Sierra og Time Machine

Diskusjon rundt Mac OS

Sierra og Time Machine

Innleggav Tada » søn 30.10.2016 9:37

Søndag 24.okt tok TM den forhåndsinnstilte backup, et par dager senere oppgraderte jeg til Sierra. Så langt har oppgraderingen fungert greit, men da jeg ønsket å kjøre en backup, sto TM og "stanget" i flerfoldige timer med teksten "forbereder kopiering"...
Forslag til løsning?
medlem i 145 måneder
 

Re: Sierra og Time Machine

Innleggav Valotunk » man 31.10.2016 12:50

Opplevde det samme hos meg, og løsningen var rett og slett tålmodighet.

Første Time Machine backup etter oppgradering til Sierra tok uendelig lang tid, men i etterkant fungerer det som tidligere.
medlem i 198 måneder
 

Re: Sierra og Time Machine

Innleggav Morse » tir 01.11.2016 13:49

Dette er en ganske naturlig og alminnelig foretéelse, men for all del, gi lyd hvis det ikke løser seg!

Oh, and one more thing: Mens vi venter, kanskje det er lurt å bruke et par minutters eftertanke på hele back-up-økosystemet? Er noen av de involverte snurrediskene modne for utskiftning? Husk at fem års normal drift er sånn ca. det man kan forvente av dem, uaktet enkelte ser ut til å holde det gående way beyond the call of duty.

Og kunne det være smart med en bootbar klone for nærmest øyeblikkelig oppegåenhet v/uhell, i tilfelle maskinen er business/mission critical, og erstatning av harddisk/tilbakeføring av data som kjent kan ta veeeeldig lang tid?

Kanskje det kunne være lurt å benytte seg av de mangfoldige skylagringstjenestene i tillegg, som et rimelig/gratis ekstra sikkerhetsnett?

Bare en tanke. Hva mener den ærede Valotunk og andre om den saken?

C´mon, boys, get yer keyboards out!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sierra og Time Machine

Innleggav Helge Hafstad » tir 01.11.2016 16:00

Time Machine, klone samt backup til sky er vel det som er mest relevant å sette opp i dag. En del - som meg - vegrer seg nok mot å betale for sistnevnte.

Men husk at sikkerhet ved backup ikke er tilstede før den oppbevares på et annet sted enn originaldataene. Blir derfor ikke fornøyd selv før jeg kan gå rundt med en 1TB minnepenn i lommen mens backup til den selvsagt foregår trådløst. Det kommer nok om ikke så lenge...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Sierra og Time Machine

Innleggav Tada » tir 01.11.2016 19:58

Takk for innspill, tok første svarer på ordet, og lot maskinen fortsette å gå, også nattestid. Etter et utall timer, har jeg inntrykk av, var prosessen fullført!
Lagring i iCloud er også på plass, og i tillegg har jeg nettopp fått en 2TB WD disk for å lage en klone, har inntrykk av at CarbonCopyCloner har godt ord på seg?
medlem i 145 måneder
 

Re: Sierra og Time Machine

Innleggav Valotunk » tir 01.11.2016 20:47

Morse skrev:Dette er en ganske naturlig og alminnelig foretéelse, men for all del, gi lyd hvis det ikke løser seg!

Oh, and one more thing: Mens vi venter, kanskje det er lurt å bruke et par minutters eftertanke på hele back-up-økosystemet? Er noen av de involverte snurrediskene modne for utskiftning? Husk at fem års normal drift er sånn ca. det man kan forvente av dem, uaktet enkelte ser ut til å holde det gående way beyond the call of duty.

Og kunne det være smart med en bootbar klone for nærmest øyeblikkelig oppegåenhet v/uhell, i tilfelle maskinen er business/mission critical, og erstatning av harddisk/tilbakeføring av data som kjent kan ta veeeeldig lang tid?

Kanskje det kunne være lurt å benytte seg av de mangfoldige skylagringstjenestene i tillegg, som et rimelig/gratis ekstra sikkerhetsnett?

Bare en tanke. Hva mener den ærede Valotunk og andre om den saken?

C´mon, boys, get yer keyboards out!


Takker for tilliten Morse :)

Selv har jeg Time Machine backup av alle mine Macer, men ser ikke på det som noen "backup" annet enn at det er greit å ha ved eventuelle oppgraderinger av operativsystem, bytte av havarerte harddisker og i tilfeller hvor jeg ved rein uvørenhet har slettet filer ved "uhell". Det skjer nemlig selv meg, og da er det greit å kunne ta en reise noen timer eller dager bakover i tid og finne filene igjen. ;)

Ellers har jeg alt av mine verdifulle filer som bilder, musikk, filmer og dokumenter på en Mac Mini server med 2 stk 2TB disker. Disse diskene er speilet til 2 stk eksterne disker med tilsvarende kapasitet.

Men selv dette er ikke noen backup, så med forbehold om at hele sulamitten av server og harddisker kan gå i luften når man minst venter det så har jeg også en kopi liggende hos Jottacloud. For kr. 590,- pr. år for "ubegrenset" lagring synes jeg absolutt det er overkommelig. Da har jeg også tilgang til alt av filer hvor jeg enn måtte befinne meg.

Mange løsninger finnes, men det viktigste er som Helge også påpeker; en alltid oppdatert kopi som befinner seg på annen lokasjon enn originalen.

Registrerer for øvrig at jeg benyttet ordet "backup" kun tre ganger i et inlegg som omhandler nettopp backup :-! Sa jeg backup? ;) Du vet, backup, det ordet som aldri kan sies for ofte :-)
medlem i 198 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron