Problemer etter oppdatering?

Diskusjon rundt Mac OS

Innleggav jos » fre 03.02.2006 1:29

thomasb skrev:Da er det altså problemer med Java.

An unexpected Java error has been detected by HotSpot Virtual Machine

Java.com skrev:There could be many reasons for the JVM crash. We are currently investigating the exact root cause of this problem. Here is a list of some possible causes.

- The applet or application that you were running may contain programming errors or bugs that caused the JVM to crash.
- You may be running an older version of the Java Runtime Environment (JRE) which contains bugs that can cause the JVM to crash.

http://www.java.com/en/download/help/5000041400.xml

1. Avslutt Safari
2. Søk med Spotlight, etter følgende to filer:
- com.apple.java.util.prefs.plist
- java.plist
3. Slett disse to filene
4. Åpne Safari, og prøv http://www.norkirken.no igjen.


Merkelig. Ingen av filene ser (ifølge Spotlight) ut til å eksistere ...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 1:46

1. Prøv å laste ned og installere Mac OS X 10.4.4 Combo på nytt.
2. Ta en omstart
3. Prøv samme siden i Safari

EDIT:

goofticket @ Apple Discussions skrev:Spent some time with AppleCare and resolved the Java problem.
1) Test with a new user. Logout and make a new user. See if that helps.
2) Go back to user w/ problem, pull Caches folder from Libray and put on desktop. Logout and log back in w/ same user. See if that helps.
3) Rename Preferences to Preferences.old and logout and login w/ same user.
If the problem persists, logout and login with the new user, pull the cache folder to desktop and rename Preferences folder w/ .old after the name
4) Reboot in safe mode ( restart w/ Shift key held until you see the Grey Apple logo and the spinning gear under it. Release shift key and let it go. It will take a few minutes.
5) Try a website with the java failure, like yahoo games or do a google for java pages and try one of those. If it works great. You can then start putting the old preferences, one at a time, back into the new preferences folder. Like the mail.plist, extrenal things.plists, and other stuff you installed after you got the computer or upgraded OSX.
6) The cache folder can be deleted.
7) Keep the old prefs around, its very small and may have something you'll need down the road, if something doesn't run right.
This worked for me, as I cannot use any Java downloader from Apple. They will not install on the new Intel iMac.
This reminded me of the OS9 method of testing extension one at a time, whih worked.
As nothing is erased or lost this seems to be a very good method in finding software failures.
Thanks Apple Care

Etter du har fått Java i Safari til fungere igjen, vil jeg anbefale deg å lese gjennom guiden; Backup - Vedlikehold - Feilsøking/Problemløsing (Vedlikeholds-delen er kanskje spesielt relevant)

jos: Hvilken versjon av Java brukes på maskinen din? For å sjekke det, skriv inn følgende kode i programmet Terminal (/Programmer/Verktøy/):
Kode: Merk alt
java -version
(husk mellomrom mellom java og -version)

På min maskin, kommer følgende opp etter å ha skrevet "java -version":
Kode: Merk alt
java version "1.4.2_09"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_09-232)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-54, mixed mode)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 2:16

Nå har jeg lasta ned 10.4.4 på nytt og omstartet, men siden avslutter på samme måte ...

Hos meg står det:

java version "1.4.2_09"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_09-232)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-54, mixed mode)

.. og det er vel riktig?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 2:26

jos skrev:Nå har jeg lasta ned 10.4.4 på nytt og omstartet, men siden avslutter på samme måte ...

Hos meg står det:

java version "1.4.2_09"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.4.2_09-232)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.4.2-54, mixed mode)

.. og det er vel riktig?

Hva skjer hvis du prøver å lage en ny bruker i OS X, for så å prøve samme siden i Safari i den nye brukeren? Hvis det fungerer der, logg inn igjen på brukeren med problemer. Prøv så å flytte mappen som heter "ByHost" som ligger i din hjemmappe i Bibliotek/Preferences/, til skrivebordet. Ta en omstart, og prøv samme siden i Safari igjen. Hvis alt funger som det skal igjen da, slett "ByHost"-mappen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 13:44

thomasb skrev:Hva skjer hvis du prøver å lage en ny bruker i OS X, for så å prøve samme siden i Safari i den nye brukeren? Hvis det fungerer der, logg inn igjen på brukeren med problemer. Prøv så å flytte mappen som heter "ByHost" som ligger i din hjemmappe i Bibliotek/Preferences/, til skrivebordet. Ta en omstart, og prøv samme siden i Safari igjen. Hvis alt funger som det skal igjen da, slett "ByHost"-mappen.


Det samme problemet oppstår med ny bruker. Det skal ikke være lett, takk for gode forslag og tålmodighet så langt :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 14:59

Prøv å installere Java på nytt.

1. Fjern alle Java-relaterte .pkg-filer fra mappen /Library/Receipts/
2. Last ned Java 1.4.2 fra Apple
3. Installer Java på nytt

Hvis det heller ikke hjelper, må nok hele Java-systemet installeres på nytt, og da må man nok utføre en Archive and Install. Sjekk for sikkerhetsskyld at harddisken er frisk, før du eventuelt gjør dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 15:24

thomasb skrev:Prøv å installere Java på nytt.

1. Fjern alle Java-relaterte .pkg-filer fra mappen /Library/Receipts/
2. Last ned Java 1.4.2 fra Apple
3. Installer Java på nytt

Hvis det heller ikke hjelper, må nok hele Java-systemet installeres på nytt, og da må man nok utføre en Archive and Install. Sjekk for sikkerhetsskyld at harddisken er frisk, før du eventuelt gjør dette.



Installerte Java på nytt, men det løste heller ikke problemet. Synes det virker litt drastisk med "Archive and Install" ... Jaja, når jeg kommer hjem får jeg finne fram OSX-dvden og iallfall kontrollere disken først.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 17:27

jos skrev:
thomasb skrev:Prøv å installere Java på nytt.

1. Fjern alle Java-relaterte .pkg-filer fra mappen /Library/Receipts/
2. Last ned Java 1.4.2 fra Apple
3. Installer Java på nytt

Hvis det heller ikke hjelper, må nok hele Java-systemet installeres på nytt, og da må man nok utføre en Archive and Install. Sjekk for sikkerhetsskyld at harddisken er frisk, før du eventuelt gjør dette.



Installerte Java på nytt, men det løste heller ikke problemet. Synes det virker litt drastisk med "Archive and Install" ... Jaja, når jeg kommer hjem får jeg finne fram OSX-dvden og iallfall kontrollere disken først.

Kom til å tenke på en ting. Har du prøvd å slette Java Cache?

1. Åpne programmet "Java 1.4.2 Plugin Settings", som finnes under "/Programmer/Verktøy/Java/".
2. Trykk på Cache-fanen og trykk "Clear"
3. Sjekk om Safari fortsatt krasjer

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav simeik » fre 03.02.2006 17:58

Det klikker med meg også.
Men jeg har oppdatert java til 2.0
og i loggen står det bare at maskinen kresjer.
 

Innleggav jos » fre 03.02.2006 18:11

thomasb skrev:Kom til å tenke på en ting. Har du prøvd å slette Java Cache?

1. Åpne programmet "Java 1.4.2 Plugin Settings", som finnes under "/Programmer/Verktøy/Java/".
2. Trykk på Cache-fanen og trykk "Clear"
3. Sjekk om Safari fortsatt krasjer


Det krasjer fortsatt. Jeg registrerer at jeg også har et program som heter "Java 1.3.1 Plugin Settings". Hvordan kan jeg vite hvilke av dem som er aktive?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 03.02.2006 19:41

jos skrev:
thomasb skrev:Kom til å tenke på en ting. Har du prøvd å slette Java Cache?

1. Åpne programmet "Java 1.4.2 Plugin Settings", som finnes under "/Programmer/Verktøy/Java/".
2. Trykk på Cache-fanen og trykk "Clear"
3. Sjekk om Safari fortsatt krasjer


Det krasjer fortsatt. Jeg registrerer at jeg også har et program som heter "Java 1.3.1 Plugin Settings". Hvordan kan jeg vite hvilke av dem som er aktive?

Det så du da du skrev "java -version" i Terminalen. Nå begynner jeg snart å gå tom for ideer her, men jeg skal prøve å undersøke litt mer.

Siste løsning må vel bli å installere en HELT fersk versjon av Mac OS X Tiger, men jeg undersøker gjerne litt til for deg, om du har tid til å vente mer :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav simeik » lør 04.02.2006 0:34

hva mener du?

.....en betaverson av 10.4.5?? :-D :-D :-P
 

Innleggav jos » lør 04.02.2006 3:00

thomasb skrev:
jos skrev:
thomasb skrev:Kom til å tenke på en ting. Har du prøvd å slette Java Cache?

1. Åpne programmet "Java 1.4.2 Plugin Settings", som finnes under "/Programmer/Verktøy/Java/".
2. Trykk på Cache-fanen og trykk "Clear"
3. Sjekk om Safari fortsatt krasjer


Det krasjer fortsatt. Jeg registrerer at jeg også har et program som heter "Java 1.3.1 Plugin Settings". Hvordan kan jeg vite hvilke av dem som er aktive?

Det så du da du skrev "java -version" i Terminalen. Nå begynner jeg snart å gå tom for ideer her, men jeg skal prøve å undersøke litt mer.

Siste løsning må vel bli å installere en HELT fersk versjon av Mac OS X Tiger, men jeg undersøker gjerne litt til for deg, om du har tid til å vente mer :)


Ok, da er det iallfall 1.4.2-versjonen som kjører. Må si jeg setter veldig stor pris på hjelpsomheten!

Det fyker ikke av, ta den tiden du trenger - men ikke slit deg ut O:-) Dessuten er det jo stort sett bare denne ene siden som skaper trøbbel.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav simeik » lør 04.02.2006 9:28

Prøv og oppdater til verson 2.0
 

Innleggav jos » lør 04.02.2006 17:51

Da jeg verifiserte disken etter å ha startet opp med install-DVDen, fikk jeg meldingen "volumhodedel trenger en mindre reperasjon". Etter reperasjon fikk jeg disse meldingene "reperasjon av volum Macintosh HD var vellykket" og til slutt "1 HTS-volum kontrollert - forsøkte å reparere 1 HTS-volum, 1 HTS volum kunne ikke repareres (omtrent slik).

Når jeg etter dette kontrollerer disken med med fsck og i Safe Mode, får jeg imidlertid meldingen "Macintosh HD appears to be ok". Når jeg nok en gang starter med install-DVDen, finner ikke denne heller noen feil lenger. Men http://www.norkirken.no kræsjer fortsatt.

Kanskje jeg må installere OS X på nytt, eller er kan dette, egentlig uskyldige, problemet bli rettet opp etter neste programvareoppdatering?

Edit: trykkleif

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]