Time Machine vil lage ny kopi

Diskusjon rundt Mac OS

Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav iRoger » man 09.11.2015 19:55

Hei, ref bilde. TM ber om å "opprette ny sikkerhetskopi for å forbedre påliteligheten". Forstår det da slik at hvis jeg velger "Start ny sikkerhetskopi" så sletter den alt jeg har i backup til nå, for å starte helt på ny. Hvorfor det?? Skal den ikke bare slette eldste versjoner da, for så å legge inn siste versjoner? Bruker forøvrig en 1TB WD ekstern harddisk som overfører via wifi-nettverket.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav Morse » man 09.11.2015 23:52


Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav iRoger » tir 10.11.2015 20:59

Takker, sto endel interessant her for korrekt oppkobling, men ikke noe om problemet mitt. Jeg har hatt dette opplegget gående i over 1 år, så ikke en ny tilkobling dette. Sjekket nettopp om det lar seg gjøre å gjenopprette filer fra disken og det fungerer smooth som aldri før (mye bedre og kjappere grensesnitt med El Capitan).

Men den spør meg igjen om jeg vil starte ny kopi, og jeg skjønner ikke poenget. Jeg er da redd at den sletter mine allerede backup-lagrede 600gb for å starte helt på ny, tar mange dager (trådløs overføring), samtidig som jeg får inntrykk av at man da står uten full backup mens den bygger den opp fra bunn av igjen.

Det er over 900gb igjen av totalt 1.92tb på disken, og min totale mengde data som tas backup av er rundt 600gb. Skulle mao være mer enn nok plass..

Apple support kan informere om at når denne feilmeldingen kommer så betyr det at TM mener det er noe gale med disken, men dette er også rart når den klarer å gjenopprette filer derfra uten problemer.

Noen proffer på TM her inne? :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav Superhai » tir 10.11.2015 23:14

Time Machine markerer en backup som skadet hvis det skjer et eller annet som gjør at noe er korrupt. Det trenger ikke være noe fysisk galt med disken, men ar noe skjer under backup. Det kan også skje på typisk tredjeparts-disker eller -NAS som kjører optimalisering eller vedlikeholdsprogrammer. Problemet er at TM ikke forteller hvor og hva som er galt. Diskverktøy kan fikse backup til viss grad (backupen er "sparse-bundles og kan åpnes i diskverktøy). Det er mulig å få noe nærmere informasjon i loggene også.
medlem i 132 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav Morse » ons 11.11.2015 5:15

Litt på siden, men for sjelefredens og nattesøvnens skyld: Med dagens lave priser på harddisker burde alle som har mulighet sørge for å ha en oppdatert klone av arbeidsdisken. Med en slik for hånden er du oppe og går igjen på få minutter dersom det som ikke skal hende (diskkræsj, f.eks.) likevel hender. Husk, det skjer i de beste familier...

Anbefaler CarbonCopyCloner eller SuperDuper!

Skal du handle en ny stasjonær disk for dette, kan du like godt ta i litt mht. størrelse, og lage en partisjon på denne tilsvarende arbeidsdisken din for klonen, og bruke overskytende plass til andre ting. For laptops er gjerne en liten og lett USB-drevet boks det mest praktiske. Every home should have one...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav iRoger » ons 11.11.2015 22:49

Takker. Prøvde Diskverktøy for å reparere, den fant ingen feil. Prøvde deretter med nytt backup-forsøk, samme feilmelding dukker opp. Disken fungerer jo helt topp når det gjelder å gjenopprette filer, så forstår ikke hva som skal være feilen heller.

Kan dere ta en titt på vedlagte screenshot, dette er informasjon om TM-disken ved bruk av Info-knappen, er det noe her som skurrer?

Dersom jeg ber den lage ny backup, sletter den først alt som ligger inne før den starter å bygge opp på ny? Eller slettes det først når ny backup er ferdig?

Bilde Bilde

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav Superhai » tor 12.11.2015 3:45

Det er ikke disken hvor feilen ligger men på sparsebundle-filen og den som må fikses.

Jeg er ikke sikker om den sletter den først når backup er ferdig, men du kan jo endre navn om du ønsker å beholde den og har plass.
medlem i 132 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav iRoger » fre 13.11.2015 9:33

Superhai skrev:Det er ikke disken hvor feilen ligger men på sparsebundle-filen og den som må fikses.

Jeg er ikke sikker om den sletter den først når backup er ferdig, men du kan jo endre navn om du ønsker å beholde den og har plass.


Hvor finner jeg denne sparsebundle-filen ?
Mener du å endre navn på disken, eller back-up filen?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Time Machine vil lage ny kopi

Innleggav Superhai » lør 14.11.2015 5:18

iRoger skrev:Hvor finner jeg denne sparsebundle-filen ?
Mener du å endre navn på disken, eller back-up filen?

Ja, det er selve backup-"filen".
medlem i 132 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]