Problemer etter oppdatering?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav devo » man 13.08.2012 0:10

Hva med dette problemet da?

Bilde

Det er helt absurd. Backup over WiFi har fungert hver time helt siden Lion ble lagt inn. Store filer også. Begynnte dette først med WiFi, tenkte jeg kan jo la den stå i noen dager. Og ganske riktig, den mente at 10 dager var grei tid på ca 3 TB over WiFi. Men så avbrøyt jeg når den var kommet halveis, det er jo bedre med 1 Gbit ethernet? NEI! Nå er det bare krøll. Den mener det skal ta alt fra 30 til 90 dager, og såklart går det enda senere med WiFi. Begge maskinene har Montain Lion. Kopiering av filer via ethernet? Går fort som bare det. Har hørt noe vas om indeksering, men hvordan kunne den bruke bare noen dager på 1,5TB over WiFi? Har forøvrig startet på ny backup ved hvert forsøk.

WTF? Anyone?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav HanAmund » søn 09.09.2012 18:59

Hei :) Ante ikke hvor jeg skulle skrive dette så skrev det bare her. Har nettopp oppdatert macbook airen min til nyeste programvare. Har aldri komt i gang med iCloud før nå. Men jeg får ikke logget inn på iClouden. Det står bare "Du kan ikke logge, prøv å logge på igjen". Har prøvd alt. Endret passord osv. Ingenting funker. Noen tips ?
medlem i 138 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav pendlern » ons 12.09.2012 20:19

Jeg har kanskje startet feil sted, men...
Jeg har en MBP (ca 1 år gammel) og jeg re-installerte Lion OS. Etter det får jeg ikke åpnet Safari, jeg får meldingen "Safari avsluttet uventet". Noen som har et tips om hva som skjer og hvordan jeg får fikset det? NB: da jeg oppgraderte fra SL til Lion gikk dette helt uten problemer, alt fungerte som forventet.
medlem i 146 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav pernor » søn 23.09.2012 8:58

Noen flere som har problemer med krasj ved dvale etter oppdateringa til OS X 10.8.2?
Maskina henger seg opp hver gang jeg har den stående i dvale en liten stund. Hadde ikke dette problemet før den siste oppdateringa.

Har en MacBook Pro 2009-modell.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav dodraugen » søn 23.09.2012 10:14

pernor skrev:Noen flere som har problemer med krasj ved dvale etter oppdateringa til OS X 10.8.2?
Maskina henger seg opp hver gang jeg har den stående i dvale en liten stund. Hadde ikke dette problemet før den siste oppdateringa.

Har en MacBook Pro 2009-modell.


Ja. Jeg har den samme maskinen som deg, å når jeg skal vekke maskinen fra dvale etter netten, så hører jeg at disken begynner å spinne men skjermen kommer aldri på. Så må tvangs avlutte hver eneste gang.

Har ikke aning hvordan det kan bli fikset men.
medlem i 214 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav pernor » søn 23.09.2012 13:49

Må vel koble ut dvalefunksjonen til de kommer med en oppdatering. Ikke kjekt detta ...

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav iPanda » søn 07.10.2012 10:21

Har også hatt en del problemer som ser ut til å ha sammenheng med dvalemodus og av- og pålogging. Systemuiserver prosessen henger seg ofte og bruker nesten all prosessorkraft og gjør at menylinjen låser seg på høyre side. Opplever også at maskinen bare begynner å spinne e de uendelige når jeg skal skru den av og at ikke noe skjer når jeg forsøker å logge inn som annen bruker. Mye rare problemer altså og jeg mistenker at de alle har samme årsak men er fortsatt ikke sikker på hva. Trodde det var systemuiserver som var hele problemet men det vedvarer fremdeles.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Snakepit » tir 08.01.2013 19:47

pernor skrev:Noen flere som har problemer med krasj ved dvale etter oppdateringa til OS X 10.8.2?
Maskina henger seg opp hver gang jeg har den stående i dvale en liten stund. Hadde ikke dette problemet før den siste oppdateringa.

Har en MacBook Pro 2009-modell.

Har samme problemet som deg. Etter at jeg fikk MacBooken tilbake fra rep (den hadde siste utgave av Snow Leopard) så oppgraderte jeg til Mountain Lion, siden jeg gjorde dette så kan man aldri være sikker på om maskinen starter opp igjen etter dvale eller ikke. (Kjøpte den i juni 2010, så det er den siste versjonen av "MacBook" modellen) Jeg antar at det er en feil som har hengt med utgivelsen som Mac folka forhåpentligvis fikser i neste oppdatering.
medlem i 135 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Handsome Mac » søn 17.03.2013 13:40

Vet ikke om dette blir riktig tråd, men prøver:
Oppgraderte nettopp fra OSX 10.6.8 til OSX 10.8.3 på min Mac Pro 3,1 (2008). Driver nå og tester oppstart av diverse programmer, og da jeg kom til iTunes fikk jeg en "visningsbug" i toppen(se bildet). Hva kan dette være og hva kan jeg gjøre for å fixe det?
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav macing » lør 14.09.2013 10:48

Oppdaterte min iMac i dag, og den står bare og spinner. Har startet fra annen disk og forsøkt å instalere ML på nytt. I vinduet står det oppstarten ca 35 min. igjen. Etter hvert går tidsbarren ut og den sier -1minutter igjen.... etter hvert øker det på med tid. Etter -4 timer har jeg avbrudt instalasjonen. Hva gjør jeg?
medlem i 217 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav T.B.Hansen » lør 14.09.2013 12:45

Det er ikke Mac OS som er problemet i slike tilfeller, men at du har installert programvare eller systemtillegg som er utdatert/inkompatible.

Noen problemer av denne typen unngår man ved å kjøre vedlikeholdsrutiner som sletter gammelt rusk i systemet — Onyx gjør dette enkelt. Andre kan bare unngås ved at man oppdaterer eller sletter utdatert programvare. Det finnes lister på nettet over programvare som har problemer med siste OS-versjon. Men endel programvare av den mer obskure typen (beta-versjoner, amatørprosjekter) står ikke nødvendigvis på slike lister. Derfor bør man unngå slik programvare, om man ikke vet nøyaktig hva man gjør.

(Kan nevne at jeg selv opplevde en del treghet etter OS-oppdatering igår, men er kvitt dette etter at jeg slettet to systemtillegg som har ligget ubrukt i nederste linje i Systemvalg en stund...)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav macing » søn 15.09.2013 22:19

CleanMyMac 2 rensker jo bare opp på startdisken, som i mitt tilfelle er en ekstern disk. Denne har OS 10.7.1. Mitt problem er jo at jeg ikke får innstalert systemet på nytt i hoveddisken som hadde siste verson av ML. Alle programmene ligger nå i ei mappe som heter Recovered Items. Alle viktige programmer er oppdaterte. CS6 LR4. Office 2011. Ingen av programmene er eldre en høsten 2011.
medlem i 217 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav T.B.Hansen » søn 15.09.2013 22:34

To år gammel programvare kan også skape problemer for en ny OS-versjon...

Og er du 100% sikker på at du ikke har ting liggende i systemet fra eldre programversjoner, eller kontrollpaneler til eksternt utstyr i Systemvalg?

Jeg hadde store problemer etter en OS-oppgradering en gang, og fant etter mye leting ut at det lå filer fra en gammel og forlengst fjernet versjon av Adobe Creative Suite igjen i systemet. Da jeg slettet disse filene, var problemene borte.

Ellers er alle beta-versjoner, amatørprosjekter o.l. potensielle bråkmakere; uansett alder. Veldig mange har slik programvare, som ofte er populær og varmt anbefalt i enkelte diskusjonsfora. Men de krever faktisk mye kompetanse hos brukeren, og er sjelden egnet for bruk på en Mac som også benyttes til andre oppgaver.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav hdaniels » ons 23.10.2013 22:32

Installerte Mavericks i går på min 2,4 GHz 4 GB Macbook Pro (kjøpt februar 2012). Nå går det forferdelig tregt.. Kjent problem? Noen tips til hva jeg kan gjøre, annet enn å installere mer minne? Dette problemet oppsto over natten (bokstavelig talt, oppgraderingen tok jo en evighet).
medlem i 145 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav ihlhaug » man 28.10.2013 10:39

Jeg sliter med det samme, men på en 4 mnd gammel MBA. Etter jeg la inn Mavericks, CLEAN install, så går den tregt og batteriet har ca halvert seg fra 12-13 timers bruk til nå 6-7. Jeg ser at indexeringen enda ikke er fullført selv etter en manuell restart av indexering, og den har nå holdt på i ca 4 dager. Hvis man søker opp dette på nettet er det mange andre med samme problemet, men jeg har ikke klart å finne noen løsning. Blir vel fort å prøve på en ny installering av Mavericks, men hvis noen har tips på hva det kan være mottas de med takk!

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron