Problem ved skifte av iCloud konto

Diskusjon rundt Mac OS

Problem ved skifte av iCloud konto

Innleggav Maxima » søn 26.10.2014 1:41

Før familiedeling ble tilgjengelig i OS X 10.10 / iOS 8 hadde vi i familien delt en felles iCloud ID.

Nå som det er mulig å koble flere konti sammen, ville jeg gjøre netopp dette: hvert familie medlem fikk sin egen Apple ID basert på deres egen emailadresse.

Begynte så å logge hvert familiemedlem av den fellesadresse, og her oppstår det første problem: Spørsmålene du får når du logger av en iCloudkonto er f.eks Vil du slette din kalender, OK eller avbryt - Øh jeg vil vil ikke slette min kalender men heller ikke avbryte? Hva slags spørsmål er det? Men skal man logge av har man intet valg - velg OK

Når man så har gjort det på alle sine enheter for å være klar til å lage familiedeling, oppdager jeg at kalenderen er tom - på alle enheter. I wonder what else is missing. Skal si at jeg som hovedmedlem også skiftet min iCloud-adresse.

Spørsmål 1:
Hvordan sikrer man at f.eks data i kalender ikke forsvinner når man skifter iCloud account. (Dette er den omvendte verden for meg? Jeg trodde en av de viktigste funksjoner for iCloud var å sikre tilgang til data).


Når man skal skifte konto oppdager man at Apple's setup ikke er lett å ha med å gjøre.
Vi er en familie på 4 og har følgende enheter: 4 iphones, 3 ipads, 2 ipod touch, 2 MacBook Pro, 1 MacBook Air og 2 iMacs. Hvis alt virket som Apple sier, ville det sikkert ha vært simpelt, men det et det ikke.

Jeg har erfart at du blir nødt til å gå inn på hver enkelt enhet og sjekke at de er logget ut av innstillinger i Meldinger, Facetime, iCloud, iTunes, familiedeling.

Du får også problemer, bl.a hvis du skal aktivere en emailadresse /Apple ID som tidligere har vært brukt som alternativ emailadresse. Da kan du gå inn på Apple sider og registrere denne, og de påstår at en epost er sendt til denne emailadresse så du kan aktivere denne, men intet skjer. Jeg fant ut at du måtte gå inn på den tidligere Apple ID adresse og slette den pågjeldende adresse før det virket. Dette burde absolutt Apples systemer klart å ha fanget opp.

Jeg er nå kommet så langt at jeg har sjekket at alle enheter er logget ut fra iCloud og alle enheter er logget inn med individuelt Apple ID. Neste utfordring blir så å dele disse kontier: Det går ikke!

Nå får jeg en melding når jeg prøver å dele min hovedkonto med de andre: Denne konto deles av en annen familiegruppe og kan ikke brukes.

For å få det til å virke må jeg gå tilbake til min tidligere apple ID, (som jeg ikke ønsker å bruke) så får jeg min kalender tilbake og kan dele min konto med min familie.:-)

Spørsmål 2:
Hvordan skifter jeg min administrator ID samtidig med at jeg beholder mine data og kan dele min konto?


Dette ble et langt innlegg, but rest assured I have spent much more time on this than any of you can imagine.

I min verden er Apple iCloud stadig et Beta produkt!

Update 26.10.2014:
Jeg fant følgende på Apple's supportsider:
If your Mac has OS X v10.7.5 and you turn off iCloud, your calendar information and reminders aren’t stored locally in iCal. If you want to retain your calendar and reminder information, you need to back it up before turning off iCloud. For more information, see the Apple Support article Calendar & reminder data removed from Calendar and Reminders or iCal when disabling iCloud Calendar. Denne url: http://support.apple.com/kb/ht4901

Update 2 senere den 26.10.2014:
Jeg har gitt opp å ha individuelle Apple Id's for hver bruker, det er simpelthen for besværligt med en masse innstillinger på alle enhetene hvis man vil ha felles kalender og kontakter. Det jeg gjør nå er at at alle enheter bruker 1 felles Apple ID til iCloud, da deler alle enheter den samme kalender, kontakter og bildestrøm. Der hvor jeg bruker de individuelle Apple ID's er på Facetime og på Meldinger. Har også aktivert familiedeling via den felles Apple ID så kan alle downloade fra den samme konto men være pålogget iTunes / App store med deres egen Apple ID.
medlem i 181 måneder
 

Re: Problem ved skifte av iCloud konto

Innleggav knutmathisen » tor 23.07.2015 12:35

Takker :)
Her var det mye jeg har grublet på.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]