Flytte 500GB til iCloud Drive

Diskusjon rundt Mac OS

Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav mats506 » tor 14.05.2015 11:12

Hei!

Jeg ønsker å flytte innholdet på min harddisk over til iCloud Drive. Ettersom mappestrukturen fungerer på samme måte tenker jeg å dra over mappe for mappe.

Innholdet på rundt 500GB består av videoer, lydklipp, bilder og dokumenter.

Selv om ting kopieres raskt nok over til iCloud Drive på mac'en, tar det meget lang tid før det faktisk synkroniseres med skyen. Kan jeg likevel gjøre det på denne måten, og så må bare mac'en bruke den tiden det tar på å laste det opp på nettet, men det ligger i den 'lokale' iCloud Driven min i mellomtiden?

Noen som har lignende erfaringer? :)
medlem i 174 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav teknoguiden » tor 14.05.2015 19:26

Hei! Mulig jeg misforstår planen din, men hvis ikke så kommer en advarsel: Du kan ikke ha filene kun liggende på iCloud drive. Det er en synkroniseringstjeneste, så dersom du sletter en fil lokalt forsvinner den fra iCloud drive også.
medlem i 143 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav SimonChen » tor 14.05.2015 23:12

@mats506: Det er korrekt det du sier. Jeg gjorde dette med hele skole-mappa mi.
Når du legger mapper inn i iCloud Drive lagres de også lokalt på maskinen. Når du redigerer på en fil/dokument som du åpner fra iCloud Drive, også lagrer, vil denne endringen bli synkronisert med iCloud med en gang. Har du ikke nett tilgjengelig blir det lagret neste gang du er koblet på nett.
Du har også tilgang på iCloud Drive offline, fordi det lagres lokalt :)

Også er det riktig som @teknoguiden sier, sletter du et dokument fra iCloud Drive lokalt, vil den også bli slettet fra iCloud Drive.

Håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt :)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav lm.flage » fre 15.05.2015 15:46

Kor ligger egentlig denne (topp-)mappen da? Kan ikkje sjå den under home... (men derimot vises den jo til venstre i Finder...
medlem i 187 måneder
 


Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav mats506 » man 18.05.2015 12:19

teknoguiden skrev:Hei! Mulig jeg misforstår planen din, men hvis ikke så kommer en advarsel: Du kan ikke ha filene kun liggende på iCloud drive. Det er en synkroniseringstjeneste, så dersom du sletter en fil lokalt forsvinner den fra iCloud drive også.


Tusen takk for svar alle sammen! Min plan er å ikke ha ETT ENESTE dokument lagret 'lokalt', det vil si på macen, av en enkelt grunn: om jeg blir frastjålet eller ødelegger macen mister jeg også dokumentene. Min plan er å ha alt inne på iCloud Drive + en eksakt kopi av det jeg har på min iCloud Drive på en ekstern harddisk for å være ekstra sikker.

Prøver å spissformulere problemstillingen min: kan jeg (burde jeg) dra 500GB av filer fra harddisken (et par mapper av gangen selvsagt) over til iCloud Drive, så er det lagret lokalt fram til det (etter et par titalls timer) blir synkronisert med skyen? Så neste gang jeg bytter ut macen er det bare å fylle inn min Apple-ID for og så finne alle dokumentene på iCloud Drive fanen?
medlem i 174 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav iscariot » man 18.05.2015 14:16

Det kan du ikke gjøre med iCloud Drive. Det nærmeste du kommer dette er nok bitcasa.com.
medlem i 194 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav Superhai » tir 19.05.2015 9:55

Det er et par ting du bør tenke på, og det første er båndbredde og oppetid for nettverkstilkoblingen din. Jeg vet ikke hva slags filer du jobber med, men du skal være svært heldig om du får over 20-30Mbit/s til "skyleverandøren" du bruker i peak. Og skjer det noe med tilkoblingen din, eller underveis, så kan den bli svært redusert eller rett og slett være helt nede. Dermed så står du uten ett eneste dokument, og se for deg at du jobber med noe tidskritisk. For de aller fleste som er avhengig av PC til jobb, så er som regel 500GB SSD ikke uoverkommelig dyrt lenger. Om det er til privat så er det kanskje ikke like kritisk, men du vil raskt irritere deg over "tregheten". Framtiden er ikke riktig her ennå.

Jeg vil anbefale å bruke iCloud Drive, Dropbox, el. slik de er lagt opp til, med lokale filer. Jeg bruker Dropbox som har mulighet til "selective sync" og dermed så trenger ikke alle maskinene ha de samme filene, hvor kun en har "store" filer som video ol. og brukes som en slags backup av filer som jeg kun trenger iblant. I teorien kan man bruke "selective sync" på alle maskinene for samme filer og dermed så er de da kun hos Dropbox men jeg foretrekker å ha lokal tilgang av nevnte årsaker over.
medlem i 132 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav teknoguiden » tir 19.05.2015 16:08

Dersom du kun ønsker backup i skyen og ikke primært en syncetjeneste kan du også vurdere om jottacloud.no eller crashplan.com kan være noe for deg.

Jeg bruker crashplan til å backe opp min eksterne harddisk, 1 NAS og 1 ekstern harddisk. Dette er imidlertid ikke en syncetjeneste, så du må påregne at det det tar lang tid å laste opp data første gang (kan ta ukesvis å laste opp 500 GB) og lang tid å hente ned igjen tapt data sammenlignet med dropbox/jottacloud. Jottacloud vil trolig være raske da de har servere i Norge og ligner mye på Dropbox. Du kan også arkivere filer der som er uavhengig av synkronisering lokalt.

Grunnen til at jeg likevel bruker Crashplan er at de er en dedikert backuptjeneste som betyr at de blant annet ikke sletter gamle revisjoner av en fil du har backet opp selv om du fjerner eller endrer den lokalt (for eksempel ved et uhell). Dropbox vil for eksempel fjerne en synkronisert fil dersom den har manglet lokalt i 30 dager (med mindre du kjøper en tilleggstjeneste).

Du må nesten se an behovet ditt og se hva som passer deg. Vil du synce og ha filene lett tilgjengelig overalt med god hastighet? Da er trolig iCloud/Dropbox/Jottacloud osv. tingen. Ønsker du kun en ekstern backup som surrer og går i bakgrunnen i tilfelle noe går skeis en dag? Crashplan/Jottacloud kan passe deg bra.

Mange av tjenestene har en prøveperiode så du kan teste og se om det fungerer for ditt bruk.
medlem i 143 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav budbringeren » tir 19.05.2015 17:32

Hei mats506,
du skriver at grunnen til at du ikke ønsker å ha filer lokalt, er hvis macen blir stjålet eller ødelagt, at filene da er mistet. Nå bruker jeg ikke icloud drive, men går jeg utifra dropbox, så har man ikke mistet filene av den grunn. Hva som lå i macen lokalt, ligger også i skyen.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Flytte 500GB til iCloud Drive

Innleggav mats506 » ons 20.05.2015 21:54

Jeg prøver å laste alt opp til iCloud, og så får jeg se hvordan det blir. Har alt på harddisken i tilfelle noe skulle skje.

Tusen takk for deres ulike synspunkter :-)
medlem i 174 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere