Mac kjenner ikke igjen Excel-format

Diskusjon rundt Mac OS

Mac kjenner ikke igjen Excel-format

Innleggav Boston Red Sox » fre 25.09.2015 15:53

Hei,

Håper dette er postet på riktig sted i formuet. Jeg har forsøkt å google, men finner ikke noe om temaet. Det som er saken er at jeg har byttet min bærbare maskin (fra MacBook Air til MacBook Pro Retina). Jeg tok ikke back up via Time Machine, men lastet ned de fleste programmer på nytt (f.eks. Dropbox, Evernote osv.) for å få tilgang til filene mine. Hele denne prosessen gikk bra bortsett fra én ting:

Jeg har installert Office 2016 (hadde også dette på Air). Men av en eller annen grunn så kjenner ikke programmer som Mail, Evernote osv. igjen Excel-filer, eller mer korrekt sagt; formatet på filene. Det går helt fint å bruke Excel. Men når jeg for eksempel får en Excel-fil på e-post - eller legger til en Excel-fil i et notat i Evernote - så er det normalt at filtypen vises (f.eks. Excel-logoen på filen slik at man ser at det er en Excel-fil uten å lese ".xlsx" i filnavnet). Av en eller annen grunn så vises bare et hvitt ark (som antyder at filformatet er ukjent). Det ser imidlertid kun ut til å gjelde Excel, og ikke Word og PowerPoint merkelig nok.

Det er ingen stor sak, men er det noen som hvem hva som er galt og hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Brukerens avatar
medlem i 114 måneder
 

Re: Mac kjenner ikke igjen Excel-format

Innleggav Master_Gismo » man 28.09.2015 16:12

Det er vel at filene-typene, ikke har blitt gitt fast program som skal åpne disse filene.

  • Åpne et vindu i Finder
  • Finn en Excel-fil
  • Høyre klikk på filen
  • Klikk på åpne med
  • Velg Excel eller annet
  • Velg «Alltid åpne med» kryss-boksen, velg eventuelt Excel om du trykket på «annet»
Nå skal fil-typen ha Excel som standard program.
Jeg mener å huske at du kan gjøre det i oppsettet på maskinen også. Men dette er måten jeg pleier velge program på filer som jeg bruker i forskjellige programmer, så dette husker jeg hvordan fungerer.

Håper dette løste problemet.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]