Dagbladet om Mac og virus...

Diskusjon rundt Mac OS

Dagbladet om Mac og virus...

Innleggav Knesaren » tir 02.05.2006 7:42

Dagbladet.no skrev dette om Mac og virus idag...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Paperboy » tir 02.05.2006 7:48

... og på skrivebordet er det lett å se at journalisten, som sikkert har tatt skjermfoto, driver med nedlasting av piratvare. "The Beach Boys - Smile.zip"... Neppe kjøpt på iTunes Music Store. Hehe.
Sist endret av Paperboy den tir 02.05.2006 7:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Daniel » tir 02.05.2006 7:49

Apple byttet nylig til Intel-brikker sine maskiner. Dette gjør det lettere for PC-virus å forplante seg til Mac, mener sikkerhetsekspertene.


Hallo!!! Hva er det de står å forteller alle Dagbladets lesere?! Intel brikken har da f*** meg ikke noe med påvirkningsgraden av virus å gjøre... Herregud for en gjeng idioter... "Sikkerhetseksperter" my ass >:-o >:-o

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Sakalav » tir 02.05.2006 8:00

Jeg leste gjennom artikkelen, og jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser noe slikt.
Jeg tror ikke på slike artikkler, og jeg tror div. nettsteder er betalt for å produsere slikt for å skape frykt.
Jeg tror ikke at vi som sitter på Mac er beskyttet for altid, og virus vil komme før eller siden, men jeg blir ikke bekymret før ett slikt rykte kommer internt fra ett Macmiljø.
Den dagen det kommer virus for Mac, så kommer det til å bli store oppslag på de forskjellige Mac nettstedene, og de kommer til å være av en karakter som det ikke er tvil av. Da blir jeg bekymret og kommer til å gjøre til tiltak for å beskytte meg.
Dette er i hvertfall slik jeg ser på situasjonen. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Knesaren » tir 02.05.2006 8:03

Post kommentarer på dagbladet.no

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 02.05.2006 8:09

Synes det er en fordel at disse "virusene" dukker opp. Siden de ikke kan eller vil spre seg, så kan Apple jobbe med å tette disse hullene.

En enkel popup-boks som sier "Er du sikker på at du vil slette disse filene?" om det ikke ble gjort med Eple+Backspace eller Drag-to-the-tray kunne spart en del.

Men likevel, er ikke Macens systemfiler sikret fra sletting uansett, med mindre man er root?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav vebbomania » tir 02.05.2006 9:55

Tja, ting skjer og det dukker sikkert opp noen virus etterhvert... kan jo lese mer om sikkerheten til osX her: http://www.macworld.com/news/2006/05/01/sans/index.php

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Windows » tir 02.05.2006 9:56

Paperboy skrev:... og på skrivebordet er det lett å se at journalisten, som sikkert har tatt skjermfoto, driver med nedlasting av piratvare. "The Beach Boys - Smile.zip"... Neppe kjøpt på iTunes Music Store. Hehe.


Og mappen "TORRENTS" helt åpent på skrivebordet. Hihi!
Uansett, bekymrer meg ikke for virus og slikt, tror media blåser opp hele saken til og høres mye verre ut en det faktisk er.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 02.05.2006 9:56

Ja, Intel-chippen har faktisk til en viss grad innvirkning, rett og slett fordi minneallokeringen er annerledes, og assemblykoden til Intel er mer kjent i hackermiljøer, ja jobben blir faktisk vesentlig enklere, når man iallefall er på kjent arkitektur. Allikevel har ikke linux store mengder virus på x86.....

Sikringen av systemfilene ER eksisterende, men det ER også kjente exploits i OS X som lar en vanlig bruker få root-rettigheter, uten å ha tilgang til root-kontoen.

Og nei, en popup-boks løser ingenting, det skal vi tidsnok få lære av Vista.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Paperboy » tir 02.05.2006 10:00

Sjekk bildet nøye...

Du ser denne (utsnitt av artikkelbilde):
Bilde

Under står det Avtar. Er ikke dette et Mac1-medlem? Mener å ha sett den snowboarderen før...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macwerner » tir 02.05.2006 10:19

Knesaren skrev:Post kommentarer på dagbladet.no


...er herved gjort!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav tactus » tir 02.05.2006 10:27

Det hele er egentlig bare en spinn-off av endel nyheter som har svirret på nett siden nyår. Ikke noe nytt. Ja, det kan tenkes at det er økende antall sikkerhetshull i opensourceware og i Apples programvare, men alle som har litt kjennskap til utvikling vet at ved hver ny egenskap du tilegner ett program får du med ett dusin nye bugs på kjøpet. OS X har utviklet seg på rakettfart over fem år nå, og først i det siste har de store revisjonene begynt å få lengre tidsrom mellom slippdatoene.

Dersom virus blir ett problem på Mac, noe det ikke er i dag, så er det jo bare å installere antivirus program når den dagen kommer.

Dette er ingenting å henge seg opp i.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Jon » tir 02.05.2006 11:22

Paperboy skrev:Sjekk bildet nøye...

Du ser denne (utsnitt av artikkelbilde):
Bilde

Under står det Avtar. Er ikke dette et Mac1-medlem? Mener å ha sett den snowboarderen før...


Kan minne om en avatar her ja, men hvis ikke det er db journalisten selv, og screenshotet er hentet fra galleriet her på mac1, så blir vel det på samme måte som å bruke et vanlig bilde uten å ha kjøpt/fått tillatelse fra fotograf.

Kanskje det er $ å hente.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav desafio » tir 02.05.2006 13:07

Er nesten frustrerende å se hvordan folk uten kunnskap legger ut om noe. Det verste er at flesteparten av Norges befolkning ikke har nok peiling til å kunne lese slikt kritisk. Resultatet blir at færre kjøper mac, og vi får ikke bredt det glade budskap til alle verdenshjørner.. *argh*

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Daniel » tir 02.05.2006 13:17

Knesaren skrev:Post kommentarer på dagbladet.no


Der var det gjort. Jeg blir skikkelig forbannet jeg hehe. Akkurat som om de er betalt av Microsoft og Anti-virus gigantene for å spre dårlige og FALSKE ord om Macintosh platformen.

Også denne her da, idiot:

Mac = 80talls greie

Skrevet av: Ben Dover , 02.05.2006 kl. 12:03
Er det virkelig noen som kjøper Mac lengre i heletatt? Mac hadde sin storhetstid på 80tallet, etter det har det jo bare gått i utforbakke med hele Mac. Når Windows Vista kommer så får vi vel se de siste krampetrekkningene fra Mac plattformen?


Dust... Trøkk Vista opp der sola aldri skinner O:-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere