Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Diskusjon rundt Mac OS

Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Innleggav krovoll » tir 15.09.2015 16:58

Min elskete gyldne mini arriverer neste uke her på Emmaheim. Spent på dette, fortiden er den i Portland for innpakking i silkepapir.....

Nuvel. På bruksmaskina mi, en i5 md387, har jeg el capitan overført fra en 2009 mini. En OSX installasjon som er oppgradert million ganger siden leopard. Denne er inngrodd og jeg kjenner hvert støvfnugg og jeg har modifis lagt til en zillion tricks og apper

Men jeg har nå vedtatt Engelsk som osx språk, av mange årsaker (VUDU, Netflix, Adobe CC)

Det funke ikke, stadig vekk slås det tilbake til bokmål.

Jeg har også vedtatt Ligthroom som bildebehandler, noe annet vil ikke funke for mine 54k bilder fra Città Eterna til Stuppelvika via Smotta. Nåværende installasjon er også hemmet av noen hundre GB av Iphoto, Aperture og Photos, bildene er tatt ut, men det er mye gruff igjen fra de tre appene

Må jeg virkelig starte kjempejobben med en fullstendig fresh installasjon? Det vil ta måneder som jeg har bygd reiret siden leoparden :-)
medlem i 233 måneder
 

Re: Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Innleggav T.B.Hansen » tir 15.09.2015 17:40

Det blir ingen «slitasje» på Mac OS. Eventuell treghet eller andre problemer skyldes inkompatibel (utdatert) programvare, eller for lite ledig plass på disken.

Får du en ny maskin, overfører du rett og slett brukerdata, programvare og lagrede filer fra den gamle maskinen, eller fra Time Machine. Dette gjelder enten maskinene har samme OS-versjon, eller den nye har en nyere versjon enn den gamle.

Mac OS er laget for slik overføring. «Smarte», hjemmesnekrede løsninger forbedrer ingenting. De eneste problemene jeg har opplevd ved denne fremgangsmåten, har skyldtes konflikter mellom ulike versjoner av Adobe CS. Dette forutsatt at du har holdt den gamle maskinen oppdatert, og ikke har andre gamle, ubrukelige programmer installert.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Innleggav krovoll » ons 16.09.2015 7:53

Takk for det!

Problemet er bla en steingammel Parallels fra 2005. Måtte ha den pga Garmin gps. Nå er jo Garmin forlengst på osx. Men jeg finner stadig rester av den. Og en like gammel Office, tung å bli kvitt.

Adobe cc photo begynte jeg med nå i august.

Har jo mange småapps som Hazel, Brightness, Onyx, myRadio, dropbox. De er betalt og oppdatert
medlem i 233 måneder
 

Re: Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Innleggav Mumle » ons 16.09.2015 11:14

Legg inn appzapper eller et annet program som sletter programmer med alle tilleggsfilene, og hiv ut det gamle rælet. Vær streng. Det ligger gode, autoriserte oppskrifter på nettet om hvordan man kvitter seg med gamle office-versjoner.
medlem i 221 måneder
 

Re: Ny 10.11 eller slitt 10.10 ??

Innleggav strukt » tor 17.09.2015 17:18

Kjøp en ekstern disk, spark igang time machine og gjør en backup.

Slett hele disken, ta en reinstall og legg over det du trenger.

Litt jobb, ja men det blir da bra til slutt. Tar da lenger tid å knote med rester fra gammel programvare.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron