TimeMachine igjen

Diskusjon rundt Mac OS

TimeMachine igjen

Innleggav Bjornei » tor 20.08.2015 23:02

Jeg har lenge hatt TM i god drift mellom iMac og ekstern LaCie USB 1 TB. Men så begynte ting å gå i stå. "Backup mislykkes, trenger 1,2 TB på disken osv". Hva for noe? TM skal jo stryke de eldste kopiene og bare kjøre videre. Prøvde diverse, til slutt i lett sinne omformatering av LaCie. Men nei, fortsatt ingen backup.

Info om (LaCie-)disken: Kapasitet: 1 TB. Ledig: 999,41 GB. Brukt: 664,8 MB på disk. Hva for noe? Brukt 664, 8 MB? Men på disken er det ingenting: 2015-08-20-220349.inProgress (260 KB), men null å se. Kan dette være opplysning om noe jeg ikke ser, om gamle backuper?

Dette skjønner jeg ikke. Kanskje bør jeg få lagt inn noe LaCie firmware? Hvis det er noen som har tid og som straks ser løsningen og kanskje kunne tenke seg å gi et råd, ville jeg sette STOR pris på det.
medlem i 197 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Morse » fre 21.08.2015 12:36

"Kapasitet: 1 TB. Ledig: 999,41 GB. Brukt: 664,8 MB på disk. Hva for noe? Brukt 664, 8 MB? Men på disken er det ingenting"

Har du formattert disken, er dette helt normalt og som det skal være...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav W3p » fre 21.08.2015 15:39

Morse skrev:"Kapasitet: 1 TB. Ledig: 999,41 GB. Brukt: 664,8 MB på disk. Hva for noe? Brukt 664, 8 MB? Men på disken er det ingenting"

Har du formattert disken, er dette helt normalt og som det skal være...


Trådstarter: Husk at det står 660 MegaByte, ikke Gigabyte =) Man får aldri absolutt alt av disken til rådighet.
medlem i 201 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Bjornei » fre 21.08.2015 21:50

Takk til begge to, Morse og W3p.

Ok, da er disken i orden.

Da får jeg ta ett og ett skritt og prøve å finne ut hvorfor det ikke lenger tas kopier av iMac-disken.
medlem i 197 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Morse » fre 21.08.2015 22:31

Gå til Systemvalg og sjekk at Time Machine er skrudd "På". Når du kobler til disken, vil TM spørre om du vil bruke denne som Time Machine. Så er det bare å bekrefte.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Bjornei » fre 21.08.2015 23:15

Takk igjen, Morse. TM er skrudd PÅ. TM spør ikke om jeg vil bruke den disken jeg har satt opp, og som jeg har brukt lenge.

Jeg prøvde akkurat nå å ta en sikkerhetskopi, men får det samme svaret som jeg nå har fått en stund: TM kunne ikke sikkerhetskopiere til LaCie...(1 TB). Sikkerhetskopien trenger 1,14 TB. Velg en større disk eller utelat filer.

Merkelig. Bare 665 MB er brukt av LaCies 1 TB. iMac HD inneholder filer på 168,97 GB (av totalt 319,4 GB). Derfor forstår jeg ikke, at det ikke skulle være plass. Men beskjeden fra TM er grei nok: Skaff en større disk. Jeg må vel det, da. For jeg synes ikke det er helt lett å vite hvilke filersom kan utelates fra sikkerhetskopiering.
medlem i 197 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Morse » lør 22.08.2015 3:31

Merkeligere og merkeligere, her må det være minst én ugle i potetmosen! En 1 Tb disk skal jo ikke akkurat ha problemer med å ta imot 168,97 GB...

Er du brennsikker på at du har formatteret LaCie´en som "MacOS Extended (journalført)"?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav ggt667 » lør 22.08.2015 8:18

Selv på en "tom" disk vil der være filer:
Kode: Merk alt
ls -lAh /Volumes/<<navnetPåDisken>>
Sikkert en indeksfil eller 3

Dersom Time Machine formattérer disken for deg vil den være MacOS Extended( case-sensitive, journalført )

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav rungrona » lør 22.08.2015 10:06

1,2TB er jo bere enn 1TB - ser ut som TimeMachine vil ta backup av mere enn de 168,97 GB med data du viser til (ekstern disk?).

Sjekk status i Systemvalg for TimeMachine - under "Valg" - mulig du kan utelate noen filer.
medlem i 176 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav ggt667 » lør 22.08.2015 12:41

Backupen vil på sikt også inkludere endringer.

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Bjornei » lør 22.08.2015 14:23

Takk igjen for gode råd, men problemet er det samme: Ingen sikkerhetskopi.

Morse: Det ser ut til at alt er ok med denne LaCie-disken jeg bruker med TM (Mac OS Extended (journalført), verifisering og reparasjon av volum ok. Verifisering (og reparasjon) av flere andre eksterne disker gir samme resultat, MEN ikke for iMacens HD. Det må vel bety at systemet (Mavericks) er ok, men at HD ikke er ok (320 GB Hitachi). Det liker jeg dårlig.

Jeg skal litt seinere i dag prøve TM med en annen disk og se hvordan det går. Kanskje problemet ikke har noe med eksterne disker å gjøre, men at det ligger i min gamle iMac?
medlem i 197 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Morse » søn 23.08.2015 1:44

Man venter i spenning...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Stham » man 24.08.2015 11:13

Jeg bruker Time Machine manuelt; har den vanligvis tilkoplet, men avskrudd, og skrur på (endrer fra Av til På), og tar backup etter behov. Nylig glemte jeg dette i 3–4 uker, og da jeg "skrudde på" for backup, kom meldinge om at backup var mislykket, og en del ulogiske plass-meldinger.
Jeg bare koplet ut Time Machine, skrudde den av, koplet på og skrudde den på, og tok omstart, og klikket på "På", og alt funket som normalt. Kanskje ville omstart vært nok. Det enkleste løser often et problem, har jeg erfart. I hvert fall funket dette i mitt (liknende) tilfelle.
medlem i 192 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Morse » tir 25.08.2015 19:55

Hvis du ikke trenger TM´s defaultsetting, så kan du selv bestemme når Time Machine skal gjøre tingene sine ved hjelp av denne: http://www.macupdate.com/app/mac/26704/ ... hineeditor

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: TimeMachine igjen

Innleggav Bjornei » ons 26.08.2015 14:46

Morse skrev:Man venter i spenning...


Takk igjen til Morse, som venter i spenning... og til Stham.

Spenningen er vel til å leve med tenker jeg, men jeg setter stor pris på at du og flere tar dere bryet med å svare og foreslå, dvs. hjelpe. Jeg kan ikke huske at jeg har strevd sånn med TM før. Når TM stadig vekk meldte om plassproblem på måldisken, tenkte jeg etter hvert at jeg måtte prøve en ny stor disk. Men de diskene jeg har, er i bruk til diverse og ingen på 1 TB er ledig og som jeg tenkte å bruke (for å slippe gnålet om plassmangel).

Den måldisken jeg har brukt et par år (LaCie USB 1 TB), ville altså ikke ta imot mer, så enden på visa blei at jeg støyk alt som lå der og formaterte på nytt, to ganger til og med. Reparterte diskrettigheter og disk både på denne disken og kildedisken (iMacen). Og satte i gang en ny sikkerhetskopiering i går kveld. Det gikk forskrekkelig seint, TM brukte mer en 20 timer, men det er visst ikke så uvanlig ved første gangs kopiering. Vellykka, melder TM i formiddag. Så viser det seg at TM har kopiert både iMacen OG en annen sikkerhetskopi jeg tar med Carbon Copy Cloner (CCC) på en annen disk. Det har jeg ikke bedt om. Ikke rart det gikk tregt. Godt mulig jeg ikke skjønner alt som foregår i kulissene i TM, men i oppsettet skilles det mellom Sikkerhetskopidisker og Tilgjengelige disker. Denne CCC-kopidisken ligger øverst på lista over Tilgjengelige disker. Skulle jeg ha fjerna den? Det kan jeg ikke forstå skulle være nødvendig.

Nå venter *jeg* i spenning på ny tilbakemelding, for nå har jeg ikke lyst til å stryke kopien av CCC-kopidisken på TM-disken og kanskje komme bort i mer krøll. Jeg forstår ikke hvorfor dette har blitt så krøkkete.

Ellers synes jeg også at manuell styring av kopieringsintervall kan være en god idé. Jeg har også tidligere vært borte i TimeMachineEditor og kan nok tenke meg å prøve den. Har alltid vært forsiktig med å laste ned ukjente program, men dette skulle være "ufarlig". Takk Morse for linken.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron