Laste ned Yosemite

Diskusjon rundt Mac OS

Laste ned Yosemite

Innleggav sjaban » man 26.09.2016 0:30

Hei,

nettopp kjøpt meg en brukt Macbook Air. Har aldri brukt mac før, men tenkte uansett at jeg skulle kjøre reinstall. Dette var lettere sagt enn gjort, da jeg etter å ha fulgt tips fra google, så har jeg slettet det som er på maskinen. Når jeg da skal installere det på nytt, så ligger jo ikke OS X i systemet.

Jeg har som sagt aldri brukt mac før, bare ipad, så installeringsfilene som ligger inne på Apple id har jeg jo ikke. Har prøvd å lete litt etter filen på google, men blir ikke helt klok. Så nå har jeg en "ny" macbook air som jeg ikke får brukt. Hva gjør jeg?

EDIT: Når jeg er inne på diskverktøy, så finner jeg noe som heter disk1: OS X Base System. Regner med jeg kan bruke dette? Bare hvordan gjør jeg det.
medlem i 90 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav Jonas.J » man 26.09.2016 10:20

Jeg kjenner ikke til Macbook Air, men dette burde virke.
Sørg for at du har internettforbindelse.
Hold tastene cmd (appletasten) + R inne ved oppstart.
Maskinen vil så starte internett recovery.
Når du kommer frem til menyen så velger du diskverktøy, partisjonerer disken på nytt, velg 1 partisjon (GUID partisjonstabell+ Mac OS Extended (Journaled)) og gi disken et navn.
Avslutt diskverktøy og installer operativsystemet på nytt.
Dette vil gi deg det operativsystemet maskinen kom med.
Sannsynligvis vil du ikke få tilbud om å laste ned Yosemite siden du ikke har brukt Mac før. Du må i så fall fa tak i det på annen måte.
Trolig er det Sierra du får tilbud om.
Lykke til og gi oss tilbakemelding om hvordan det gikk :-)
Sist endret av Jonas.J den man 26.09.2016 12:09, endret 1 gang
medlem i 151 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav Grubasek » man 26.09.2016 11:01

Et lite råd i tillegg til JonasJ' utmerkede hjelp:

I dette forumet er det mange erfarne Mac-brukere, så derfor: spør først, gjør noe etterpå. ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav sjaban » man 26.09.2016 20:25

Hehe....har lært leksa nå, så nå spør jeg før jeg gjør noe mer.

Skal teste det når jeg kommer hjem, så får vi ta det derfra.
Takk for hjelpen sålangt

Edit: var visst ikke bare bare dette her. Har gjort det Jonas sier, går til installere OS X, kommer frem til å velge disk, trykker installer, så får jeg beskjed om å logge inn med apple id. Når jeg har gjort det, så får jeg opp en mld som står "objektrt er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Prøv igjen senere."

Måtte slette gamle innlegg for å legge inn nytt svar :-)
medlem i 90 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav Jonas.J » man 26.09.2016 21:11

Hvis du har gjort det jeg skrev og får den meldingen så er det litt uforståelig.
Hvis du er sikker på at disken er partisjonert og formatert som jeg beskrev så stopp maskinen, trykk cmd+R på nytt ved omstart og gå rett til gjenoppretting via internet recovery.
medlem i 151 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav sjaban » man 26.09.2016 22:29

Det funket nå via internet recovery. Macbooken er oppe og går nå, og laster ned OS X Sierra nå. Takk for hjelpen Jonas .
medlem i 90 måneder
 

Re: Laste ned Yosemite

Innleggav Jonas.J » tir 27.09.2016 6:43

Godt at det ordnet seg :-)
Og husk, det er bare å spørre, her er mange som vet.
Jeg har spurt meg frem mang en gang. Lykke til!
medlem i 151 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]