Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Diskusjon rundt Mac OS

Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav bordsenius » tir 08.09.2009 12:01

Telenor mobilt bredbånd fungerer ikke sammen med Snow leopard.
Dette må telenor ha visst, men de har ikke informert om det. De kunne ha sendt en mail til alle kunder som bruker mac sammen med modemet, så hadde dette vært løst elegant og smertefritt. Men det gjorde de ikke. :-(

Så de som oppgraderer har et abonnement som ikke virker. Man betaler for en tjeneste som ikke fungerer, og det er jo ikke helt bra. Jeg ringte telenor og ba om å slippe å betale inntil driverene ble oppdatert, og de lovte meg et svar "innen kort".

Dette er svaret jeg fikk etter 8 dager:

"Vi viser til din henvendelse vedr. Mobilt Bredbånd og mac/snow-leopard.
Beklager at dette ikke er klart ennå, men vi kan ikke ta ansvaret for dette."



Jeg er ikke lenger kunde hos telenor bredbånd, for å si det slik.

sb.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav bvborge » tir 08.09.2009 12:05

Dette kan da ikke Telenor klandres for. Man er selv ansvarlig om ting ikke fungerer når man oppgraderer. Siden Telenor ikke har annonsert at mobilt bredbånd støttes i SL har de sitt på det tørre.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav svano » tir 08.09.2009 12:33

Selv om det nok er kjipt, har ikke telenor lovd annet enn:
Mobilt Bredbånd fungerer på Mac med operativsystemene 10.4.x (Tiger) og 10.5.x (Leopard).


Du betaler for en tjeneste som virker under de forutsetningene som var gitt da du signerte avtalen med telenor.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav _Spiff_ » tir 08.09.2009 12:47

Leverandører av tjenester må oppgradere etter hvert som det skjer forandringer. De burde også være i forkant av slike endringer. Greit de har kanskje sitt på det tørre, men de mister kunder da. ;) Er dårlig kundebehandling med andre ord. Telenor er vel ikke kjent for å være verken billig eller bra. Har ikke brukt dem på flere år. Var så mye tøv og tull med dem.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav bordsenius » tir 08.09.2009 12:49

Det er mulig at telenor har sikret seg både her og der ved å skrive ting på boksen modemet kom i, men dette handler om kundebehandling. Dersom man vet at en løsning mange abonnenter betaler for ikke fungerer dersom de oppgraderer sin datamaskin bør de si i fra om dette.

Det er helt greit om det ikke funker, men da må jeg vite dette FØR jeg oppgraderer. Telenor har ikke gjort denne informasjonen tilgjengelig noe sted. Jeg kikket på telenormobil.no før jeg oppgraderte, og der stod det ikke noe.

Så selv om de muligens kan argumentere emd at de har sitt på det tørre er det ekstremt dårlig håndtert. De vet hvem som bruker mac, alt de hadde trengt å gjøre var å sende en mail, eller å legge ut denne informasjonen på sine websider.


sb.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav endorphine » tir 08.09.2009 12:58

Jeg gjorde jo sjakktrekket med å oppgradere til Snow Leopard før jeg hadde sjekka dette... Resultat? Kernel panic hver gang jeg satte inn modemet. Løsning? Nedgradere igjen...
Hadde jeg ikke vært avhengig av modemet fra StjelOgHor for å komme meg på nett (har ikke "vanlig" bredbånd hjemme), hadde jeg glatt sendt det i retur til dem, i oppkrav.

Har hatt så mye tull med Telenor siden jeg fikk dette, at jeg vurderer faktisk om jeg skal forsøke meg på å komme ut av bindingstida. Ble blant annet lovet at modemet SKULLE sendes til min nye adresse i Oslo, men pakken havnet jammen meg på folkeregistrert adresse nordpå. Videre slutta plutselig driverne/kontrollprogrammet å fungere, og etter mye frem og tilbake med kundeservicen deres (som ikke visste så mye om Mobilt Bredbånd og bare satte meg videre til noen andre...), fikk jeg vite at drivere++ som følger med modemet er utdaterte, og dette er noe de er klar over. Ny versjon ligger på nettsidene deres, men dette er ikke informert om noe sted... Har siden jeg fikk dette i juli skrevet to lengre klager (hver på ca 2 A4-sider), og bare fått standard "bullshit"-svar tilbake. Jeg har blant annet påpekt laaaang ventetid for å komme gjennom på kundeservice (to tilfeller samme dag hvor jeg satt ca 15 min i kø, før jeg bla satt videre til neste kø), ustabilitet, kræsj av programvare etc etc. Man blir liksom ikke hørt...

Synd Chess' løsning ikke er kompatibelt med OSX...

(Jeg har forøvrig ikke fått til å koble til uten å bruke modemprogrammet - får bare beskjed om at maskinvaren ikke er tilkoblet... Noen forslag til løsning? Fulgt div guider her inne, uten hell.)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav _Spiff_ » tir 08.09.2009 13:01

Hva med netcom sitt alternativ?

Eventuelt om du har iPhone kan den brukes som modem...

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav hostebo » tir 08.09.2009 13:18

Problemet er slik jeg ser det at "alle" forventer at all programvare de har skal fungere etter å ha skiftet til et nytt og nettopp sluppet operativsystem. Vel, slik er det nok ikke, og er heller ikke å forvente. Ref; Adobe, Nikon, Canon osv.osv
medlem i 177 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav bordsenius » tir 08.09.2009 13:31

Jeg forventer at det

1)
Rett og slett fungerer.

2)
Dersom det mot formodning ikke fungerer forventer jeg leverandøren informerer meg om dette, eventuellt gjør det lett for meg å finne ut om dette ikke fungerer.

Telenor gjorde ingen av delene. Det er for dårlig.

sb.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav oyoy » tir 08.09.2009 13:41

Hvordan skulle Telenor se hvem som bruker modemet sitt på Mac?
Hvordan skulle de fått varslet? Jeg har ikke registrert epostadresse el.l. noe sted.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav hostebo » tir 08.09.2009 13:53

bordsenius skrev:Jeg forventer at det

1)
Rett og slett fungerer.

2)
Dersom det mot formodning ikke fungerer forventer jeg leverandøren informerer meg om dette, eventuellt gjør det lett for meg å finne ut om dette ikke fungerer.

Telenor gjorde ingen av delene. Det er for dårlig.

sb.


1.Da forventer du nok for mye

2. Tok meg 2 sek å finne info på telenor.no:
Det finnes en egen programvare for Mac brukere som kan lastes ned. Mobilt Bredbånd fungerer på Mac med operativsystemene 10.4.x (Tiger) og 10.5.x (Leopard).

Hvis du har det så travelt med å installere et helt ferskt OS har du nok bare deg selv å skylde på om alt ikke fungerer, for min egen del kommer jeg til å vente til utpå nyåret da alt fungerer med 10.5.x, samme med min Windowsmaskin, jeg kommer ikke til å løpe skoene av meg til butikkene 22.10
medlem i 177 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav Uluen » tir 08.09.2009 13:57

bordsenius skrev:Jeg forventer at det

1)
Rett og slett fungerer.
Det fungerte vel før du oppgraderte?

For min del synes jeg det er ryddig, de opplyser at de støtter f.eks. Leopard, om folk da oppgraderer uten å sjekke om SL er støttet er da ikke Telenors feil.

Det tar tid å teste løsninger for nye systemer, dette har jeg selv gjort. De kan ikke basere seg på beta kode og være klar til å slippe oppdateringer samme dag som et OS/en oppdatering slippes, det forstår du vel? Hvor lenge er det siden SL kom, én uke?
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav TheRealChristoffer » tir 08.09.2009 14:22

Latterlig tråd:)

Står jo klart at SNOW LEO ikke støttes. hadde de støttet SNOW LEO hadde det stått på siden deres. de trenger jo ikke å skrive at vi støtter ikke SL sålenge det står hva de støtter. ER kundens feil helt alene!. telenor har gjort sitt

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav Tubaplayer » tir 08.09.2009 14:55

Dette er bare tull. De har ikke på noen måte sagt at de støtter Snow Leopard, og dermed kan de ikke klandres for det. Og såvidt meg bekjent ville det - om mulig - vært en ganske heftig jobb for Telenor å spore opp hvem som bruker Mac, for deretter å oppspore kontaktinformasjon (de har ikke mailadresse til alle kunder) og sende ut en melding. Hvis du dreiv butikk, ville du tatt kontakt med alle kundene dine og fortalt om at du IKKE kunne tilby?

Det står jo i spesifikasjonene at de støtter 10.4.x og 10.5.x. Det vil si at de ikke uten videre støtter 10.6 eller andre versjoner.

Uansett, jeg er ikke verken ansatt i eller kunde hos Telenor, har sagt takk til de for lenge siden. Jeg er Chesskunde, og bruker Chess sitt mobile bredbånd sammen med min Mac. Funker som bare rakkern.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Svar fra telenor ang telenor mobilt bredbånd.

Innleggav danielstorlos » tor 10.09.2009 3:03

Last ned: http://www.option.com/en/support/softwa ... s/icon505/

Driver på MacOS 10.6 nederst.
Deretter følger du denne raske guiden og du er oppe å går:
http://www.idg.no/pcworld/article77624. ... 3#karusell
medlem i 180 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]