Burde jeg ta Clean Install?

Diskusjon rundt Mac OS

Burde jeg ta Clean Install?

Innleggav Mads7 » man 02.06.2014 2:36

Nå som nytt OS kommer til Mac, burde jeg ta en Clean install før jeg oppdaterer til den? Grunnen til at jeg spør er at jeg uansett har en del programmer og filer jeg skulle ha vekk, og ønsker på en måte en "ny start". Jeg finner også gamle mapper med iWorks '09-programmer i seg, selv om jeg har nyeste iWorks installert.

Vil da iWorks 09 forsvinne helt? Og jeg bare kan laste ned nyeste etter clean install?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Burde jeg ta Clean Install?

Innleggav hansk_e » man 02.06.2014 7:22

Vet personlig ikke om jeg hadde giddet å ta clean install, om det ikke er helt nødvendig.

Spørs jo litt hva du har av programmer, selv har jeg en del dyre programmer med lisens løsninger, og det vil ta masse av tid å installere alt på nytt.

Er generelt mye enklere å fjerne gamle programmer og filer på Mac enn under Windows miljø, så ville ikke bekymret meg for mye om det. Synes det er bedre å bruke litt tid på å rydde opp gammelt rask før en ny installasjon av OS, enn å formatere hele disken.

Jepp, du har rett. Ved en clean instal vil du miste iWorks 09. Det er mange som fremdeles foretrekker den. Spørs jo om du vil ha den eller ikke. Om du vil bli kvitt den, kan du jo bare trekke foldeten til søppel kassen. Eventuelt kan du kopiere den tilbake fra backup, om du ikke har de gamle dvdene.
Vet oppdatering vil du ikke bli "kvitt" iWork 09.

Så, personlig vil jeg si, om du ikke har klusset det til med systemfiler ville jeg ikke tatt bryet med clean instal. Tror ikke du vil oppnå så mye.

Må og huske på at om du tar clean instal, også tar en gjenoppretting via backup har du egentlig ikke tatt clean instal. Må nok belage deg på endel tid på å laste ned alt av apps på nytt. Og så laste ned alle personlige dokumenter osv. I tillegg må du tenke på iTunes bibliotek, iPhoto osv.
medlem i 147 måneder
 

Re: Burde jeg ta Clean Install?

Innleggav T.B.Hansen » man 02.06.2014 10:33

Det er ingen fornuftig grunn til å gjøre «clean install» på en Mac.

«Clean install» vil si å slette alt innhold på harddisken, installere Mac OS og all programvare på nytt, og kopiere tilbake alle filer fra back-up. Dette tar langt tid, krever at man har alle lisenser og passord tilgjengelig for all programvare, at man går gjennom Mac OS og all programvare og endrer valg og innstillinger for å få ting slik man er vant til, o.s.v.

Den eneste eventuelle nytten man har av denne omfattende og tidkrevende prosessen, er at man kan bli kvitt utdatert programvare og/eller filer som er lagt inn i systemet av programvare man senere har slettet. Slike programmer og systemfiler kan skape problemer.

Om man holder all programvare oppdatert, sletter programvare som ikke kan oppdateres, og sørger for at ingen filer blir liggende igjen i systemet etter programmer man sletter — og ikke minst, holder seg unna dårlig programvare — vil man ikke få disse problemene i utgangspunktet. Uansett tar det mye kortere tid å finne det som skaper problemer, og fjerne dette, enn å gå gjennom hele prosedyren med «clean install».

Og ja, om man har programvare som fulgte med maskinen eller en bestemt versjon av Mac OS, vil man miste disse ved «clean install». Programvare kjøpt på App Store kan man installere på nytt, om man har Apple ID'en man brukte da man kjøpte.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Burde jeg ta Clean Install?

Innleggav Mads7 » ons 30.09.2015 11:29

Starter opp denne igjen ettersom det kommer ny oppdatering i dag. Tenker som vanlig ta en Clean Install (liker å "starte på nytt" hver gang), men er usikker på hva jeg bør gjøre FØR jeg formaterer.

Skal man fjerne enheten fra noe apple-register først? Eller er det bare å kjøre på uten å måtte tenke på noe som bør gjøres først (utenom backup, såklart)?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Burde jeg ta Clean Install?

Innleggav Morse » ons 30.09.2015 16:39

Slapp av, alle sammen, og les denne: http://www.macworld.com/article/2985812 ... pitan.html

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]