Skjermsparer glemmer kildemappe

Diskusjon rundt Mac OS

Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav iBoy » fre 29.05.2015 12:13

Jeg har lenge irritert meg over at skjermspareren hele tiden glemmer hvilken mappe den skal hente bilder fra. Plutselig er den tilbake til standardbildene fra National Geographic, selv om jeg har valgt en mappe med mine egne bilder. Bildene kan være fra hvor som helst: Aperture, Bilder eller en mappe fra Dropbox.

Har lest på nettet at andre har hatt det samme problemet helt siden Yosemite ble lansert, og det er tydeligvis ikke rettet opp ennå. Har dere andre det samme problemet?
medlem i 244 måneder
 

Re: Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav Morse » fre 29.05.2015 15:14

Flytt bildene du ønsker til Skjermsparermappen i biblioteket. Hvis du ikke har VELDIG mange bilder, da.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav iBoy » fre 29.05.2015 21:16

@ Morse:
Takk for tipset! Jeg prøvde det ut, men etter at jeg gikk over fra Aperture til Lightroom, så har jeg begynt å synkronisere bilder derfra til en mappe i Dropbox, som jeg tenkte å bruke i skjermspareren. Jeg kan ikke flytte hele Dropboxen min inn skjermsparermappen i biblioteket, for det blir jo veldig upraktisk når jeg skal ha tak i andre dokumenter der. Så jeg prøvde å lage et alias fra mappen i Dropbox og dra inn. Mappen dukket da opp under Default Collections i Systemvalg, men ingen bilder ble funnet. Den godtar tydeligvis ikke refererte filer. Det var synd, for det kunne vært en grei løsning.
medlem i 244 måneder
 

Re: Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav Morse » søn 31.05.2015 0:19

Det enkleste er vel å utvise en smule moderasjon og kopiere over et utvalg av de bildene du ønsker å bruke. Du sitter vel ikke og ser på skjermspareren hele tiden?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav iBoy » søn 31.05.2015 9:44

Jeg bruker skjermspareren på et Mac mini mediesenter som er koblet til TV-en. Synes det er en ganske kjekk måte å vise de nyeste bildene på. Jeg er litt avhengig av at bildene synkroniseres automatisk siden det er ganske tungvint å putte noe direkte inn i Mac mini-en (må styre den via skjermdeling fra min MB Pro). Da er det faktisk enklere å gå inn og minne den på hvor bildene ligger de gangene den glemmer det. Men det aller enkleste hadde jo vært om skjermspareren bare fungerte sånn den skulle …
medlem i 244 måneder
 

Re: Skjermsparer glemmer kildemappe

Innleggav iBoy » man 08.06.2015 19:34

Tror jeg har funnet en annen, enkel løsning på problemet. Jeg lar ganske enkelt Systemvalg-panelet stå åpent med riktig skjermsparer valgt. Jeg kan skjule Systemvalg, men ikke lukke det. Nå kan maskinen kan gå i dvale uten at skjermspareren glemmes. Har brukt det slik nå noen dager, og det har fungert fint. Ingen ideell løsning selvsagt, men det funker greit på et mediesenter som bare brukes til å vise film og bilder.
medlem i 244 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron