PC blir Mac ?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: PC blir Mac ?

Innleggav slogmo » tor 18.09.2008 21:14

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324448
8 spor. Bruk annethver = dobbel avstand :bitchin:

Og før noen kommenterer at Mac Pro kan bruke 8 RAM-brikker.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340837
16 spor, bruk annethver.....
:bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav Mr_Bilbo » tor 18.09.2008 23:33

Interessant emne dette her. Mitt forrige innlegg ble visst litt feiltolket, der jeg skrev at å gjøre pc om til mac er harry osv, omtrent som å sette en porche-motor i en gammel lada... Selvsagt er en PC (som jeg har flere stk av) normalt sett kraftigere rent ytelsesmessig så lenge man sammenligner på likt prisnivå.... Slik jeg ser det, er det imidlertid slik at Apple med hele sin produktlinje forsøker å fremstå som litt mer
"ekslusivt" enn gjennomsnittet, både med tanke på design såvel som innovative løsninger på både maskin og programvare. Nå er det vel imidlertid ingen som tror at det å sette sammen en mac eller ipod er nevneverdig dyrere enn en tilsvarende PC eller Mp3 spiller, skjønt man ofte skulle tro det når man sammenligner pris mellom Apples og svært mange andre produsenters løsninger... Poenget er at man ved å godta denne forskjellen kjøper mer enn bare en datamaskin, man kjøper en helhet hvor bla OsX inngår, og man skiller seg med det, på godt og vondt litt ut fra mengden. På nye Mac'er kan man riktignok snu litt på flisa og innstallere windows og det hele blir straks en hvilken som helst PC, men det er fortsatt en Macintosh, på samme måte som en PC med OsX fortsatt bare er en PC med et litt annerledes operativsystem. Det er jo selvsagt hyggelig at en PC-bruker ønsker å bruke OsX, men bla da heller opp de få lappene et komplett system koster ekstra og få helheten.
medlem i 194 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav kesse » tor 18.09.2008 23:57

Hvilken helhet?

Dersom jeg skal ha en Mac Pro som er relativt greit spekket må jeg opp med over 20k. Går heg for en PC med OSX så ender jeg rett over 10k. Skal jeg betale 10k mer for en maskin, som er vanskeligere å oppgradere bare fordi det er et eple på den?
medlem i 219 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav slogmo » tor 18.09.2008 23:59

Hadde de hatt en maskin ala Mac Pro, men ikke så ekstremt kraftig så
kunne det vært aktuelt.
En Maskin ala iMac, bare i et mini/midi-ATX kabinett.
Med mulighet til å dytte ekstrautstyr inni uten å skru i timesvis.
Hvordan er det å bytte RAM og/eller HD i en iMac? Evt skjermkort?

For mora mi eller søsknene mine, så hadde en maskin som iMac vært glimrende.
Surfe, skrive/lese mail, legge kabal, sortere bilder fra ferieturer osv osv.
Uten en boks som må stues vekk.

Det største problemet med Mac som jeg ser det er litt "snevert" produktutvalg.
Mac Pro for kraftig og dyrt. iMac for lite utvidelsesmuligheter.

Den dagen Apple lanserer en maskin tilsvarende iMac sin specs, i et Mini/Midi-kabinett, sånn at man kan supplere med de(n) skjermen(e) man vil ha, så får pengene mine bein å gå på.
:bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav eelay » fre 19.09.2008 0:56

Nå har jeg leka meg litt på komplett for å sette sammen en Mac Pro clone, for å så sammenligne litt pris på en Pc satt opp med EFIX og mac os x, mot en ekte Mac Pro.
Jeg har valgt kvalitetsprodukter fra komplett som skal fungere fint sammen.

Jeg har tatt utgangspunkt i inngangsmodellen av Mac Pro som koster 16.310,-.

Maskinvaren fra komplett kommer seg på ganske nøyaktig 10.000,-(2.8GHz quad xenon, 2GB ram, dvdbrenner, ATI Radeon HD 2600 XT, Et bra[minimalistisk] kabinett og kraftig psu.), og da det skal fungere som en mac, så går jeg for apple mus + tastatur.
Det blir 429*2 = 858.
Lisens for os x = 990
efix = 897.50 (+ frakt?)

Det kommer seg da på en totalpris på 12.745.50. Slenger vi på fraktkostnadene som kommer på fra komplett og for efix'en så er vi på over 13.000. Er du så uheldig at det kommer moms på efix'en så blir det 225,- mere.
La oss da si at totalprisen blir 13.500,-

Så må du bygge den, muligens feilsøke om noe ikke fungerer som det skal, installere OSX, mere mulig feilsøking evt. finne egnede drivere(muligens ikke noe problem da det er valgt hardware som er støttet av apple/efix).
Så er du muligens i mål med din Mac Pro klone..

Med tanke på at hardwaren i Mac Proen er skreddersydd og optimalisert for å fungere optimalt så synes ikke jeg de ekstra 3000,- som det koster å få en ekte Mac Pro er så veldig mye å forlange..

Men...Klart en kan gå for en mye rimeligere pcløsning som vil kjøre os x leopard helt fint for sikkert rundt 6-7000 og det er vel der markedet ligger..ikke bygge en direkte klone av mac proen..

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav ZuperMac » fre 19.09.2008 1:46

Hehehe

Jeg har 8-core MacPro selv, som jeg er veldig fornøyd med.

Men så har jeg også installert OSX 10.5.4 på min Acer Aspire 5104Wlmi laptop... ;-)
Det var litt trøbbel fordi den har AMD processor, og hardwaret var rimelig ukompatibelt med det meste av de OSX86 løsningene som er ute og går.

Men det gikk, og nå fungerer den tilnærmet perfekt.

Jeg ser ikke helt poenget med Efi-X... så vidt jeg kan se så er det bare en slags bios-greie som gjør boot av OSX litt enklere.
Installering av OSX fra original DVD er allerede inget problem, med andre (og gratis) løsninger... som for eksempel Boot-132 bootloaderen, som kan kjøres fra CD(Og der kan du også ha spesifikke drivere og slikt som du trenger for din maskin).

Se denne:
http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=113288

Men, okei, jeg forstår. Noen ønsker en super-enkel løsning, og da er det bare å kjøpe en PC som har hardware som er kompatibel med EFI-X, og så punge ut for en EFI-X dongel...

:rolls eyes:
medlem i 216 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav Henrik Christiansen » fre 19.09.2008 10:20

EFI-X er egentlig oppskrytt, tar bare et par-tre kommandoer i Terminal og en minnepinne for å få inn EFI på harddisken.
Jeg klarte det helt fint de første gangene jeg gjorde det, tok absolutt ikke lang tid (les: <10 minutter)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav obbink32 » fre 19.09.2008 12:49

Nå er det vel slik at det finnes flere kule pc'er på markedet men største problemet i hvertfall for mitt vedkommende er at jeg har lyst til og prøve mac (os x) men jeg gidder ikke kjøpe en pc til for å prøve.

den dagen jeg kan kjøpe OS'et løst og installere det på en pc kjøper jeg det.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2008 13:03

Men så er det altså dette:

Mac OS og Apples maskiner er laget for å virke sammen. Å kjøre Mac på en PC kan kanskje gi deg et inntrykk av hvordan det virker — men for det første krever det mye kunnskap og egeninnsats, og for det andre er du ikke garantert et godt resultat. Selve hovedpoenget med Mac: at ting fungerer uten innsats eller innsikt fra din side — går du uansett helt glipp av.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav Dorkfish » fre 19.09.2008 14:26

Skal man sammeligne pris på en Mac Pro og en likt spesifisert PC, må man også ta med programvare i regnestykket. De fleste WIndows PC'er reklamerer stort med sin fantastiske programvarepakke som inneholder : Internet Explorer, Adobea Acrobat Reader, Google Earth, Google Toolbar, Google Desktop, Magic Desktop, Picasa, Skype og FireFox. Dette er for øvring kopiert og limt inn direkte fra SPESIFIKASJONENE på en laptop fra Elkjøp
Stort sett bare gratisprogrammer som kan legges inn på engver PC/MAC.

En Mac kommer med en meget stor og imponerende programvarepakke. Selv bruker jeg iMovie, iTunes, iPhoto, iCal, Preview og Mail daglig. Og det er bare en liten del av programmene som følger med en mac.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav slogmo » fre 19.09.2008 22:04

eelay skrev:Men...Klart en kan gå for en mye rimeligere pcløsning som vil kjøre os x leopard helt fint for sikkert rundt 6-7000 og det er vel der markedet ligger..ikke bygge en direkte klone av mac proen..


Exactly. Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, dette er for de spesielt interesserte.
Dvs de med kunnskap og tid til å leke med slikt.
Skal man ha seg en Mac og kan lite om data, så er en ekte Mac det beste alternativet.

De som trenger en maskin med 1 eller 2 quad CPU'er og som skal kjøre OSX kjøper seg nok en Mac Pro da det er plug n play. Ferdig bygd og klar til å nytes.

Edit: Er litt nysgjerrig på følgende.
PC'en min står nå på. HD'en min ligger på 33 grader, og CPU kjernene på ca 40 grader.
(Desverre så speedstepper ikke Core 2 Duo'en min i OSX.)
Hva er "normale" arbeidstemperaturer på hardwaren i en iMac?
(Romtemperaturen her er ca 21-22 grader ifølge gradestokken).

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2008 22:50

Jeg har jo den velkjente varmekilden MacBook Pro, der harddisken i øyeblikket ligger på ca 40 og CPU'en er på vei ned fra ca 75 etter å ha kjørt Fusion. Normalt ligger den vel på 55—60.

Har for det meste strevet med BootCamp og Windows idag, og da har viftene gått som et uvær — hvilket antyder temperaturer i øvre sjikt. (Har ikke kjørt Windows på batteri selv, men folk som har forsøkt påstår at batteriet holder betydelig kortere da.)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav csharp » fre 19.09.2008 23:00

varmekilden macbook pro???

her er stats fra min mbp nå, som jeg har på magen mens jeg ligger i sofan og surfer på nett:

Bilde

ikke særlig varm denne synes jeg....
medlem i 213 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav slogmo » fre 19.09.2008 23:02

Har for det meste strevet med BootCamp og Windows idag, og da har viftene gått som et uvær — hvilket antyder temperaturer i øvre sjikt. (Har ikke kjørt Windows på batteri selv, men folk som har forsøkt påstår at batteriet holder betydelig kortere da.)

Det kan komme av at speedsteppinga ikke er enablet.
Gå inn i Control Panel -> Power Options og se at "Power Scheme" er satt til "Portable/Laptop".
Ellers er tastaturshortcut'en "Windows + Pause/Break" kjekk. Da får man opp egenskapene til "Min Datamaskin" og man kan se hvilken klokkefrekvens CPU'en har akkurat nå.
(Savner noe slikt i OSX, finnes det?)

Hvis du vil overvåke temperaturer er programmet "Fanspeed" fint til slikt.
Mulig den ikke kan detektere sensorene på hardwaren som er i Mac'en.
Bruker det selv i Windows, og får opp HD, CPU, hovedkort og GPU.
Samt det gir deg mulighet til å kontrollere viftene manuelt, etv automatisk helt etter ditt
eget oppsett så lenge hovedkort støtter dette.

Tilbake til det med varme. At en bærbar blir varmere enn en stasjonær er forsåvidt helt normalt. Lurte mere på iMac'ene.
Regner med siden alt er pakket tett bak skjermen så vil det bli rimelig varmt?

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: PC blir Mac ?

Innleggav T.B.Hansen » fre 19.09.2008 23:11

csharp skrev:varmekilden macbook pro???

Ja, har du ikke lest sladderpressen? Eller snakket med en Windows-fan?

Men det er sant at MBP blir varm. Siden jeg tidvis bor i varme land, har jeg utviklet avanserte kjøleteknikker for å overleve: kalde vannflasker pakket inn i håndkle mellom lårene og Mac'en. I Norge holder det å plassere MBP'en på et brett, et blad e.l. — eller rett på lårene for kortere perioder uten tungarbeide...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]