Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Macsential » ons 23.11.2011 8:17

Toddsen, det høres ut som du bruker engelsk. Høyreklikk på et tekstfelt, velg Stavekontroll og grammatikk, og slå av Korrigere stavemåte automatisk.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Toddsen » ons 23.11.2011 8:28

Macsential skrev:Toddsen, det høres ut som du bruker engelsk. Høyreklikk på et tekstfelt, velg Stavekontroll og grammatikk, og slå av Korrigere stavemåte automatisk.


Skal vi se, der fikk jeg det til. Tror forresten jeg brukte Norsk, da det kommer Norsk tale når jeg trykker Tale> Start tale. Men det ble rødt under annenhver setning og det ble for slitsomt. Takk for hjelpen.
medlem i 148 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav FlowerPower » man 02.01.2012 11:21

Finnes det noen løsning med norsk stavekontroll (og ordretting) som fungerer med auto-svtsjing mellom språk også (i Lion), slik at man kan skrive både engelsk og norsk i samme program (eller dokument) og allikevel få rettet/kontrollert ordene? ?
medlem i 147 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Macsential » man 02.01.2012 12:02

Den innebygde fungerer sånn. Du må bare skrive en full settning for at den skal plukke opp på det.

Kun ett språk per paragraf.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav FlowerPower » man 02.01.2012 16:36

Takk, men det er vel ikke noen innebygd norsk ordliste? Problemet her - etter litt testing - ser ut til å være at systemet blir forvirret om man kommer til å skrive et engelsk ord i en norsk setning.

Noe annet: med 'paragraf', mener du setning eller avsnitt?
medlem i 147 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Macsential » man 02.01.2012 18:26

Nei, det er ikke innebygd. Derav denne tråden som lenker avsted til en norsk ordliste. Denne legges til som et nytt språk i den innebygde språktjenesten.

Uansett, et engelsk ord inne i en norsk setning bør bli feilmarkert. Men akkurat hvordan Apple avgjør hva språk du skriver på vet jeg sannelig ikke. Det jeg vet er at switchingen ser ut til å fungere fint om du skriver ferdig en setning. Dette vil foreksempel virke:

Hei jeg heter Ola. Jeg bor i en vinterfrosset by kalt Oslo. Fine paragrafen min.

I cannot really think of a good sentence that demostrates writing a sentence.


Et avsnitt består forsten som regel av flere paragrafer gjerne adskilt av en stikkoverskrift.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav FlowerPower » man 02.01.2012 19:26

Lurer på hvorfor det ikke virker her da. Når jeg svitsjer til engelsk, blir det engelske markert som feil - og ikke bare første engelske setningen (når jeg tester her på forumet).

Jeg gjorde og en test i Mail (OSX 10.7.2), og etter at jeg hadde svitsjet til norsk, tok det fire setninger før helt vanlige, norske ord ikke ble markert som feil.

Jeg tastet t.o.m. den samme setningen inn flere ganger (etter å ha gått over fra engelsk til norsk inntasting, og det var ikke før jeg hadde brukt return og laget nytt avsnitt + skrevet en setning før markering av norske ord med rød understreking forsvant. Med andre ord: først da jeg skrev den andre setningen i et nytt avsnitt fungerte det som forventet.
medlem i 147 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Master_Gismo » tir 14.08.2012 9:29

Kan noen slette innlegget mitt. Den har link som ikke virker lengre.

Også kanskje noen som kan sette inn en link til ordliste som virker på Leopard og kanskje eldre versjoner.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav jcolsen » tir 14.08.2012 11:22

Hvor aktuelt og oppdatert er denne ordlisten mtp. Montain Lion? Savner mer info, også i forhold til hva som er kilden til filen det her er snakk om.
medlem i 156 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav nosey » ons 10.10.2012 23:14

Macsential, når man har lastet ned denne, vil det da være staveretting i Pages?

kerza, hva betyr +1 ? :D

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav Mmk-12 » man 15.10.2012 14:10

Til dei som brukar Leopard og SL kan dette vere til hjelp?

http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577

Slik eg forstår det er den stavekontrollen plattformuavhengig. Eg har denne installert på min Mac og fungerer slik den skal. Eg har framleis ein eldre utgåve som fungerte på SL og som fungerer på ML. Eg la stavekontrollen inn på min mac i 2009 og er akterutseilt når det gjelder installering av dagens stavekontroll. På denne stavekontrollen kan du legga inn ord som ikkje står i ordlista. Dersom du får problemer med siste utgåve, kan du prøve ein elgre versjon i lenka overfor. Du kan også gå inn på «spelling.org» Det er fleire lenker som fører til same stavekontrroll.
----------------------------------------------------------------------
Kom i gang med stavekontroll på norsk i Snow Leopard
Skrevet av Macsential, søn, 30/08/2009 - 13:26

Apple har gått vekk fra den lukkede stavekontrollformen fra tidligere versjoner av Mac OS X. Nå brukes den åpne løsningen Hunspell; som også nyttes av blant andre Opera, Mozilla, og OpenOffice.org. Dansk og svensk har lenge vært inkludert med Mac OS X, men norsk kommer fortsatt ikke som standard. Dog er det nå enkelt og installere og ta i bruk de eksisterer gode stavekontrollene for både bokmål og nynorsk i Snow Leopard!
Slik installerer du og tar i bruk nye stavekontroller
Hent ned bokmål og nynorsk (eller nordsamisk) stavekontroll
Åpne arkivet og marker filene:
hyph_nb_NO.dic
hyph_nn_NO.dic
nb_NO.dic
nn_NO.dic
nb_NO.aff
nn_NO.aff
Kopier de markerte filene til ~/Library/Spelling (én bruker) eller /Library/Spelling (flere brukere)
Gå til Systemvalg > Språk og tekst > Tekst
Under Stavekontroll velger du bokmål eller nynorsk
Logg ut og inn igjen
Ettre dennne prosesen kna du kune felstave så mey du vil!
--------------------------------------------------------------------
Spelling-mappa bør liggja i: Macintosh/System/Bibliotek/Spelling

Til slutt litt forenkla: Det er i brukarprogrammet stavekontrollen ligg. Det ein installerer er litt forenkla ein database der ordboka ligg. Når ein endrar språket må programmet laste inn den nye informasjonen. Dette kan ta litt tid
medlem i 138 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav nosey » tir 16.10.2012 19:30

takk for god hjelp. har ikke Pages, men det virket litt "avansert"/tungvint, håper og regner med at Apple etterhvert kommer med en innebygd ordliste/staveretting i Pages og resten av iWork-pakken! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav ramviking » fre 18.01.2013 23:54

Takk for at du delte denne med oss :-)
medlem i 177 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav RolfA » man 23.06.2014 0:28

Stemmer det at det fortsatt ikke finnes noe opsjon for å installere en norsk ordliste fra Apple i OS X 10.9? Ser ut som det kun er svensk og dansk som er alternativene i System Preferences-Keyboard. Antar at norsk ordliste fortsatt ikke finnes.

Tidligere har jeg installert løsningen fra CocoAspell og siden jeg har oppgradert maskiner med oppgraderingsassistenten har jeg ikke tenkt så mye over mangelen av norsk ordliste. Nå har jeg en ny mac med clean install og jeg kjenner det irriter meg litt at Apple ikke klarer å inkluderer norsk i standardoppsettet av OS X. Noen som er enige?
medlem i 226 måneder
 

Re: Norske ordlister og stavekontroll for Mac

Innleggav iBjorn » ons 04.03.2015 11:44

Oppdaget denne siden i dag:

http://www.stavekontroll.no/

Synspunkter?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]