Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Diskusjon rundt Mac OS

Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav RobinAntonsen » lør 23.01.2016 15:44

Hei,

er ny på forumet og har et spørsmål jeg håper dere får hjulpet meg med. Jeg har en mid 2007 Macbook (svart plast), intel core 2 duo og 2 gb ram. Jeg har lyst til å få oppgradert denne. Det er per i dag installert MAC OS X 10.6.8 (Snow Leopard). I App store får jeg opp OS X El Capitan. Jeg trykker på free upgrade, men får da opp "Denne versjonen av OS X 10.11 kan ikke installeres på denne maskinen".

Spørsmål 1:
Hva er det nyeste operativsystemet denne klarer å kjøre?

Spørsmål 2:
Hvor får jeg lastet ned det nyeste operativsystemet gratis?

På forhånd takk for svar, hilsen en Mac-amatør :-!
medlem i 98 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav Valotunk » lør 23.01.2016 16:26

Siste versjon av OS X som støtter din Mac er versjon 10.7 Lion som du finner her:

http://www.apple.com/no/shop/product/D6 ... /os-x-lion
medlem i 198 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav RobinAntonsen » lør 23.01.2016 16:28

Takk for svar! Finnes det gratis noe sted, evnt. App store?
medlem i 98 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav Valotunk » lør 23.01.2016 16:37

Tja... det meste kan jo skaffes "gratis" dersom man ikke er villig til å betale hva det faktisk koster... :rolls eyes:
medlem i 198 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav Morse » lør 23.01.2016 23:09

Vil ikke helle malurt i begeret, men denne maskinen er akkurat så gammel at den faktisk har det best med det systemet den har. Har prøvd meg på akkurat denne manøvren selv, og endte med å beholde den slik den var med 10.6.8. Bruker den bare som servicemaskin i de mer og mer sjeldne tilfeller der det dukker opp spørsmål om ClarisWorks og AppleWorks og Freehand og andre fordums storheter... Apple regner ikke lenger maskinen som "Vintage", men som "Obsolete".

All ære til de som holder liv i gamle skinn! Man kan fortsatt ha mye glede av slike!

But life goes on... :-( :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav T.B.Hansen » søn 24.01.2016 12:46

Enig med siste taler. 10.6 er antagelig det optimale OS'et for denne maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav RobinAntonsen » søn 24.01.2016 23:16

Da beholder jeg den som den er.. Tusen takk for svar alle sammen. Problemet er mest med nettbank osv. Jeg får beskjed om at jeg må oppdatere diverse java og lignende, men når jeg prøver på dette får jeg beskjed om at OS X er for gammelt til å oppdatere. Har brukt denne maskina hver dag siden jeg kjøpte den i 2007, så jeg nekter å gi den opp nå :bitchin:
medlem i 98 måneder
 

Re: Får ikke oppgradert gammel Macbook..

Innleggav Morse » søn 24.01.2016 23:37

Right on, man! Og nettbanken din har helt sikkert en Java-fri løsning, bare sjekk nettsidene deres. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere