Alt-a for 'å' på Yosemite/US MacBook Pro?

Diskusjon rundt Mac OS

Alt-a for 'å' på Yosemite/US MacBook Pro?

Innleggav Zolrath » lør 18.07.2015 11:00

Jeg har akkurat byttet ut min 2013 MBP med Mavericks til en ny MBP med Yosemite. Begge er med US tastatur. Tidligere kunne jeg bruke alt-', alt-a og alt-o for henholdsvis æ, ø og å. I Yosemite fungerer alle unntatt alt-a. Er det mulig å fikse dette? Jeg vet at jeg kan holde inne taster for å få opp flere alternativer, men dette tar lenger tid og er upraktisk for noe jeg bruker såpass ofte.
medlem i 213 måneder
 

Re: Alt-a for 'å' på Yosemite/US MacBook Pro?

Innleggav Helge Hafstad » lør 18.07.2015 12:45

Skjønner egentlig ikke problemstillingen, da det bare er til å bytte til norsk tastatur i Systemvalg/Tastatur. Dette kan du også gjøre via menylinjen dersom du krysser av for visning i samme kontrollpanel. Likeså kan du krysse av for Tastaturvisning i samme meny og visuelt se alternativene for hver tast ved å holde nede shift/ctrl/alt/cmd/fn.

Fungerer ikke dette så må du ev resette P-RAM eller slå fast at det faktisk er feil ved tastaturet (vannsøl e.l.).

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Alt-a for 'å' på Yosemite/US MacBook Pro?

Innleggav Zolrath » lør 18.07.2015 15:16

Jeg antar at det ikke er noe feil med selve maskinen. Grunnen til at jeg ønsker US layout er at jeg som utvikler da har mye mer behagelig hverdag med brackets, curly braces, osv.

Fant forøvrig akkurat ut at ved å bytte fra US Extended til US International så er oppsettet slik jeg ville ha det :-)
medlem i 213 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]