Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean install?

Diskusjon rundt Mac OS

Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean install?

Innleggav geron2 » man 10.11.2014 16:21

Jeg har stort sett oppgradert når disse har vært tilgjengelig, ut fra den åpenbart noe naive innstillingen at da blir alt så mye bedre, også en raskere maskin.

La inn Yosemite da den ble tilgjengelig. Hadde håpet bla. at vedvarende problemer med Mail som kobler til og fra mailservere og stadig ber om passord som har blitt lagt inn for lang tid siden var løst. Det skjedde ikke.

Under oppstart har jeg nå også for første gang fått en oppstartsindikator. Som er laang og tidkrevende.

Jeg er ikke god på alle innstillinger og slikt, så jeg bruker innimellom Onyx, men føler ikke at det hjelper. Tro til i dag med det jeg trodde var clean install, men det gikk ikke slik bruksanvisningen sa :-) Kjørt cmd+ r, Så jeg har lagt inn OS på nytt, uten formatering.

Vet det er for og i mot clean install, men jeg er takknemlig for en vurdering, og om clean install kan være et alternativ. I så fall trenger jeg en liten bruksanvisning:-)

Spent på hvilken løsning det kan bli....
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav Morse » lør 06.06.2015 3:56

Hvilken maskin har du?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » lør 06.06.2015 10:51

Jeg har en MacBook Pro 13" fra tidlig 2011. Har også 8 GB minne.

Gjorde en omstart nettopp, og fra jeg trykker 'omstart' tar det 2.min 19 sek før jeg får opp skrivebordet. Så lan det ta inntil et minutt for å laste inn epost (mail er klienten).

Eneste 'opprydding' jeg bruker en CleanMyMac 3.

Hadde håpet det finnes en online tjeneste som kunne gis tilgang til maskinen, men jeg har ikke funnet noe slikt. Bor ukurant til!
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav ch_knapp » lør 06.06.2015 16:35

Prøv å lage en ny bruker.

Hvis ikke blir neste steg å oppgradere til SSD.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » lør 06.06.2015 16:40

Da skal jeg teste med en ny bruker. Snakker vi SSD, hvor omfattende er det? Gjør det selv? Hva må jeg regne med å koste på?
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav Morse » lør 06.06.2015 19:26

Slett ngen større kunst å skifte til SSD selv, men du bør ha et fredelig sted å jobbe på, uten alt for mange barn eller hunder eller teknofobe koneponer eller katter (de siste er VELDIG flinke til å følge med på hva du holder på med!), og det rette verktøy. Og hold kaffekopper og øl/colabokser på avstand, please! Og det ER über-lurt å passe på dette med statisk elektrisitet. Har du ikke et sånt profft antistatisk armbånd, holder det fint med å berøre et jordingspunkt innimellom – kjøkkenvasken eller et vannrør, f.eks., og la være å tøfle rundt på nylontepper og denslags mens du holder på. Here are the basics:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pr ... ement/5119

NB! Vær VELDIG forsiktig med SATA-kabelen, den har lett for å brekke, noe som resulterer i at etter endt jobb, får du ikke kontakt med den nye disken, med massevis av hardcore hodekløing som resultat...

SSD-disker finner du f.eks. her: https://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10088

De koster litt, men jeg bruker selv en rimelig 120 Gb Samsung 840 EVO på min antikke 2009 13" MBP, siden jeg har flere eksterne disker jeg kan kopiere store filer over til etterhvert som den fylles opp. Stay tuned for lavere priser på disse etterhvert.

Übrigens: Fjernstyring av maskinen din kan du oppnå med til dømes Teamviewer https://www.teamviewer.com/no/download/dyngate.aspx

Bare pass på at du bruker en betrodd nettvenn til dette, siden programmet evt. tillater total kontroll av ditt kjære maskineri for personen i den andre enden.
Sist endret av Morse den lør 06.06.2015 19:38, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » lør 06.06.2015 19:38

Takker for god informasjon! Jeg er klar over at Teamviewer har bukta og begge ender :-) Men problemet er at jeg ikke har noen datavenner jeg kan be om hjelp. Tenkte kanskje det var et betal tilbud på nettet med rimelig troverdighet....

Jeg har i alle fall laget en ny bruker og testet, men det gikk tett innpå 3 minutter før skrivebordet kom opp. Og da er det ingen mail-klient eller annet som forsinker.

Så får jeg se om jeg får hjelp til å rydde opp og så vurdere om det må anskaffes en SSD disk.
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav Morse » lør 06.06.2015 19:40

U can trust me. Mail: ban@hesbynett.no

Men jeg har ikke tid akkurat i kveld. Har du prøvd fullt kjør med Onyx?

http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » lør 06.06.2015 19:44

Det er lenge siden jeg har brukt Onyx eller annet enn CleanMyMac 3. Har Googlet en del, men føler meg usigelig dum og helt ubrukelig - tror ikke en gang en Dummy bok ville hjulpet meg :-)
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav Morse » søn 07.06.2015 13:40

Kjør siste versjon av Onyx og sjekk startobjektene på kontoene dine først og fremst. Og trå forsiktig med CleanMyMac – mange er svært fornøyd med det, men det kan sannelig stelle istand trøbbel, hvis man ikke er forsiktig...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » søn 07.06.2015 23:40

Nå har jeg kjørt gjennom Onyx med standardinstillinger og ikke tuklet med noe:-) Ingen forskjell.

Men jeg lurer litt - det er så forskjellige oppfatninger om alle ekstraprogrammer. Først brukte jeg Onyx, men fikk beskjed om å slutte med det med en gang, for det var 'fali' det! CleanMyMac var derimot helt trygg :-) Det er litt vanskelig å orientere seg i jungelen som en såkalt helt vanlig bruker. Kan være litt utfordrende for å si det mildt :-)
medlem i 165 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav Mumle » man 08.06.2015 10:17

eldre maskiner går vanligvis raskes med den generasjonen programvare de er laget for. Men det holder jo ikke når man skal ha sikkerhetsoppdateringer hver 14 dag.
Det du beskriver skjedde også med en Macbook Pro 13 fra 2010 her i huset. Yosemite var som sirup. Vi satte inn en Crucial SSD (256 GB) og den var som ny.
Det er ikke vanskelig, hvis du følger oppskriften fra ifixit. Les den et par ganger og jag ut kattene.

Den gamle harddisken setter du inn i et eksternt kabinett. Dette kabinettet bruker du til å klone den gamle harddisken over til SSD FØR du bytter. Da er det lurt å bruke Carbon Copy Cloner, siden den kan kopiere over den lille nødstartpartisjonen i tillegg til den vanlige partisjonen du jobber på til daglig. Dette er forklart på Cccs sider.

Med den gamle harddisken i ekstern kabinett kan du alltid gå tilbake til utgangspunktet igjen hvis du får trøbbel. Derfor rører du ikke den før det har gått noen uker, og vet at alt er i orden.
medlem i 221 måneder
 

Re: Tregere etter oppgraderinger sist Yosemite - clean insta

Innleggav geron2 » man 08.06.2015 10:47

Godt å høre andres erfaringer også!

Jeg har ekstern kabinett og har mekket en del på PC tårn, men har vært redd for laptoper :-) Har i alle fall skiftet harddisk på Mac'en så det går sikkert greit. Skal følge bruksanvisningen i alle fall :-)

Jeg har oppdaget noe rart etter jeg kjørte Onyx. I Mail så har jeg hatt 'innboks' og en del epostkonti under der. Om jeg lukker underkonti, har all inngående epost kommet opp i 'innboks'. Nå viser 'innboks' bare flaggede eposter. Det er de samme eposter som vises enten jeg bare er i 'innboks' eller jeg velger 'flaggede' meldinger. Nå må jeg åpne 'innboksen' og lese inngående epost fra hver enkelt epostkonto. Bare irriterende, og jeg lurer jo på hva som har skjedd?
medlem i 165 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron