PC blir Mac ?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: PC blir Mac ?

Innleggav noilivap » tor 18.09.2008 18:03

Synd at Mac på pc'er er ett sårt tema for så mange ''mac-frelste''

ingen tvinger folk til å kjøpe en PC med EFIx enn en Mac fra apple, de fokuserer jo tydligvis mer på iPod enn Mac

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav kajac2 » tor 18.09.2008 18:06

jeg synes dette er en god ide. EFI-X bryter ingen regler, og det gjør heller ikke dem som bruker det, med mindre de piratkopierer OSX :)

Kanskje det vil presse prisen til Mac litt hvis den slår ann?
medlem i 198 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav ggt667 » tor 18.09.2008 18:34

noilivap skrev:de fokuserer jo tydligvis mer på iPod enn Mac
It’s all about the money, it’s all about hum dum du du di dum...

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav slogmo » tor 18.09.2008 18:57

Hvis noen synes man er en dust fordi at man gjør det man selv synes passer sine behov best, så får det være.

Min maskin består av:

- 20" Dell Widescreen LCD. (2005FPW) Den har Composit, S-Video, VGA og DVI innganger, PIP. Kostet Kr 4500,- den gang jeg kjøpte den.
- Asus P5LD2 Hovedkort. Gigabit LAN, HD-audio, 8 stk USB 2.0 Kr 995,-
- Intel Core 2 Duo 2,4GHz 4MB cache. Kr 2.850,-
- 4GB PC-5300 667MHz RAM. Kr 2.150 (Kr 1.800,- for 2GB Jan 07, Kr 350,- for 2GB Mars 08).
- Seagate Barracuda 320GB 16MB Cache SATA harddisk. Kr 950,-
- Asus Gefore EN7600GT 256MB m/HDMI skjermkort. Kr 1.750,-
- Sony DVD-ROM. Kr 290,-
- Sony DVD-Brenner Duallayer. Kr 295,-
- Lian Li PC61USB kabinett. Kr 1.495,-
- Logitech Quickcam Pro 4000. Kr 790,-
- Logitech Ultra Flat X OEM Kr 299,-
- Logitech G5 Lasermus Kr 599,-

Kabinettet var noe jeg hadde fra den gamle maskinen jeg hadde med AMD CPU.
Samme med skjerm, tastatur og Webcam.
Jan 2007 så kjøpte jeg HD, HK, RAM, DVD-ROM, DVD-Brenner og CPU.
Senere kjøpte jeg G5-musa og 2GB RAM til.

Til sammen er dette hardware som kostet meg 17 lapper, men over tid.
Oppgradering fra 1,83 GHz AMD med WD 80GB IDE og 2GB RAM kostet meg skarve Kr 8.900,-

Om jeg nå ønsker å gå for en Quad Core, så trenger jeg å legge ut kanskje 1000-1400 for et dugelig hovedkort, 2000 for en 2,66GHz Intel Quad og 1600 for 8GB DDR2 PC-6400 RAM, om jeg ikke evt bare kjører med de 4GB jeg har allerede (PC-5300).
Da snakker vi om en råtass for 3.000-3500,- (HK + CPU) evt 4.500-5.000,- (HK+ RAM+CPU).

Jeg foretrekker å ha en maskin i et kabinett. En maskin der jeg lett kan bytte RAM, HD og eller skjermkort etter eget ønske. Der jeg kan ha inntil 5 stk harddisker om jeg skulle ville det. Som har DVD-ROM i tillegg til en DVD-brenner.
Dette er mine preferansen. Om jeg i dag skulle kjøpt en Mac ville en Mac Pro vært det
eneste Apple har å tilby meg.
Siden jeg heller bruker 20 laken på nytt kjøkken, så bruker jeg da min eksisterende hardware og slipper unna med en kostnad på Kr 990,- (Leo DVD).
Litt tid på å installere, men det er bare artig for en datainteressert som meg.
Og uansett, den Mac Pro'en som Apple har er jo et beist. 2 stk Quad Xeon? :omg:
Klart en bra maskin, men way over det jeg har behov for.

Det fine med en maskin med kabinett er at om jeg nå skulle få lyst til å spille et grymt spill, så kan jeg ta ut 7600'en og dytte inn noe knæsjt på minutter.
En harddisk til? Gi meg 10 minutter.
Om jeg skulle få ekstremt behov for FW800, så dytter jeg i et FW800-kort før Bill har tjent en milliard til.
Eller en ny skjerm? Er bare å koble til det.

iMac er helt uaktuelt for meg. Selv om det er et genialt konsept, og jeg glatt hadde anbefalt den til venner og familie. Den passer ikke meg.
Og som sagt Mac Pro blir som å skyte spurv med en Tomahawk kryssermissil.

Jeg synes det er synd at enkelte rakker ned på andre bare fordi de ikke er fornøyd med
det snevre produktutvalget til Apple.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav T.B.Hansen » tor 18.09.2008 19:14

Vet ikke om det akkurat dreier seg om å rakke ned på... Fra min side er poenget å få frem at det bare er et lite mindretall av svært «datakyndige» folk som kan få dette til å fungere tilfredsstillende. «Faren», om man kan snakke om noe sånn, er at middels datakyndige forsøker seg. Som nevnt annetsteds, kjøpte jeg for mange år siden (den gangen Mac OS ble lisensiert til en håndfull andre maskinprodusenter) en «klone», som tilsynelatende ga «mer for pengene» enn en Apple-maskin — men som fikk et mye kortere liv enn en Apple-maskin med tilsvarende specs ville fått. Det ble mao en dyr erfaring. Og dette dreide seg ikke om en «fikset” maskin, men en som var laget for Mac OS (bare med andre deler enn det Apple brukte).

Nå vil sikkert en «hackintosh» kunne brukes til Linux eller noe sånt hvis man ikke greier å holde den igang med Mac OS i lengden. Men dette er også noe som krever mer enn gjennomsnitts IT-kunnskaper.

Men selvfølgelig er det mulig å hevde at folk som overdriver sine egne ferdigheter og undervurderer vanskelighetene ved «gjør-det-selv»-ordninger bare har seg selv å takke hvis de dummer seg ut...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav noilivap » tor 18.09.2008 19:24

Har man hardware som støttes igjennom apple drivere så kan de fleste gjøre dette, er bare å sette inn saken i en ledig 10pin usb port på hovedkortet, kjøpe en kopi av Mac OSX, installerer (uten å måtte installere ekstre drivere og cracke OS'et) og bruker den, det er som en fullverdig mac, ikke noe ekstra tull er nødvendig, du kan laste ned og installere alle oppdateringene uten problemer.

Du kan jo kjøpe en ferdig pc fra dell og sette in EFIx og så har du en mac.. du får det til å virke som en vanskellig affære

men de fleste som ikke kan mye om datamaskiner kjøper vell heller en pc med windows eller en mac istedenfor å måtte kjøpe EFIx saken og en kopi av OSX
Sist endret av noilivap den tor 18.09.2008 19:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav T.B.Hansen » tor 18.09.2008 19:27

Vi snakkes når Mac OS 10.7.3 slippes...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav svar » tor 18.09.2008 19:39

Så var vi igang igjen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav dabear » tor 18.09.2008 19:42

noilivap skrev:men de fleste som ikke kan mye om datamaskiner kjøper vell heller en pc med windows eller en mac istedenfor å måtte kjøpe EFIx saken og en kopi av OSX

Jeg tviler sterkt på at mange datakyndige som installerer os x på pc, kjøper leopard.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav MacLet » tor 18.09.2008 19:59

Det er en grunn til at mac er dyrt.. en pc kan kanskje ha samme specsa til en brøkdel av prisen, men det er ikke bare det det handler om.. det hvordan det funker som helhet, om det er bra type ram eller ikke osv. Apple leverer med BRA Ram osv, og derfor funker det. Om du kjører OS'et på en råtten billig pc så hversågod, om det er en billig bajs så sprenger den før du kan si Leopard... Mac er ikke bare dyrt fordi det er kult, det er noe som funker, og da hjelper det ikke kjøre det på en maskin som ikke funker.. :P lykke til tapere, som ikke gidder å betale for kvalitet. Man får hva man betaler for!;)

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav oyoy » tor 18.09.2008 20:26

Enig med MacLet!
Det handler ikke bare om specs! (det har noe med "spesifikasjoner" å gjøre, har det ikke?)
Det må jo være en grunn til at Apple-minne er 3 ganger så dyrt som annet minne? Og selv om man likevel kjøper annet minne så virker det like bra bare man setter det i en Apple-PC :P
Jeg var faktisk ikke klar over at man kunne sprenge en billig "bajs'e PC" om man prøvde å kjøre Leopard på den, men det er like greit - "taperne" som ikke "gidder å betale" har sikkert fortjent det!!

ehh, hvor gammel er du, da?

-ØYØY- (taper som kjører Linux på en MacBook'en jeg kjøpte etter at Apple gikk over til PC-arkitektur for å kunne teste OS X uten å binde meg. Jeg var nok ikke raffinert nok til å skjønne hva som er så bra med OS X. Kul design før den begynnte å sprekke, men jeg betalte sikkert ikke nok for den..)
Sist endret av oyoy den tor 18.09.2008 20:29, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav henriks » tor 18.09.2008 20:27

Hehe. Skulle likt å sett hvor mye "bedre" rammen Apple bruker er iforhold til annet man får på markedet.

Kjempeflott at man nå kan sette sammen en en maskin som faktisk er mulig å oppgradere uten å måtte gå til topp high-end skalaen av Apple sitt smale produktspekter. Det spennende nå er vel hva Apple skal gjøre med dette, forhåpentligvis setter de ned prisen på eksisterende produkter, eller like bra, at de tilbyr flere produkter å velge imellom.

Nå kan man jo også faktisk sette komponentene til Apple på prøve iforhold til andre fabrikanter og produsenter. Gleder meg. :bitchin:
medlem i 221 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav oyoy » tor 18.09.2008 20:35

For å være litt seriøs også.
Dere som har prøvd EFiX, er det noe mer enn en vanlig bootbar USB-disk?
For meg ser det ut som en bootloader med EFI-emulering, men jeg har ikke prøvd den selv.
Og med referanse til innlegget mitt to hakk over tror jeg ikke jeg kommer til å teste heller.. :(

-Men et kult produkt, det er det! :P

Og til motsvar til noen over her så er det vel strengt tatt ikke "lov" å installere OS X på en "ikke-Apple PC" selv om man har kjøpt plata. Mener å huske noe fra lisensen om Apple-hardware...

Noen som har eple-klistremerker å selge? ;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav svar » tor 18.09.2008 20:36

Når jeg tenker etter kan jeg ikke huske å sett ett HK for løssalg med plass til RAM med så store kjølere som de som er standar i mac pro.
(ram slotter med dobbel avstand)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav Dorkfish » tor 18.09.2008 21:02

Men bare fordi du ikke kan huske å ha sett det, så betyr ikke det at det ikke finnes. ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]