Slette partisjon?

Diskusjon rundt Mac OS

Slette partisjon?

Innleggav rolf_odd » man 08.02.2016 19:28

Mens jeg holdt på i et Word-dokument, begynte rullesjakta å bevege seg ukontrollert. Etter en stund starta Diskverktøy opp av seg sjøl, og jeg kjørte Reparer, men ingen feil ble funnet.

Da så jeg i Diskverktøy i kolonna til venstre under egen harddisk en partisjon på 1 Giga, som jeg ikke kan huske jeg har oppretta. Den er dimma og kan ikke slettes i Diskverktøy.

Lurer på om jeg kan få noen råd:

Hvordan kan jeg slette denne partisjonen?

Finnes det et program som kan sjekke om det er noen inntrengere på harddisken?

Hilsen Rolf
medlem i 147 måneder
 

Re: Slette partisjon?

Innleggav danibo77 » tir 09.02.2016 10:59

Er du sikker på at det er en partisjon, og ikke bare en gammel diskfil som har blitt liggende?

Har flere slike selv fra tid til annen.

I diskverktøy-vinduet:

Om det er en partisjon, så ligger som en sub til Machintosh HD, eller hva du har kalt harddisken din.

Om det er en diskfil, så er den under en linje som ligger rett under Machintosh HD.

Har du prøvd å høyre-klikke på den og velge fjern eller mat ut?

Om du velger Machintosh HD, helt øverst i feltet til venstre, så kan du velge Partisjon-fanen som kommer til høyre. Hva står det her? En eller flere partisjoner?

Ved nærmere ettertanke, kan det jo være en gjennopprettspartisjon som lages av Mac OS slik at du kan installere systemet på nytt ved feil.

Det kan du sjekke ut om du ved oppstart av maskinen holder alt-knappen inne (tilvalg/option, også merket med ⌥) til en meny kommer opp.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Slette partisjon?

Innleggav rolf_odd » tir 09.02.2016 18:24

Takk for svar! Beklager sein oppfølging fra min side.

>I diskverktøy-vinduet: Om det er en partisjon, så ligger som en sub til Machintosh HD, eller hva du har kalt harddisken din. Om det er en diskfil, så er den under en linje som ligger rett under Machintosh HD.

Det er tydeligvis en diskfil. Den står i Diskverktøy under streken og har navn disk1 og under der igjen står det OS X Base system. Når jeg prøver å høyreklikke på den, er både Mat ut og Deaktiver dimma.

>Ved nærmere ettertanke, kan det jo være en gjennopprettspartisjon som lages av Mac OS slik at du kan installere systemet på nytt ved feil. Det kan du sjekke ut om du ved oppstart av maskinen holder alt-knappen inne (tilvalg/option, også merket med ⌥) til en meny kommer opp.

Der kan jeg se at jeg har to disker: Machintosh HD og Recovery 10.9. Det er kanskje ikke så farlig å ha to?
medlem i 147 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron