Mac-brukere arrogante?

Diskusjon rundt Mac OS

Innleggav wsimila » man 16.01.2006 17:33

Spider_Jerusalem skrev:Vel, jeg må innrømme jeg kan forstå akkurat det utsagnet. Hvert eneste gang det nevnes virus eller noe så må minst 30 mensch komme med "bruk mac, ingen virus" eller lignende spydigheter. Sier ikke at alle er slik, men det er en del som kunne bli kalt temmelig arrogante.

-SJ


Det er forskjell på og være arrogant og komme med en saksopplysning.
Og si at folk bør skaffe seg Mac, for og slippe virus og ha et stabilt
operativsystem er ikke arrogant, men vi viser til faktiske forhold og
forskjeller mellom disse to os'ene.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » man 16.01.2006 17:56

wsimila skrev:
Spider_Jerusalem skrev:Vel, jeg må innrømme jeg kan forstå akkurat det utsagnet. Hvert eneste gang det nevnes virus eller noe så må minst 30 mensch komme med "bruk mac, ingen virus" eller lignende spydigheter. Sier ikke at alle er slik, men det er en del som kunne bli kalt temmelig arrogante.

-SJ


Det er forskjell på og være arrogant og komme med en saksopplysning.
Og si at folk bør skaffe seg Mac, for og slippe virus og ha et stabilt
operativsystem er ikke arrogant, men vi viser til faktiske forhold og
forskjeller mellom disse to os'ene.


Sant det, det er forskjell. Men jeg mener at det blir altfor ofte (nesten alltid) nærfanatisme når det gjelder disse utsagnene. Ikke alle har råd, mulighet el å bytte til mac. Og når man først trenger hjelp og bare hører: bruk mac istedenfor så slipper du dette så er det som regel ikke akkurat til hjelp. Pga. at vi ikke kan få virus eller annet piss (ennå, det komemr nok til slutt.) så kan vi ganske lett lide av en viss elitisme i forhold til brukere av andre platformer. Det hjelper dog ikke at produsenten av mac og mac os x er temmelgi anti-windows. :p (Sier ikke at dette er noe uvanlig, men det må sies at det ikke hjelper.)

jeg må til slutt nevne at det "lave" antall maccere gjør at macbrukeren er på en måte en del av et temmelig godt sammenknyttet samfunn, som minoritet er det lettere å stå samlet vettu. (På godt og vondt.)

-SJ
medlem i 237 måneder
 

Innleggav tactus » man 16.01.2006 19:16

Gidder ikke å lese artikkelen akkurat nå, men det stod en interessant artikkel i Computer World i høst. Den handlet om F-Secure og var ett intervju med en sentral finsk virus spesialist der som jeg desverre ikke husker navnet på. Computer world siterte han omtrent slik:

Det kommer ut 40 virus daglig til Windows, det eksisterer 40 til Linux, og ingen på Mac OS X.

Artikkelen handlet ikke om Mac men F-Secure firmaet folkens, bare så det er sagt. Men sitatet var interessant fordi antivirus selskaper vanligvis pleier å ta strofen om at "ingen er trygge for virus [uansett plattform]" greia si.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jon » man 16.01.2006 19:36

Bill Thompson skrev:(...)Mac OS har kanskje ikke de gigantiske sikkerhetshullene som Windows sliter med, men det er minst like sårbart for ormer, spionprogrammer og virus.


En liten selvmotsigelse? For en dust, men vi skal vel ha det at vi gnir det godt inn at OS X er virus fri :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav kaspartu » man 16.01.2006 19:39

Judas skrev:Ikkje heilt on topic, men ganske relevant
http://i1.no/014q/


what.. fant ingenting annet en mangel på en side på den linken!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ameneon » man 16.01.2006 19:47

det kalles ikke arroganse, det kalles godt råd, gjør det ikke?
hvis 30 stykker forteller at de aldri har opplevd virus på macene sine og foreslår bytte til mac, så vil jeg kalle det godt råd. de ønsker jo bare å gi personen muligheten til en virusfri hverdag. og hvem vet hvorda fremtiden ser ut på det området, men per i dag er jo dette så godt som fakta.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ninja5000 » man 16.01.2006 20:19

Jeg forstår ikke hva pc-folk som får virus holder på med jeg. Har to windows-maskiner her nå, som begge har stått mer eller mindre online i nesten tre år - begge uten virus hele tiden. Har ikke firewall heller.

Får du virus, åpner idiotiske åpenbare virusvedlegg osv --> din egen feil...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Loke » man 16.01.2006 20:53

Det er viktig å skille mellom 2 ting:

1. Virus som er istand til å formere seg fra maskin til maskin uten "hjelp" fra brukeren.
2. Virus som brukeren selv installerer

Med virus mener jeg kjørbar kode som har en uønsket oppførsel sett fra brukerens ståsted, det være seg alt fra rootkits til rent hærverk. Og i motsetning til hva 90% av brukerne her inne tror, så er det ingen sammenheng mellom å være idiot og å gjøre punkt nr 2.

Sannheten er at for punkt nr 2 så er Mac OSX _latterlig_ eksponert. Den dagen noen klarer å putte f.eks. en trojaner inn i et populært Mac-program, så er dere alle offer fordi programmer installeres basert på tillit.

Og før dere tar frem storskytset: *mange* opensource-prosjekter og kommersielle prosjekter har blitt rammet av punkt nr. 2, bl.a. Debian og Mozilla Firefox.

Trusselen er reell - og det er synd at ikke også Mac-brukere er oppmerksom på dette. Stort sett ingen orker å utføre en MD5 hash-sjekk på binærfiler du laster ned. (Dette er automatisert i f.eks. Debian og Gentoo, men det eneste det innebærer i praksis er at det er verre - ikke umulig - å plante uønsket kode.)

Det er *denne* arrogansen vedkommende prater om, ikke punkt nr 1.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 16.01.2006 21:04

ja, vi er arrogante, det FINNES ingen virus per i dag, men det betyr ikke at vi er trygge for livet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Loke » man 16.01.2006 21:06

Det du mente å si, var vel at det finnes ikke virus som er istand til å formere seg uten "hjelp" av brukeren.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav smacmac » man 16.01.2006 21:10

Macbrukere arrogante?


d r d vi r.

>:-o

Så lenge ikke alle er det og noen av oss passer på og sier i fra når man finner hull osv. så går det jo helt topp.

Men en annen ting. Får ikke windowsbrukere beskjed når det har kommet nye oppdateringer av forskjellige slag (i dette tilfelle først og fremst sikkerhetsoppdateringer).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Govva » man 16.01.2006 21:41

Hva er anledningen til at det ikke eksisterer virus på MAC. Er systemet så sikker, at den ikke er motagelig for virus, eller gidder ikke disse virusmakerne konstruere virus for MAC, i og med at vi er forholdsvis få.
Trur ikke vi skal føle oss altfor selvsikre

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Synes det er greit

Innleggav storli » man 16.01.2006 22:48

Jeg synes faktisk det er greit å være litt arrogante når det gjelder virustemaet!

Powerbooken min har stått på i 95% av tiden jeg har hatt den (2 år), uten noe som helst form for virusprogrammer installert. Kun brukt OS X sin innebygde brannmur.

Så ja, la oss være litt arrogante ovenfor mennesker som tyter og maser om virusproblemer!

I de tilfellene jeg har vært arrogant, har det vært med folk som absolutt hater mac og aldri har tatt i en! I slike tilfeller godter jeg meg hver gang de får virusproblemer!

Leste artikkelen i linken over, den burde skremme en del windowsbrukere!

Jeg for min del slo på SSL i «Mail» umiddelbart!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]