Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav kjander » tor 24.09.2009 10:10

Hei,

Jeg har Telenor bredbånd og har ikke hatt problemer med forbindelsen til internett eller mail etter at jeg installerte SL. Installerte SL ca. 3 dager etter at den ble gitt ut.
medlem i 189 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » tor 24.09.2009 10:13

seb skrev:Jeg har lastet ned driveren og fulgt beskrivelsen, men får svart skjerm hvor jeg blir bedt om å restarte macen når jeg setter i modemet. Hva skal jeg gjøre?


Samme her! Kernel panic og full crash etter denne oppskriften. Hvordan kommer jeg meg ut av dette uføret nå da? Håper på hjelp og tips fra kloke machoder :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav knutum » fre 25.09.2009 8:29

Her er det man må gjøre for å løse problemet med Mac/Snow Leopard og Mobilt bredbånd:
man må laste ned programvaren (Globetrotter for Mac) til modemet fra produsenten Option og installere dette. deretter må man laste ned den nye driveren. Men når dette er gjort er det ikke slik at man bare stikker usb-en i maskina. Du må da starte programmet Globetrotter, og når du da stikker usb-en i maskina, finner den modemet og du kommer på nettet. Det er dårlig av både Mac og Telenor at ikke denne informasjonen er lettere å finne. det tok meg en time...
medlem i 179 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » fre 25.09.2009 10:30

Hei Knutum
Flott at du forklarer såpass nøye at oss som ikke har fått det til ennå kan forstå framgangsmåten. Men har et spørsmål ang. driveren som vi lastet ned. Den har ingen installer-funksjon så hva og hvor skal denne legges på macen for å få denne "installert".
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:11, endret 1 gang
Grunn: Fjernet unødvendig sitering jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » lør 26.09.2009 22:12

Uff, helvete at jeg oppgraderte til Snow Leopard.. Jeg er avhengig av Mobilt bredbånd, men har nå prøvd i 2 timer og får det ikke til å fungere :-(

Jeg har lest hele tråden her, samt http://www.idg.no/pcworld/article77624. ... 3#karusell - og lastet ned programvaren og driverne, men det fungerer ikke.

For det første får jeg en feilmelding ved installasjon av driverne, dog fullfører installasjonen likevel.

Jeg har prøvd å logge på med GlobeTrotter Connect, da bare står det og sier 'Card initialising' uten at noe skjer. Jeg har også prøvd å skrive inn detaljene man får gjennon lenken ovebfor og logge meg på direkte gjennom 'Nettverk', men det fungerer ikke det eller. Den står å prøver i lang tid før jeg får feilmelding, og om jeg trykker 'koble fra' mens den prøver, så står den i det 'uendelige' og 'kobler fra...' har gjort det i en halvtime nå..

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Må jeg avinstallere Snow Leopard? Er det tidskrevende?
Noen som kan gi en kvalifisert gjetning på når Telenor vil komme me ny programvare?

Nå fikk jeg det til! :D:D
Løsning: Etter restart (hvor jeg forøvrig måtte slå av med å holde av-knappen inne, da den ikke ville slå seg av på vanlig vis, sto på den blå skjermen lenge...) så prøvde jeg å isntallere driver-pakken igjen, og da fikk jeg ingen feilmelding - og da fungerte også Globetrotter connect :)
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » man 28.09.2009 11:25

Idag fikk jeg en mail fra en hos Telenor support, det viser seg at de har søkt på Twitter etter folk som har hatt problemer med Snow Leopard og Telenor mobilt bredbånd, og så sender de ut mail med hjelp til å fikse det.
Det var overraskende, og vanvittig bra support av Telenor!

Her er mailen fra Telenor:
Hei.

Grunnen for at vikontakter deg, var ang en sak du skrev på Twitter om mobiltbredbånd + snow leopard.
Veiledning for å få Mobilt Bredbånd til å fungere med Snow Leopard.

Først må du avinstallere den versjonen du allerede har. Pass på at du ikke har USB-modemet koblet til maskinen din nå. Åpne Finder. Gå til Program-mappen, deretter til en mappe som enten heter "GlobeTrotter Connect" eller "Telenor Mobilt bredband". Der finner du to ikoner. Dobbeltklikk på den som inkluderer "Unninstallation" i navnet. Tast inn OS X-passordet ditt, om du har laget dette (om ikke lar du feltet være blankt) og trykker OK. Nå skal hele mappen forsvinne.

Last ned programmet her: http://www.option.com/en/support/softwa ... s/icon225/ Last ned “Connection software with support for Mac OS X 10.6 (32-bit and 64-bit)”


Etter at installasjonen er fullført kan du sette inn USB-modemet ditt og åpne programmet.
Mvh
Telenor
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:21, endret 3 ganger.
Grunn: Fjernet unødvendig sitering av eget (!) innlegg, jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :) Dette er også et brudd på $2.5. Brukeren er blitt advart.
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » man 28.09.2009 12:32

Hei fredarn. Enig i at det var bra service av Telenor å prøve å foreslå løsning som du beskrev. Men fikk du dette til å fungere hos deg? Jeg gjorde som beskrevet her, men får fortsatt bare "Card initialising" i noen sekunder før den krasjer. Håper du har noen tips eller knep som kan styre meg i rett retning for å få ting til å fungere igjen under snøpus. Takker for at du deler dette med mac1-forumet.
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:20, endret 1 gang
Grunn: Fjernet unødvendig sitering jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » ons 30.09.2009 15:18

hmmm. Funker for meg, prøv å åpne programmet først, så sette inn modemet.
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » ons 30.09.2009 15:23

Prøvde det også uten hell... Benyttet du den der driver-fila som jeg nevnte på noe måte? Da tenker jeg ikke på installeren.
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:21, endret 1 gang
Grunn: Fjernet unødvendig sitering jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » ons 30.09.2009 23:13

Jeg lastet først ned Globetrotter Connect, og så driver pakken fra samme site (se artikkelen på Mac1 for link)..
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » ons 30.09.2009 23:22

Takk Fredarn :-) Å det var godt å høre. Da har jeg kanskje ennå en mulighet til å prøve. Du kunne ikke skrevet et par ord om hvordan og hvor du la inn denne driverpakken? Sleng gjerne med den linken du henviser til. De linkene jeg finner her på mac1 er relatert til denne diskusjonen... Takker for all hjelp og støtte.
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:22, endret 1 gang
Grunn: Fjernet unødvendig sitering jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » tor 01.10.2009 22:00

http://www.option.com/en/support/software-download/usb-modems/icon225/

GlobeTrotter® Connect For Mac Version 1.3.0.349
og
MAC Driver 2.15.0

Installering var enkelt, 'next next next next' :)
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » tor 01.10.2009 22:56

Huff. Det er visst ikke så lett. HVOR LEGGER JEG MAC DRIVER 2.15.0 fila ?? :-)
Den første har jeg installert, så hvis jeg bare får vite hvordan eller hvor jeg skal putte denne siste MAC Driver-fila så skal du at også jeg får det til. Driverfilen er nemlig ikke noe selvstendig installerfil så den må manuelt legges et sted. Men det unnlater dere hele tiden å nevne. Husk ikke ALLE er like inne i disse tingene som dere :-) Nå krysser jeg fingrene for et svar på akkurat dette siste.
Sist endret av Nikoraisan den lør 24.10.2009 11:23, endret 1 gang
Grunn: Fjernet unødvendig sitering jfr. §2.8 i mac1.no/regler. Les, og husk. :) Dette er femte regelbrudd i samme tråd. Brukeren er blitt advart.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » fre 02.10.2009 10:02

Jo, det ar akuratt det den gjør. Driver-pakka installerer seg selv.

Det er en .dmg fil. Først unziper du, så dobbeltklikker du, også dobbeltklikker du igjen på filen inne i .dmg filen.
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav C. Darwin » ons 07.10.2009 0:17

Hmm... Har nå installert GlobeTrotter Connect, restartet maskinen og så installert driverpakka. Fikk ingen feilmeldinger under installasjonen! Maskinen henger seg ikke - MEN når jeg åpner GlobeTrotter Connect så får jeg bare beskjeden: "No card found"! Dette skjer uansett om jeg åpner programmet før eller etter jeg setter inn modemet. Men det er helt tydelig at jeg har en eller annen kontakt med modemet siden det dukker opp et velkommen til GlobeTrotter Connect bilde med den gamle installasjonspakka som ligger på modemet. >:-o

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron