Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Diskusjon rundt Mac OS

Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » tor 28.06.2012 21:53

Jeg kjører Timemachine med automatisk backup daglig. Dermed samler det seg store mapper hver dag med backup. Når jeg prøver å slette gammel backup, kan jeg ikke slette dem permanent fra Trashcan. Hvordan kan jeg da bli kvitt gamle backup-mapper som snart fyller en hel ekstern disk på 1TB?????

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Voodoosurf » fre 29.06.2012 0:16

I noen programmer må man slå det av for å slette mapper så har du prøvd å slå av Timemachine før du sletter mappen ?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » lør 30.06.2012 9:49

takk for responsen, men å slå av Timemachine hjelper ikke. Jeg får ikke tømt "trashcan", og backupmapper vokser stadig på den eksterne disken.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » tor 09.08.2012 18:46

Er det ingen som kan hjelpe med dette problemet?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav svano » tor 09.08.2012 19:50

Du sier ikke hvordan du sletter filene. Gjorde du dette manuelt i finder kan du ha skapt deg problemer da Timemachine sine inkrementelle backups trenger en ubrutt linje av filens hele historie for å kunne gjenopprette filer. Skal du slette filer skal dette gjøres via Timemachine sitt eget grensesnitt (fungerer omtrent som å gjøre det i finder, men merk jeg har ikke mye erfaring med å gjøre dette).

Ellers syns jeg en fin måte å begrense hvor mye plass TM benytter er å partisjonere disken din og så la en av disse partisjonene fungere som TM-disk.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav HenrikWL » tor 09.08.2012 20:12

Som sagt: hvis du sletter filer manuelt fra en Time Machine backup, så har du ødelagt den. Time Machine styrer størrelsen sin selv, den er det bare å gi en egen partikongress og la den kjøre.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » tor 09.08.2012 21:45

Partikongress???? Huh???? Det siste innlegget skjønnte jeg ikke noe av. Kan du forklare?
Som jeg beskrev innledningsvis, bygger Time Machine opp stadig nye mapper som backup og fyller den eksterne disken mer og mer. Gamle backup-mapper slettes ikke automatisk. Dermed vil disken renne full ganske snart. En her henviser til Time Machines egne valg og sletting der, men der finnes INGEN menyer i Time Machine for sletting av gamle backup-mapper på noen som helst måte.

Så jeg er like langt med problemet mitt. Ingen løsning fra noen andre i dette forumet? Helst steg for steg konkret beskrevne løsninger slik at de kan følges opp.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav svano » tor 09.08.2012 22:12

Timemachine lagrer ikke komplette filer hver gang den kjører, men lagrer endringer. Dermed vil du om du sletter filer underveis i denne rekken ikke være i stand til å gjenopprette filen.

Om du går inn i Time Machine (Velg "Enter Time Machine" fra TM-symbolet i menylinjen) kommer du til et finder-vindu og en tidslinje. Her kan du gå til en dato og velge filer du vil slette (controlklikk på den). Jeg har ikke gjort dette, men antar at om du sletter en fil for en gitt dato så vil informasjon i den legges i filen som hører til etter den i tidslinjen (ellers vil det ikke være mulig å gjenopprette den), men merk: jeg vet ikke, jeg antar (jeg lar TM styre seg selv). Om dette er gamle filer du vet du ikke trenger derimot vil jeg gå ut fra at dette er en sikker måte å gjøre det på.

Jeg vil som sagt ikke anbefale å manuelt "rote" med filene til TM og vil du at TM ikke skal bruke hele disken din ville jeg partisjonert den og f.eks. gitt TM en partisjon på 500MB eller hva du tenker du trenger.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav HenrikWL » fre 10.08.2012 0:01

Ikke partikongress, selvsagt. Partisjon mente jeg å skrive. Beklager det, skjønner godt at det ikke ga mening overhodet.

Gi Time Machine en egen partisjon. Den vil begynne å slette gamle backups når det begynner å bli lite plass, men den må få styre det selv ellers mister den muligheten til å gjenopprette innholdet.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Master_Gismo » fre 10.08.2012 0:28

TM har lest i forumet her, at trenger 3 ganger størrelsen av de diskene du skal ha backup av. Jeg syns den sløser alt for mye med plassen…

Jeg skjønte ganske fort at det var bortkastet nettverkdisk til flere tusen kroner. Så jeg droppet hele TM og heller tar backup av viktige filer på TCn min og på andre eksterne disker, så jeg har flere kopier. Da kan jeg også bruke TC til å dele filer mellom maskiner hjemme.

Helt genialt…

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » tir 14.08.2012 8:31

Min manglende kunnskap til å forstå hva dere snakker om her gjorde at jeg formaterte den eksterne disken en gang til, slettet dermed all tidligere backup og startet å nytt med backup. Men denne løsningen hjelper jo ikke i lengden. En dag vil denne backup-disken renne full selv om den er partisjonert i to deler, hver på 500 Gb. En av dere sier at TM selv til slette tidligere backup når disken/partisjonen nærmer seg full, men er dette virkelig sant? Jeg spør fordi en annen av dere skriver at han har lest her på formuet at TM trenger tre ganger hoveddiskens størrelse for å ta backup.
Kort sagt: - jeg ble ikke klokere av disse innleggene, problemet ligger der forsatt uløst og jeg undres på hvor på nettet jeg kan finne svar på slike spørsmål. Mac OS er til de grader kryptisk på tekniske ting i forhold til eldre utgaver av Windows der jeg kunne fikse og trikse i massevis. Men alt jeg lærte om Windows før, er totalt ubrukelig på Mac, dessverre. Så jeg lever i uvisshet og føler meg ganske så hjelpeløs. Men takk for svarene uansett.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Mumle » tir 14.08.2012 9:41

Man skal ikke tro alt som blir skrevet på et forum, selv om miljøet her på Mac1 er både vennlig og gjennomgående består av informerte og flinke folk.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe denne boka:
OS X Mountain Lion: The Missing Manual av David Pogue. Den beskriver hele operativsystemet, også Time Machine. (Det finnes utgaver for alle versjoner av OSX.) Den er til og med morsomt skrevet! Pogues bøker løser 99% av alle problemer, og forteller deg om en mengde muligheter du ikke visste om. Den vil også vise hva som er nyttig av Windows-kunnskapen. Mac OSX er nemlig ikke SÅ forskjellig, det bare virker sånn. (Heldigvis, mener nå jeg.)
Du har rett i at TM er forvirrende. Det er fordi det er et helautomatisk system som tar incremental backup, dvs bare registrerer forandringer i forhold til det du lagret forrige gang. Den skal også slette automatisk.Roter du med automatikken blir det kaos. Derfor er det viktig å holde TM på en egen partisjon, som neppe trenger å være 3 ganger disken du skal backe opp.
Det fins andre backupstrategier som er nyttige. Jeg kan anbefale SuperDuper eller Carbon Copy Cloner, som lager fullstendige kopier du kan boote fra. De utfyller TM.
medlem i 221 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav svano » tir 14.08.2012 10:38

TM trenger ikke å være 3 ganger større enn interndisken din. Selv kjører jeg TM på en partisjon som er 500GB for en disk som er 320GB slik at jeg kan ha muligheten til å lagre litt mer enn bare en versjon av en full disk. Når dette fylles opp vil TM gi deg beskjed om at de eldste backupene blir slettet, og dette blir da gjort automatisk og på den "rette" måten slik at det ikke blir noen problemer.

Jeg får bare beklage om de svarene som ble gitt over ble mer forvirring enn hjelp. Personlig vil jeg si du har havnet på en god løsning nå (så lenge din interndisk er under 500GB). Du har begrenset plassen TM kan bruke så den ikke fyller opp hele disken før den begynner å rydde opp i selv i backupene for å begrense brukt plass.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav HenrikWL » tir 14.08.2012 10:57

kaarenilsen: du kan jo lese Apples egen dokumentasjon: http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=no_NO

Legg spesielt merke til avsnittet om full disk:

Når kapasiteten på sikkerhetskopistasjonen begynner å fylles opp, sletter Time Machine på en fornuftig måte de eldste sikkerhetskopiene for å gi plass til nye (og du får en advarsel hvis valget "Varsle meg når gamle sikkerhetskopier slettes" er markert i Time Machine-valg).

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » fre 22.11.2013 15:54

Nå gir jeg opp. Her er et sitat fra en av dere:
"Om du går inn i Time Machine (Velg "Enter Time Machine" fra TM-symbolet i menylinjen) kommer du til et finder-vindu og en tidslinje"
Pkt. 1: Jeg finner ingen menylinje i TM.
Pkt. 2: der åpnes ikke noe Finder-vvindu i TM

Jeg er altså like langt. Dersom det hadde vært mulig å legge ved et skjermbilde av slik TM ser ut hos meg (OS Lion, 10.7.5), så kunne dere ha sett mangelen på valgmuligheter i TM.

Nå kjøpte jeg i dag, 22.11.2013, en ny 1Tb eksten disk, men problemene er jo ikke løst. Å sette seg ned og lese ei hel bok for å løse dette problemet er uaktuelt. Slike bøker koster også temmelig mye, og ikke aner jeg hvor jeg kulle finne slike bøker.

Så jeg spør igjen; kan noe her hjelpe med følgende:
1) jeg vil slette alle backup-mapper på den eksterne disken, men de legger seg i søppelbøtta og kan ikke tømmes derfra.
2) Hvorfor sletter ikke TM selv gammel backup, men gav meg sist uke beskjed om at backup-disken var full?


Jeg finner kort sagt ingen mening i det dere skriver, fordi kartet (deres kommentarer) stemmer ikke med terrenget hjemme på mi iMac-maskin, dvs. min TM.
Noen KONKRETE svar punkt for punkt?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]