Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » ons 07.10.2009 9:15

Merkelig...
Du har slettet den 'gamle' Mobilt Bredbånd Appen? (den slettet seg selv hos meg).
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » ons 07.10.2009 9:26

Vi har vært i kontakt med Telenor ang. dette og prøvd alt de hadde av triks og workarounds, men det virker som at noen ikke får det til uansett. De prøvde med manuell konfigurering av modemdingsen med blå lys, men fant ut at denne IKKE kan settes opp manuelt. De ga derfor beskjed om at de måtte kontakte leverandøren for å prøve å finne en løsning på dette. Telenors mac-gutter skal denne gangen ha masse kred for virkelig å ha prøvd å løse en sak og så får vi håpe at de finner ut noe for oss andre som ikke har fått liv i modemet etter at vi installerte snøpus. Men en gang vi får en fiks som fungerer så skal jeg legge det ut her.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav C. Darwin » fre 09.10.2009 20:58

Har mailet en del frem og tilbake med Telenor. Det første som jeg må si irriterer meg, er at de ikke gir lik informasjon til alle utifra hva jeg leser at andre har fått vite fra dem.
Siste svar jeg fikk var:
Hei igjen,
Har du noen gang oppgradert selve modemet sin programvare?
Det kan være det løser problemet.
En slik oppdatering må gjøres fra en Windows maskin. Det fungerer ikke å oppgradere modemet fra en Mac maskin.
Programmet du trenger for å oppgradere modemet finner du her:
http://96.0.242.129/FW/superfire_iconII.exe
Hvis ikke det heller løser problemet må du kjøpe deg nytt modem.

Ganske utrolig egentlig. De burde ha tilbudt et nytt modem gratis hvis de mener at det er det som er problemet. Har ingen tilgang til en PC med det første så jeg bestiller et nytt modem. Har heldigvis ikke noen binding, så det koster meg bare 1,- kr. Så får vi se om det virker.

MEN, jeg har iallefall funnet en foreløpig løsning siden jeg bor slik til at MBB er eneste mulighet når jeg har hjemmekontor. Har en gammel MacbookPro med Leopard som jeg satte opp med den gamle gode metoden på http://www.idg.no/pcworld/article77506.ece
Så ved å sette den opp til å dele internett (se veiledning her: http://mac1.no/artikkel/7933/slik-deler-du-internett-i-mac-os-x) har jeg nå nett på jobbmac’en med snøpus. Kanskje ikke en løsning for alle, men hvis man har en eldre maskin liggende så kan det være en ide inntil Telenor har ryddet opp i dette.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav HenrikWL » lør 10.10.2009 18:07

Telenor kundeservice er skremmende inkonsekvent. Den ene aner ikke hva den andre driver med, og i mellom avdelingene er det skyhøye murer, virker det som.

Er man heldig og treffer riktig saksbehandler så får man fantastisk hjelp og enda mer til, men er man uheldig så treffer man på en tomsing som enten er uhøflig, inkompetent eller begge deler.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » lør 10.10.2009 19:47

Ok folkens. La oss holde tråden til teamet. Så satser vi at første mann som får mobilt bredbånd til å fungere igjen legger ut oppskriften til oss andre som sliter. Fortsatt god helg :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav Henfjel » søn 11.10.2009 2:11

Tror jeg har en relativt god løsning på problemet her. Det funket iallefall for meg!
Jeg begynte med å avinstallere Globe Trotter Connect programmet fra maskina. Gjør dette via ikonet "avinstaller" for å fjerne alt av filer. Last ned den nye programvaren for mac, fra Option sine sider: http://www.option.com/en/support/softwa ... s/icon225/ .
Installer den nye programvaren.

Jeg oppdaterte også firmwaren på modemet. Dette må desverre gjøres på en Windows PC.. her er en link til FW oppdateringen:
http://96.0.242.129/FW/superfire_iconII.exe

Etter jeg har gjort dette, virker mobilt bredbånd som normalt!
Enjoy!

henfjel


edit:
det holdt i 2 timer.. så kom kernel panic..
medlem i 184 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav C. Darwin » man 12.10.2009 13:19

Prøvde det samme. Alt virket først helt OK, men så fikk jeg heng.

Virker som om problemet med selve modemet er løst nå, ved å oppdatere det med filen nevnt ovenfor fra en PC. Men så lenge GlobeTrotter Connect ikke fungerer, er man jo like langt.

Siden kommunikasjonen med selve modemet virker OK så har jeg prøvd å sette det opp på samme måte som den gamle oppskriften i PCWorld (se mitt forrige innlegg), men desverre uten hell. Kan vel kanskje se ut som om det kan være løsningen hvis et lyst hode greier å finne en vei utenom GlobeTrotter Connect.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav ViBi » ons 14.10.2009 20:55

Eg håper virkelig nokon finn ut av dette, for det er jo heilt håpløst. Mitt pleier å stoppe ved ca 3-4 mb nedlasta. Men i dag går det mykje betre, så bra at eg no er på over 100 mb. Det virker nesten som at så lenge det "skjer noe" så funker det, og i dag har eg lasta ned diverse podcast og enn så lenge funker det.

Bare ein teori, men ofte ellers så hang det seg om eg vart inaktiv (skreiv innlegg her eller leser ein artikkel på nettsted t.d.). Men det kan jo bare vere tilfeldig ...
medlem i 209 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav Henfjel » ons 14.10.2009 21:42

tror det er noe i den teorien din. min slutter også på 4 mb. men hvis jeg har call of duty 4 online på en server i bakgrunnen, virker d helt fint..
medlem i 184 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » lør 21.11.2009 20:37

Har Telenor kommet ned noen ny enda eller? Må da komme snart nå..

GlomeTroter funker for meg, men innimellom henger det seg, og da hjelper det ikke å restarte programmet, så je må restarte hele maskinen ganske ofte.. :(
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » man 23.11.2009 12:12

Da har Telenor fikset problemene med Mobilt bredbånd for Snow Leopard 10.6. Løsningen var at vi fikk tilsendt et nytt modem som heter GI0505. Forrige som IKKE fungerte på snøpus visste seg ikke være kompatibelt med Snow Leopard. Dette innrømte telenor nylig etter litt press ;-)

Da var det bare å fjern det gamle programmet. Laste ned den nye driveren : http://www2.telenor.no/bedrift/produkter/mobil/mobiltkontor/Telenor_MBB_Mac.zip

Og vips så var Snøpus på nett med Telenor Mobilt bredbånd - igjen. Takker Markus på support for hjelp og brukerstøtte.

Da håper jeg alle andre som ikke har fått orden på mobilt bredbånd nå også kommer online. Lykke til der ute :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav fredarn » fre 27.11.2009 0:12

Så jeg trenger et nytt modem altså.. Får man det gratis fra Telenor? Det oprinnelige modemet koster jo 588 kr..
medlem i 217 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav tvslaven » fre 27.11.2009 9:12

Hei Fredarn. Vell i vårt tilfelle så kjøpte vi mobilt bredbånd fra televerket allerede i august i år. Deretter har vi hatt problemer og ikke vært på nett og klagd konstant til support hos televerket. Prøvd og prøvd den der option-linken uten hell. Så helt på slutten innrømte telenor at det modemet vi mottok først ikke egentlig støttet snøpus. Og da forlangte vi et nytt modem tilsendt ellers avsluttet vi abonnementet - noe vi ville gjort også!! Men de var villige til å sende opp nytt og saken løste seg, så der berget supportavdelingen og markus en større kunde :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav ColdFusion » tor 18.03.2010 21:24

Trenger et USB modem til en MBP17 late 2009 - hva anbefales, pris spiller mindre rolle... trenger et som er super stabilt med OS X SL.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav Stene » tor 18.03.2010 23:19

Personlig bruker jeg telenor dag&natt. Synes forsåvidt det er bra, sjeldent problemer med modemet eller signaler. Av og til har jeg faktisk kjempe hastigheter :-) Jeg har prøvd netcom sitt og det er ikke fullt så bra, men de andre leverandørene har jeg ikke prøvd enda.
medlem i 173 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]