Apple Photos - Venter spent!

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav awt » ons 08.04.2015 21:28

Jeg, som sikkert mange andre har nylig lastet ned dette.

Det meste fungerer greit, men det er to ting jeg ikke finner ut av/savner.

- Kart. I iPhoto kunne man enkelt trykke på "steder" og man fikk opp et verdenskart med alle bildene på. I bilder får jeg kun opp plasseringen på bildene i en oppdeling, om jeg er så heldig at stedsinformasjonen står tittelen. Er det noen måte å få opp den gamle "steder"?

- Kopiering av stedsinformasjon. I iPhoto kunne man enkelt klikke kopier på et bilde, for og så velge "lim inn sted" om det var et eller flere bilder som hadde helt feil, eller mangel på stedsinformasjon. Denne funksjonen benyttet jeg flittig, men klarer ikke å finne den igjen i bilder. Er det noen som har noen triks her?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Macini » ons 08.04.2015 21:31

Ta en backup av Aperture bildebibliotek FØR du starter opp Bilder, Aperture leser ikke lenger biblioteket etter at Bilder har fucka opp hele systemet. Aperteure vil være ubrukelig etter dette. Lærte dette dessverre den harde måten.
Hadde heldigvis full backup...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Stham » ons 08.04.2015 22:15

Bare så vidt fått prøvd Foto, men på meg virker det å være dårligere enn iPhoto når det gjelder redigering av bilder. Mulig jeg ikke har prøvd det nok, men kan f.eks. ikke se en funksjon som kan utjevne for lyse og mørke partier i et bilde, eller kraftig kontrastjustering. Ellers ble Hendelser bare et stort kaos i forhold til organiseringen/rekkefølgen jeg hadde i iPhoto, uten at jeg foreløpig har kunnet finne noen mulighet til å få samme organiseringen, uten å manuelt flytte på hver enkelt hendelse. Under Prosjekter liggere både bøker og lysbildeserier, kan ikke se at en kan få sett dette atskilt.
Konklusjon etter få minutters bruk: Forenklet bilderedigeringsfunksjon beregnet på "folk flest", som tydeligvis anses å være enkle og ikke ønsker å gjøre mye med bildene.
Brukervennligheten synes jeg er som iTunes har blitt... den som leter den finner... dvs. rotete.
Erfaring etter få minutters "testing"...
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav teknoguiden » ons 08.04.2015 22:47

Du kan legge til flere redigeringsverktøy enn de som synes ved første øyekast:

I redigeringsmodus trykk på "juster" -> "legg til" (blå tekst oppe til høyre). Merk av for de verktøyene du ønsker. Når du er fornøyd trykk på "arkiver som standardoppsett".

Når det gjelder kontrasten kan du redigere den ved å gå i redigeringsmodus: Hold musen over "lys". Da kommer det opp en liten pil til høyre for "lys". Trykk på denne så får du opp blant annet undervalget "kontrast".

Du får også flere undervalg ved å holde musen over "farge" og de andre verktøyene og trykke på pilen som kommer opp. Hvis det var det du tenkte på?

Tanken er nok at det skal være veldig enkelt for nybegynnere å komme igang med bilderedigeringen, mens de som har mer peiling kan legge til mer avanserte verktøy. Spørsmålet er om de har gjemt bort muligheten litt for godt :)
medlem i 142 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Stham » tor 09.04.2015 8:22

Jeg hentet ut alle redigeringsfunksjonene og la inn dem som standard, med én gang – men som nevnt, har ikke fått sjekket så nøye - men så leng en må lete og ting er usynlige før en gjør slik og slik, så er det jo som med Mail og iTunes; let, så finner du (kanskje); motsatt av de (tidligere) alltid intuitive programmene i OS X. Men er alt som var i iPhoto der, pluss noe til, er det bra, men liker ikke at Mac OS X blir mindre og mindre OS X, og mer og mer iOS; det som er nødvendig, og funker fint, på iPhone, er ikke nødvendig å lage likt når en har en stor skjerm. Å lage en så enkel foto-app når Aperture fader ut, er veldig synd.
Virker som et miniamlistisk design går ut på å gjemme ting... får gå gjennom programmet i dag og se om jeg finner ut at det er bedre enn jeg synes ved første gjennomgang.
PS. ok jeg leter og leter, men det ser dårlig ut... f.eks. sortering av hendelser, føre cursor over hendelser ser man ikke innholdet, ikke hvor mange bilder den inneholder, kamera-numrene på bildet finner jeg ikke ut at det går an å få under bildene, bare i info etter å ha klikket på et bilde, helt håpløst - ved søk på en hendelse kommer bildene opp, uten mulighet til å få opp hendelsen i stedet... det var fem minutters prøving... her må det nok letes, men tror faktisk ikke jeg finner mye jeg ikke har sett.
Søke på Hjelp... alt stopper. Slå sammen hendelser... nei... let og prøv.
Desidert det verste jeg har vært borte i etter 23 år på Mac... pleier ikke tenke over at ting er endret fordi ting har vært logisk...
Gruer meg til å sjekke Fotobøker, hva har de rotet til der...
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Gitman » tor 09.04.2015 18:39

Forhåpentligvis bedrer ting seg etterhvert som tilbakemeldinger kommer, men jeg må si meg enig i at dette fungerer dårlig. Heldigvis ligger iPhoto der ennå så da er det egentlig greit.
Programmet er jo gratis så da får man bruke tid, uten å føle man har katet bort penger, på å lære det :-)
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Ove » tor 09.04.2015 19:50

Se også denne artikkelen: http://mac1.no/artikkel/11583/bilder-mac

Alle som nå oppdaterer OS X Yosemite til versjon 10.10.3 får automatisk programmet Bilder.

https://support.apple.com/no-no/HT204490
http://www.apple.com/osx/photos/
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Johnny Gleden » tor 09.04.2015 21:27

Hei

Har bare ett ord for "Photos" og det er tragiskt i så måte at Apple også har sluttet å supportere Aperture.
Er så lei av at Apple prøver å gjøre min 8 core Mac Pro til en mobiltelefon software-messig.
Her blir det Aperture til det slutter å fungere. så får se hva vi gjør da.
medlem i 119 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Stham » tor 09.04.2015 21:28

Kan legge til: iPhoto importerte/konverterte RAW-bildene samt importerte backup-JPEG-bildene fra begge mine Nikon-kameraer (ett er to år, en D750 helt ny). Kunne ta ut igjen RAW-bildene fra iPhoto ved å holde alt-tasten nede og å RAW igjen.

Jeg prøvde å importere 80 bilder i RAW og JPEG, til Bilder...

Først trenger programmet en evighet for å hente opp bildene i Bilder, slik at import kan starte. Deretter gikk det 4–5 ganger så lang tid å importere som til iPhoto. Bilder importerte IKKE RAW-filene, kun JPEG-filene. Nå er de tidligere iPhoto-hendelsene helt kaos Bilder, men de importerte JPEG-filene finnes jo nå ikke i noen hendelse, bare "løst"... er det ingen "samlemappe" slik som Hendelser i iPhoto??? Bare masse løse bilder...? Hvis noen vet, så slipper jeg å prøve å finne ut av det.

RAW-filene importerte jeg med bildebrikken i iMacen via bildeoverføringsprogrammet.
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav mactiss » tor 09.04.2015 21:58

Hei,

Har klart å kløne litt til inne i Bilder og ønsker en fresh start. Kan jeg slette Bilder inne i programmappa også laste det inn på nytt?

Prøver å søke etter det på appstore, men finner det ikke slik at det er mulig med nedlastning....?
medlem i 128 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iBoy » tor 09.04.2015 22:05

mactiss skrev:Har klart å kløne litt til inne i Bilder og ønsker en fresh start. Kan jeg slette Bilder inne i programmappa også laste det inn på nytt?

Det holder vel å slette bibliotekfilen og opprette en ny? Hvis du prøver å åpne programmet uten at det finnes et bibliotek, får du spørsmål om du ønsker å opprette et nytt.
medlem i 244 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Superhai » fre 10.04.2015 14:31

iBoy skrev:
mactiss skrev:Har klart å kløne litt til inne i Bilder og ønsker en fresh start. Kan jeg slette Bilder inne i programmappa også laste det inn på nytt?

Det holder vel å slette bibliotekfilen og opprette en ny?

Evt. hold inne alt (⌥) -knappen når du åpner Bilder, så kan du velge bibliotek, eller opprette nytt.
medlem i 131 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav folge » man 13.04.2015 16:15

I iphoto kunne jeg endre gpsdataen. Har ikke funnet noen mulighet for dette i Bilder. Noen som vet?
medlem i 107 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav jerry.c.bush » man 13.04.2015 16:35

Ser ikke ut som det er mulig ennå @folge.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » man 20.04.2015 7:50

God morgen.

Ja, nå som Bilder har vært i bruk en stund, lurer jeg på om dere har noen erfaringer og tanker.
Fungerer det?
Får man f. eks laget/valgt mapper/ansikter til en skjermsparer på ATV? I dag har jeg en smartmappe i Aperture jeg ber ATV bruke ....
Skjermsparer i OSX? Får man velge bildene man vil ha?

Fungerer Ansikter, Steder og annet som det skal på kryss av enheter? Smarte album, er det noe?

Jeg har testet Bilder selv, dog ikke det jeg spør om innledningsvis, og er på så mange måter fornøyd. Ser helt klart fordeler med en enklere lagringsstruktur enn hva jeg har i Aperture (... og der får jeg lov til å skylde meg selv for å overkomplisere ;))
Begynner å lene mot Bilder som bibliotek (sky og maskin), og beholde Aperture som redigeringsprogram.
medlem i 177 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron