alt det gamle, og la systemet legge inn det nye. Men hvordan gjør man det egentlig, og innbærerer det noen risikoer? Det kan innebære risikoer om du bruker beta versjoner av programmene vi skal snakke om, så styr unna dem. Ellers er det veldig sjeldent av et slikt program kan forårsake problemer. En annen ting du må merke er at i første omgang etter restarten vil maskinen være enda tregere siden den må bygge opp alle cache filene på nytt, men det går fort over. Så var det på tide å begynne med guiden.

1) Last ned siste stabile versjon av OnyX
2) Installer programmet og start det opp
3) Nå vil du bli møtt opp av et lite vindu som spør om passordet ditt, skriv dette inn.
4) Trykk så på Automation
5) Marker av punktene som er vist i dette bildet
6) Trykk så på Execute, vent til alt blir ferdig også restarter du.

Håper dette vil fikse noen av 10.4.3 problemene med hastighet og stabilitet for alle. Hvis det er noe dere vil legge til her, bare post.

VIKTIG: Ikke kjør noen programmer når OnyX arbeider! Husk å restarte etter OnyX er ferdig!
Sist endret av Otsego den søn 06.11.2005 18:12, endret 3 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav njadve » lør 05.11.2005 16:58

Jeg prøvde en gang først med noen programmer kjørende i bakgrunnen, og da hjalp det ikke. Så prøvde jeg engang til og da fikk jeg senket oppstartstiden min med 10 sek, og da har jeg fått startet BitTorrent, Mail og TemperatureMonitor. Nå er jeg begynt å bli fornøyd, men det tar litt lang tid enda. Så da er det å ønske seg RAM til jul!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Otsego » lør 05.11.2005 17:01

Som nevnt før, etter første restart vil ting ta lengre tid! Men det vil fort gå over. Kjekt å høre at oppstarten din er kortere nå :) Etter en liten stund vil ting gå enda kjappere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav njadve » lør 05.11.2005 17:25

Det er det jeg håper på. Første restart tok evigheter. Andre gikk fortere og tredje vet jeg ikke...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav mp2k » tir 15.11.2005 3:55

det burde blitt advart om at man mister visningsvalg for alle mapper, noe som for min del er veldig plagsomt fordi mapper nå blir feil sortert siden de, i teorien, er blitt modifisert.

kan være at dette gjelder kun meg, men jeg mistet del del ikoner også (slikt man måtte gjennoppbygge skrivebordsfilen for i classic)

er litt (men bare litt) irritert, men det er vel min feil siden jeg blindt fulgte posten uten å sjekke hva jeg trykket på

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 15.11.2005 4:41

Men, er det så lurt å ha krysset for «Koblinger mellom dokumenter og programmer», personlig liker jeg å ha VLC som standardprog for AVI.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav kaspartu » ons 11.01.2006 18:26

jeg lasta ned combo versjonen, starta på nytt og musa funker ikke lenger på min ibook 1ghz 12".. noen som har et lignende problem? gikk inn i systemvalg, valgte tastaur og mus og så lenge den eksterne musa mi var i usb porten var mus et alternativ, da jeg tok den ut forsvant mus som valg.. er den interne musa mi borte? har reparert diskrettighetene? sært...


[edit] etter en total avslåing var musa i drift igjen.. men søren jeg ble litt irritert der en stund.. [/edit]

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav jos » lør 14.01.2006 14:34

Etter oppdateringen til 10.4.3 har Safari avsluttet uventet hyppigere enn før. Med 10.4.4-oppdateringen er problemet blitt enda verre, 4-6 ganger pr. dag - irriterende. Noen andre som har problemer med dette?

Jeg etterlyser dessuten linken i trådstarters femte punkt (den fungerer ikke).
Sist endret av jos den lør 14.01.2006 14:51, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav limbo » lør 14.01.2006 14:49

får ikke sett bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav evenmoseng » tor 02.02.2006 0:23

Etter oppdateringen til 10.4.3 har Safari avsluttet uventet hyppigere enn før. Med 10.4.4-oppdateringen er problemet blitt enda verre, 4-6 ganger pr. dag - irriterende. Noen andre som har problemer med dette?



-Jaaa! Ufattelig irriterende! Lenge var dette et problem forbeholdt pcer følte jeg, men den gang ei. Vel, forsøker trådstartes guide nå!
-Men får ikke sett bilde jeg heller (The requested URL /onyxautomation.png was not found on this server.)

Noen?
medlem i 222 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 02.02.2006 0:29

evenmoseng skrev:
Etter oppdateringen til 10.4.3 har Safari avsluttet uventet hyppigere enn før. Med 10.4.4-oppdateringen er problemet blitt enda verre, 4-6 ganger pr. dag - irriterende. Noen andre som har problemer med dette?



-Jaaa! Ufattelig irriterende! Lenge var dette et problem forbeholdt pcer følte jeg, men den gang ei. Vel, forsøker trådstartes guide nå!
-Men får ikke sett bilde jeg heller (The requested URL /onyxautomation.png was not found on this server.)

Noen?

Safari er veldig stabilt på min maskin. Kan ikke huske sist Safari gjorde en uventet avsluttning. Jeg vil tro at en "Nullstilling" av Safari (gjøres i Safari-menyen, Reset Safari... på engelsk), og en sletting av com.apple.Safari.plist vil hjelpe (ikke tøm søppelbøtten før du er sikker på at ting er som det skal være). Er det noen spesielle sider som får Safari til å avslutte uventet for dere?

To relevante Apple-tech-docs:
- Safari quits unexpectedly
- Safari 2.0 Help: Nullstille Safari

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 1:03

Etter litt klikking rundt på http://www.norkirken.no avslutter Safari konsekvent. Jeg har imidlertid funnet ut at problemet sannsynligvis har noe å gjøre med javascripts. Uten avkryss for javascript i preferences kjøres siden nemlig helt uproblematisk. Noen tips?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 1:06

jos skrev:Etter litt klikking rundt på http://www.norkirken.no avslutter Safari konsekvent. Jeg har imidlertid funnet ut at problemet sannsynligvis har noe å gjøre med javascripts. Uten avkryss for javascript i preferences kjøres siden nemlig helt uproblematisk. Noen tips?

Den siden fungerer fint på min maskin, i Safari.

Sjekk programmet "Konsoll", som finnes i /Programmer/Verktøy/. Se så i console.log og system.log, og se om det står noe ang. Safari. I så fall, hva?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 1:15

thomasb skrev:
jos skrev:Etter litt klikking rundt på http://www.norkirken.no avslutter Safari konsekvent. Jeg har imidlertid funnet ut at problemet sannsynligvis har noe å gjøre med javascripts. Uten avkryss for javascript i preferences kjøres siden nemlig helt uproblematisk. Noen tips?

Sjekk programmet "Konsoll", som finnes i /Programmer/Verktøy/. Se så i console.log og system.log, og se om det står noe ang. Safari. I så fall, hva?


Fant ikke noe i console.log, men i system.log var det litt snacks:

Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: An unexpected Java error has been detected by HotSpot Virtual Machine:
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: An error report file has been written to:
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: /Users/jt/Library/Logs/Java/JavaNativeCrash_pid266.crash.log
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: If this error is reproducible, please report it with the following information:
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 1. Provide the steps to reproduce, a test case, and any relevant information
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 2. The corresponding JavaNativeCrash_pid<num>.crash.log (Java state)
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 3. The corresponding <name>.crash.log (native state; generated by CrashReporter)
Feb 1 00:03:30 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: File report at: http://bugreport.apple.com/
Feb 1 00:03:34 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1006]: Safari crashed
Feb 1 00:03:38 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1006]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 1 00:16:11 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1026]: Safari crashed
Feb 1 00:16:12 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1026]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 1 00:32:46 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1072]: Safari crashed
Feb 1 00:32:47 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[1072]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 1 17:41:08 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2200]: Safari crashed
Feb 1 17:41:11 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2200]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 1 17:42:01 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2207]: Safari crashed
Feb 1 17:42:02 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2207]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 1 23:37:30 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2323]: Safari crashed
Feb 1 23:37:31 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2323]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: An unexpected Java error has been detected by HotSpot Virtual Machine:
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: An error report file has been written to:
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: /Users/jt/Library/Logs/Java/JavaNativeCrash_pid2328.crash.log
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: If this error is reproducible, please report it with the following information:
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 1. Provide the steps to reproduce, a test case, and any relevant information
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 2. The corresponding JavaNativeCrash_pid<num>.crash.log (Java state)
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: 3. The corresponding <name>.crash.log (native state; generated by CrashReporter)
Feb 2 23:07:37 Jostein-Torvestads-maskin /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: File report at: http://bugreport.apple.com/
Feb 2 23:07:38 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2890]: Safari crashed
Feb 2 23:07:40 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[2890]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:29:18 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3176]: Safari crashed
Feb 2 23:29:19 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3176]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:30:20 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3183]: Safari crashed
Feb 2 23:30:21 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3183]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:38:34 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3190]: Safari crashed
Feb 2 23:38:35 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3190]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:39:23 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3198]: Safari crashed
Feb 2 23:39:24 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3198]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 2 23:41:23 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3204]: Safari crashed
Feb 2 23:41:24 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3204]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Feb 3 00:04:39 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3212]: Safari crashed
Feb 3 00:04:41 Jostein-Torvestads-maskin crashdump[3212]: crash report written to: /Users/jt/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 1:23

Da er det altså problemer med Java.

An unexpected Java error has been detected by HotSpot Virtual Machine

Java.com skrev:There could be many reasons for the JVM crash. We are currently investigating the exact root cause of this problem. Here is a list of some possible causes.

- The applet or application that you were running may contain programming errors or bugs that caused the JVM to crash.
- You may be running an older version of the Java Runtime Environment (JRE) which contains bugs that can cause the JVM to crash.

http://www.java.com/en/download/help/5000041400.xml

1. Avslutt Safari
2. Søk med Spotlight, etter følgende to filer:
- com.apple.java.util.prefs.plist
- java.plist
3. Slett disse to filene
4. Åpne Safari, og prøv http://www.norkirken.no igjen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]