Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav jerry.c.bush » fre 22.11.2013 21:03

Jeg vil anbefale deg å dele disken opp i, feks, 2 partisjoner de du velger en størrelse du ønsker på backupen din. Bruk den ene partisjoner til TM og den andre til annen lagring.
TM skal gi deg mulighet til å velge om du vil at den skal slette de eldste backupene når disken/partisjoner nærmer seg full. Hvorfor du ikke har fått dette valget skjønner jeg ikke.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Gitar Roger » lør 23.11.2013 9:59

Har du forsøkt å mate ut den eksterne HD, og deretter tømme papirkurven?
medlem i 176 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav hansk_e » lør 23.11.2013 20:02

Ser du bruker en litt eldre versjon av OSX, så mulig menyene er litt forskjellig nå, men burde stort sett være det samme.

Om du går inn på din eksterne disk via finder vil du finne en "spare bundle fil", som heter samme som Macen din
Denne kan du slette om du FULLSTENDIG vil fjerne en gammel backup. Men da må du starte på nytt. Mulig du og må slå av time machine først.
I teorien kan du og gå inn og hente ut gamle filer og slette her. Men gjør du det er det stor sjanse du ødelegger hele din backup.

TimeMachine styrer seg selv, og vil fortsette å backe up helt til disken er full. Den vil da begynne å slette eldre backup filer. Du skal få en melding om dette. Har selv aldri opplevd at noen av backup diskene mine blir full, men det er iallefall teorien.

Så vidt jeg har erfart er eneste kravet til disk plass på din eksterne disk at du har like mye ledig plass, som hardisken på maskinen du skal backe up.
Så, om din Mac har en disk på 256 GB må du ha tilsvarende ledig plass på din eksterne.
Kan se ut som du har rotet det litt till her, og filer ligger i papirkurven på din eksterne.
Slå av time machine, eject disken. Koble den til igjen, og tøm den. Skr så på time machine igjen. Eventuet formater den, og start på nytt.

Eksterne disker koster ikke all verden i dag, og er en god ide å ha en dedikert disk til dette. Men om du trenger din eksterne disk til annet bruk og, og ikke vil kjøpe en til bør du partisjonerer den. Dette gjør du via Disk Utillity. Da vil Time machine ha en disk for seg selv den kan fylle opp, og du kan bruke den andre partisjonen til annet bruk.

Om du absolut må slette filer manuelt fra Time Machine går du på "enter time machine" via menyen din.
Om du har finder åpent når du gjør dette vil du åpne time machine i ett slags finder miljø.

Søk opp den filen du vil slette, og høyre klikk den. Her får du valg om om du vil slette alle backup fra den filen, eller om du vil gjennopprette den.

Men mitt tips er, la time machine være i fred.
medlem i 146 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Mumle » tir 26.11.2013 11:07

Hei igjen

Kanskje har du løst problemene, men her er noen forslag på tampen:

1.Sletteproblemet. Det er av og til vanskelig å få slettet filer i søppelbøtta. Det kommer vanligvis av at de har rettigheter som forteller maskinen at de ikke skal slettes. Hvis du vil kaste dem likevel, forsøker du å slette med tilvalgstasten nede. prøv også med kommandotasten. (Sikker sletting). hvis ikke det går må du gå i gang med terminalen. Her er ett av mange tips på nettet (Google er din venn, så lenge du ikke er redd for overvåking:)
http://cnet.co/IeLRun

2.Time Machine. Det er riktig at Time Machine bruker mye plass etter hvert. Det er også sant at TM sletter gamle backuper. Det kan den gjøre fordi den bare lagrer endringer siden siste backup. Men harddisken blir fylt opp. Løsning: Lag en partisjon for TM som er ca 50 % større enn harddisken du skal ha backup fra, og la TM stelle med sine egne saker. Ikke bry deg i det hele tatt. Lag gjerne en full kloning også, på en annen partisjon. (SuperDuper eller Carbon Copy Cloner fikser det). Da kan du starte fra den hvis disken din streiker. Bruk en egen partisjon til dette.

3. Finne fram i Time Machine. Du må ikke forveksle valgpanelet og TM-vinduet med backupen. Det siste har Findervindu og tidslinje til høyre.

4. lese bok? Amazon.co.uk sender deg David Pogues Missing Manual for ditt operativsystem på en uke. Den er morsom, og forvandler problemer til muligheter. Anbefales.
3
medlem i 220 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » man 12.10.2015 16:31

Glem alt jeg skrev tidligere. Den gamle backup-disken ble tatt ut av funksjon fordi begge 500Gb partisjoner rant full. Til dere som påstår at TM selv sletter når disken er full; - det gjør den IKKE! Jeg har selv fått meldinger på skjermen om at TM ikke kunne ta videre bakcup fordi disken var full. Det var grunnen til at jeg manuelt selv prøvde å slette filer, men ikke fikk tømt trashcan.
Så jeg kjøpte en ny 1Tb disk som backup for ca. 6 mnd.er siden. Resultat; - NØYAKTIG samme problem som sist; - disken renner full og TM sletter IKKE noe som helst!
Spørsmålet mitt gjentas herved; - hvordan kan dette problemet løses????? Programvaren i Timemachine har ingen menyvalg for sletting av gammel backup!

Jeg har sett nå og vet at TM lagrer kun nye filer, og jeg trenger ingen gjennomgang av hvordan TM funger. Problemet ligger ikke der, men hva TM tydeligvis IKKE gjør; - å slette gamle filer før backupdisken renner full, uansett om noen av dere påstår det motsatte.

Kan noen hjelpe her! PLEASE!

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav Morse » man 12.10.2015 16:59

"Om du går inn i Time Machine (Velg "Enter Time Machine" fra TM-symbolet i menylinjen) kommer du til et finder-vindu og en tidslinje"
Pkt. 1: Jeg finner ingen menylinje i TM.
Pkt. 2: der åpnes ikke noe Finder-vvindu i TM"

Gå til Systemvalg > Time machine og kryss av for "Vis Time machine i menylinjen".

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kan ikke slette backup-mapper fra trashcan

Innleggav kaarenilsen » tir 13.10.2015 7:03

Hei Mumle, min backupdisk er på 1TB, Mac-disken er på 500Gb. Med hensyn til ditt pkt. 2 skulle vel da backup-disken v@re stor nok da? Jeg kjøpte denne 1TB disken i vår, og likevel feiler TM nå i å ta backup med melding om at backupdisken er fulll. Da er jeg dessverre like langt. Det nytter tydeligvis ikke med dobbel så stor disk som backup i forhold til systemdisken på min iMac.

Apropos mitt andre problem, at vifta går for fulle mugger etter en stund, så leverer jeg den sannsyligvis inn til rep hos fagfolk. Hvis mulig, blir det hos ATEA i Oslo. Eplehuset i Oslo kommer jeg i alle fall IKKE til å bruke. De påstod at reingjøring for støv skulle løse problemet med vifta, men det gikk tre uker før vifta igjen jobbet for fullt.

Mumle skrev:Hei igjen

Kanskje har du løst problemene, men her er noen forslag på tampen:

1.Sletteproblemet. Det er av og til vanskelig å få slettet filer i søppelbøtta. Det kommer vanligvis av at de har rettigheter som forteller maskinen at de ikke skal slettes. Hvis du vil kaste dem likevel, forsøker du å slette med tilvalgstasten nede. prøv også med kommandotasten. (Sikker sletting). hvis ikke det går må du gå i gang med terminalen. Her er ett av mange tips på nettet (Google er din venn, så lenge du ikke er redd for overvåking:)
http://cnet.co/IeLRun

2.Time Machine. Det er riktig at Time Machine bruker mye plass etter hvert. Det er også sant at TM sletter gamle backuper. Det kan den gjøre fordi den bare lagrer endringer siden siste backup. Men harddisken blir fylt opp. Løsning: Lag en partisjon for TM som er ca 50 % større enn harddisken du skal ha backup fra, og la TM stelle med sine egne saker. Ikke bry deg i det hele tatt. Lag gjerne en full kloning også, på en annen partisjon. (SuperDuper eller Carbon Copy Cloner fikser det). Da kan du starte fra den hvis disken din streiker. Bruk en egen partisjon til dette.

3. Finne fram i Time Machine. Du må ikke forveksle valgpanelet og TM-vinduet med backupen. Det siste har Findervindu og tidslinje til høyre.

4. lese bok? Amazon.co.uk sender deg David Pogues Missing Manual for ditt operativsystem på en uke. Den er morsom, og forvandler problemer til muligheter. Anbefales.
3

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]