Preview, slå sammen flere PDF?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav hifinyter » tir 13.03.2012 22:36

Takk for alle tips!
LCD skrev:Finnes flere måter å sette sammen flere dokumenter til 1 dokument i Preview
Søk litt på Google så popper det opp haugevis av forklaringer
Den enkleste måten som jeg bruker er CMD+N når du står i Preview etter at du har markert og tatt CMD+C på alle PDF filene du ønsker å merge for så og save filen

Dette gjorde susen. Jeg trodde jeg måtte åpne alle filene i preview, for så å dra/kopiere til et nytt preview vindu. Noe som fungerte delvis og derfor også fikk meg til å tro at jeg gjorde ihvertfall noe riktig..

Skal også teste ut automator flyten du har laget, takk for den. Har som sagt aldri blitt helt dus med programmet, men vet det er utrolig effektivt når det er snakk om å repetere oppgaver man gjør ofte.

Takk for hjelpen:)
medlem i 158 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav hifinyter » tor 15.03.2012 18:22

Må vist krype til korset igjen...
Som beskrevet over fikk jeg til å lagre alle filene til en samleside, trodde jeg ihvertfall. For nå som jeg går inn i finder og åpner pdf filen som jeg har laget til en samleside begynner moroa.. Filen åpner seg i preview, men ikke slik jeg lagret den. Åpner opp men mangler de 6 andre filene som ble lagret sammen. De seks andre filene popper opp som enkelt filer i preview. Altså åpnes det 7 separate preview sider..

Kjenner dette begynne å irritere vel mye. Hva gjør jeg galt??
medlem i 158 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav eirikmac » tor 15.03.2012 18:39

Du må legge alle sidene inn i ett preview vindu. Deretter må du trykke eksporter/skriv ut til PDF. Du lager med andre ord en ny PDF basert på alle arkene du har åpne i preview vinduet.
medlem i 168 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav hifinyter » tor 15.03.2012 19:16

Hei
Takk for hjelp, men sliter fremdeles.
1. markerer filene i finder, totalt 8 stk PDF filer
2. åpner preview, cmd+n
3. alle 8 filer åpnes i et bilde i preview, har på "vis miniatyrbilder" slik at alle dokumentene er ramset nedover på venstre side i egen marg. Alle står uten navn.
4. markerer alle i venstre marg.
5. "arkiv" - "eksporter markerte PDF dokumenter"
6. bilde med lagringsmuligheter dukker opp. Får ikke endre navn, kun hvor jeg vil eksportere PDF filen. Velger skrivebord.
7. Trykker på velg, men ikke snakk om at det vil lagres. Prøver å lagre i dropbox, skrivebord, + flere andre plasser, men skjer ikke noe.
8. Prøver cmd+s, da får jeg endre navn og velge filplassering og det går helt fint.
9. lukker og avslutter preview, åpner så dokumentet jeg har lagret, men fremdeles kun 1 del av 8 som er i dokumentet.

Føler meg som en komplett idiot her nå, men ikke gi meg opp enda. Jeg må få dette til!
medlem i 158 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav Sima » tor 15.03.2012 19:57

I steg 5, prøv å velge Print > Save as PDF istedet. Det funker her. Altså ikke eksporter.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav hifinyter » tor 15.03.2012 21:00

Sima skrev:I steg 5, prøv å velge Print > Save as PDF istedet. Det funker her. Altså ikke eksporter.

Halleluja, dette gjorde susen:)
Syns det er rart at jeg ikke kan lagre det som normalt i preview, men akkurat det dr..er jeg i nå! Dette funket og løste mine utfordringer. (foreløpig ihvertfall..)
medlem i 158 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav mtefre » tir 03.02.2015 15:09

De fleste har vel funnet ut av det nå, men bare for å legge inn et svar: Åpne PDF'ene samtidig, slik at de samler seg i ett dokument. Flytt thumbnails til ønsket rekkefølge. Markér alle thumbnails og dra de oppå den aller første. Lagre.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav KL » søn 17.01.2016 19:12

Jeg sliter med dette. Jeg åpner et vedlegg fra mail, som er tre sider i Forhåndsvisning. Jeg vil at de skal slås sammen til én pdf. Prøvde denne: https://support.apple.com/no-no/HT202945. Får det ikke til. Finnes det ikke noen lettere løsning enn å printe for å lagre som pdf?
medlem i 231 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav gvalstad » søn 17.01.2016 20:58

Prøv smallpdf.com
medlem i 190 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav KL » søn 17.01.2016 21:38

Kjempetips! Får bare ett problem (som jeg ofte har med Hurtigvisning også):
Jeg skal lage f.eks åtte avissider til én pdf. Via disse programmene så kommer ikke sidene parvis. Første side er alene (ventresiden på en dobbeltside i avisen), mens høyresiden på inngangen kommer sammen med tredjesiden. Fjerdesiden (som skulle vært parvis med tredjesiden) kommer med femtesiden. Osv. Er det noen enkel måte å endre det på? Jeg har ikke indesign, og tro meg: jeg har googlet.
medlem i 231 måneder
 

Re: Preview, slå sammen flere PDF?

Innleggav Helge Hafstad » man 18.01.2016 18:35

Ser ut som det er for mange måter å gjøre dette på og har selv erfart mye forvirring rundt samme. Siden jeg ofte bruker dette selv har jeg kommet frem til følgende som fungerer for meg:

1. I Forhåndvisning Valg/Generelt: Kryss av for «Åpne hver fil i eget vindu». Dette kun for å fjerne forvirringen rundt antall sider i gjeldende dokument/fil.

2. Åpne pdf-dokumentet som skal være side 1. Velg «Miniatyrbilder» fra sidepanel-knappen øverst til venstre på verktøylinjen.

3. Velg Rediger-meny/Sett inn/Side fra fil... og velg dokumentet (eller flere). Dette viser i sidepanelet under den på forhånd markerte siden.

4. Rekkefølge kan endres i sidepanelet ved å dra sider opp og ned.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]