Problemer med internett og nettleser

Diskusjon rundt Mac OS

Problemer med internett og nettleser

Innleggav Quendë » lør 14.05.2016 19:46

Jeg har en Macbook fra 2008 som har fungert supert til mitt bruk så langt. Men i dag så sliter jeg med nettet. Jeg er tilkoblet trådløst, og signalstyrken er helt super. Likevel går det ekstremt tregt å surfe, de fleste sider får jeg ikke opp og hvis jeg får opp ei side tar det like lang tid som da jeg surfet på nettet på nittitallet ... Jeg har prøvd både Safari og Firefox og begge er like dårlige.
Både mobil, iPad, mannens MacBook pro og smart-tv-en vår er på nett uten problemer av noe slag, så problemet må ligge hos min Mac. Det er bare internettet som er problematisk, alt annet fungerer som vanlig. Hjelp!

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Helge Hafstad » lør 14.05.2016 21:56

De vanligste virkemidlene:

1. Restart ruterne, både den fra ISP og din ev egne trådløse. Vent 1 min før du slår dem på igjen.

2. Fjern Wi-Fi i Nettverkspanelet ved å klikke på minustegnet. Legg til på nytt ved å klikke på pluss.

3. Omstart med ev sletting av P-RAM. Hold nede Alt-Cmd-P-R straks etter startlyd og slipp ikke før startlyd har latt seg høre 2 ganger til.

Trenger du hjelp utover dette må vi vite litt mer om utstyret ditt, ISP osv.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Quendë » lør 14.05.2016 23:31

Tusen takk!
Har prøvd alt utenom nr.1 nå fordi jeg ikke har mulighet, får prøve i morgen.
Dessverre virket ikke de andre tingene. :-( Men har det noe å si å restarte routeren når alt annet enn min macbook fungerer på nett?

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Morse » søn 15.05.2016 9:21

Prøv å skifte maskinens DNS-adresser til 8.8.8.8 og 8.8.4.4

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Quendë » søn 15.05.2016 16:18

Det hjalp å slå av og på hjemmesentral og trådløst nett! 8-)
Hvorfor er det bare min mac og ikke mobil, smart-tv, macbook pro og iPad som hadde trøbbel? Skjønner ikke helt, men er superglad det virket. :)

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Helge Hafstad » søn 15.05.2016 19:05

Murphys Lov kan alltids være en forklaring når man ikke kommer på noe annet...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problemer med internett og nettleser

Innleggav Morse » søn 15.05.2016 19:12

Ta med denne i samme slengen, kan være nyttig å kjenne til: http://osxdaily.com/2016/05/14/fix-wifi ... error-mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]