Problemer med El Capitan

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer med El Capitan

Innleggav adsum » lør 24.10.2015 12:22

Jeg lastet ned El Capitan. Her er de problemene jeg fikk:

Maskinen går merkbart tregere

Styreflaten reagerer nesten ikke i perioder (dette er muligens koblet med at maskinen er blitt tregere)

Alle nettsteder med innlogging (f.eks. Facebook) blir logget ut hvis jeg går fra maskinen et øyeblikk slik at den går i hvilemodus

Maskinen klare ikke lenger 10 timer på fullt ladet batteri (dette er det mest alvorlige, jeg kjøpte min MacBook Air nettopp (blant annet) pga batteritiden.

Er det noen som har tips?
medlem i 185 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav appeltje » lør 24.10.2015 18:12

Nedgradere eller holde ut til OS'et blir oppdatert. Min gyldne regel er altid og vente til .3 versjonen med å oppgradere...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav Valotunk » lør 24.10.2015 20:29

Burde være unødvendig.

Jeg har selv installert El Capitan på tre stk. Macbook Air og samtlige oppleves raske og fine. Ingen problemer overhodet og absolutt ikke dårligere batteritid. Den ene har jeg kjørt beta på siden juli måned. Noen småproblemer i starten der men alt er luket bort nå.

Ta heller en gjennomgang av hvilken programvare og programtillegg som kjøres på maskinen. Inkompatibel/ikke oppdatert programvare kan skape trøbbel.

Pass også på å ha nok ledig plass på SSD eller harddisk.
medlem i 198 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav adsum » lør 24.10.2015 22:49

En gjennomgang av hvilken programvare og programtillegg høres jo bra ut. Men - jeg aner ikke hvordan jeg gjør det, og hva jeg skal se etter. Min MacBook Air er ett år gammel. Jeg har nesten ikkelastet ned noe, så jeg tror egentlig ikke dette er problemet....

Nok ledig plass på SSD eller harddisk.? Kan du forklare, hvordan går jeg fram?
medlem i 185 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav Valotunk » lør 24.10.2015 22:58

Diskverktøy eller Finder viser deg hvor mye ledig kapasitet du har på maskinen.

Hvis det nærmer seg fullt vil maskinen bli tregere. Er det veldig lite igjen blir det som å vasse i sirup.

Aktivitetsmonitor viser hvilke prosesser som kjører på maskinen og hva som tar opp ressurser.

Hvilke programmer har du installert og bruker til vanlig? Har du installert noen nettleser plugins?
medlem i 198 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav adsum » søn 25.10.2015 10:46

Takk for råd.

Jeg sjekket Diskverktøy, der finner jeg at jeg har mye plass.

Jeg finner Aktivitetsmonitor, men skjønner ikke hva jeg skal bruke alle de tallene til

Hvilke programmer jeg har innstallert? Vel, det er jo en lang liste, totalt sett, kan vel ikke gjengi alt som er på maskinen....

Nettleser plugins? Det vet jeg ikke hva er.
medlem i 185 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav olavl » søn 25.10.2015 14:48

Adsum,

bruk Aktivitetsmonitor til å sjekke om det blir brukt mye CPU, om det blir lest/skrevet mye til disk, nettverk. Og, hvilke(t) program som gjør det.
Engelsk dokumentasjon finnes her(norsk OS bruker andre betegnelser, men kolonner osv er plassert samme sted): https://support.apple.com/no-nb/HT201464
Under hjelp i Aktivitesmonitor finner du også hjelp.
CPU: sjekk kolonnene CPU og CPU time. Den siste er spesielt interresant da den forteller hvor mye CPU som er brukt av prosess siden mac'en startet.
Energy: sjekk kolonne for Energy Impact

En ting til å sjekke. Om du velger drop-down meny for batteri. Listes det noen programmer som bruker mye batteri? Det kan være synderen.

Edit: Det vil også kunne hjelpe forumet om du tar deg tid til å fortelle oss følgende (som valotunk allerede har spurt om):
- Nettleser (og plugins /tillegg - eksempelvis ad blocker osv )
- Hvilke programmer du faktisk har installert selv (alt som er ferdig installert fra apple sin side er ikke så interresant - muligens)

my 2c,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav Morse » søn 25.10.2015 18:36

Anbefaler en runde med Onyx: http://www.titanium.free.fr/onyx.html

Fjerne mye grums og spindelvev som ellers kan føre til merkverdige tregheter. Og det er stadig helt gratis!

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav adsum » tir 27.10.2015 9:59

For å svare på det jeg kan svare på.

- Nedtrekksmenyen for batteriet viser (innimellom) at Safari bruker mye strøm. Dette har jeg ikke sett før, og vet ikke om det er etter at jeg la inn El Capitan at dette kom. Jeg vet heller ikke om det er noe jeg kan gjøre for at Safari skal bruke mindre strøm?

- Jeg lastet ned Onyx for El Capitan, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke den til. Kjørte rensefunksjonen.

- Når jeg ser på Aktivitetsmonitor er det som regel Aktivitetsmonitoren selv som bruker mest. Noen ganger bruker WindowServer (som jeg ikke aner hva er) mest.Og noe som heter kernel_task. Dessuten kan det se ut som om Yahoo, jeg har en reservemailkonto der) bruker mest.

- Nettleser, jeg bruker nesten bare Safari, men har også Chrome og Firefox innstallert (men sjelden i bruk

- Jeg har AdBlock

- Jeg lastet nylig ned Wine Bottler (etter råd her inne)

Ellers; av de problemene jeg nevnte innledningsvis er det med styreflaten nullet ut. Her var det nok treg innlasting som gjaldt. Tregheten er nok også stort sett blitt borte. (Men det hender at hele netttilgangen stopper opp, og maskinen må restartes for å komme på nett, men jeg tror dette er et annet problem, jeg er nemlig noen dager på hotell, og antar at det er hotellets netttilgang som er ustabil, men dette er altså bare en antagelse)

Problemet med at jeg blir kastet ut av innloggingssider bare jeg er borte fra dem litt (eks. facebook) er irriterende.
medlem i 185 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav olavl » tor 05.11.2015 21:24

Veit ikkje om du har kommet videre på denne.

WindowServer og kernel_task er deler av operativsystemet.

Har du prøvd ein av de andre nettleserene? Samme problemet der.

Usikker på kva WineBottler skal gjøre i likninga. Meiner du at denne har noe med forbruket av batteri å gjera eller problemet med utlogging?

Googlet litt. Fant denne https://www.reddit.com/r/Safari/comment ... _facebook/

Kanskje det kan gi noen tips til kva du bør leite etter?

EDIT: Ser du seier at du er på hotell og at du meiner at deler av problemene dine ligger der. Du skal være klar over at dårlig wifi drar mye batteri.

mvh,
Olav

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

Problemer med tastaturet

Innleggav per57 » tor 12.11.2015 8:24

Tastaturet slutter og virke. Det har skjedd flere ganger at det er umulig g og skrive tall og bokstaver på min MacBookPro Retina. F1-F2 osv virker men umulig og skrive. Restarter jeg macen er alt i orden igjenn. Kan noen hjelpe meg og løse problemet?

Per Tormod :-[
medlem i 210 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav tiddylicious » tor 12.11.2015 10:19

Prøv å gå inn på systemvalg -> tastatur, fjern og legg til (norsk) tastatur igjen.

Brukerens avatar
medlem i 167 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav per57 » tor 12.11.2015 11:51

tiddylicious skrev:Prøv å gå inn på systemvalg -> tastatur, fjern og legg til (norsk) tastatur igjen.

Det skal jeg prøve neste gang det ikke virker....
medlem i 210 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav Morse » tor 12.11.2015 14:12

Nullstilling av SMC kan også gjøre underverker ved muse/tastaturtøys: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Ang. batteribruk, sjekk denne: http://www.imore.com/how-resolve-batter ... acbook-pro

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Problemer med El Capitan

Innleggav mac-guten » tir 17.11.2015 21:49

Jeg må restarte maskina på nytt for å få fullført en operasjon som jeg hadde tenkt jeg skulle gjøre. Enklte ganger så går programmet helt i frys, og jeg må avslutte...eller prøve å avslutte...lykkes enklte ganger og andre ikke...

NOE SÅ IRRITERENE!!!!!

Tips mottas med STOR TAKK!!!!!

Det skulle ha sparket unna med dette uten noen problem når en ser på spekket?

Maskina jeg har MacBook Pro 15-tommer, fra midten av 2014.
Proesseor 2,2 GHz intel Core i7
Hukommelse: 16 GB 1600 MHz DDR3
Harddisk: SSD

Og kjører OS X El Capitan
medlem i 154 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]