Sierra spør etter Flash for å spille av video

Diskusjon rundt Mac OS

Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » søn 06.11.2016 14:01

Jeg har hatt Sierra installert siden første utviklerversjon, og har hele veien fått beskjed om at Flash trengs for å spille av innhold på enkelte nettsider der jeg ønsker å spille av video.

For øyeblikket er det AAFK sine nettsider som gir meg beskjed om at Flash trengs.
Bilde
Også Dplay sier det samme.
Bilde

Jeg har også hatt ren versjon, ikke utviklerversjon, av OS på maskinen og samme problemet dukket da opp.
Jeg har oppdatert Flash via systemvalg og den er oppdatert til siste versjon. Likevel får jeg dette problemet på enkelte sider som krever Flash.

OS versjon er 10.12.2 beta (16C32e)
Flash versjon er 23.0.0.205 og når jeg søker etter nyere versjon så får jeg beskjed om at Flash har siste tilgjengelige versjon.

Noen som vet om andre ting som kan gjøre at jeg får dette problemet enn bare å oppdatere Flash?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Morse » søn 06.11.2016 17:17

Adobe har, igjen, sluppet en «Critical Security Update» for Flash Player, for OSX og nå også for macOS Sierra. Flott at de følger med selvfølgelig, og har du krysset av for å la Adobe oppdatere automatisk, så har du den på plass allerede. Ellers må du til Adobe Flash Player Download Center.

Safari på macOS Sierra deaktiverer forøvrig nå Flash som standard, og slår bare på plug-in når du bekrefter dette, og kun for den ene gangen, hver gang.

Men hvis du er en av dem som ennå ikke har fått med deg at Flash er gått ut på dato, og at det nå er HTML5 som gjelder, så gjør det nå, likegodt: fjern Flash Player fra Macen. Flash ble laget for PC og mus (roll-overs), og tiden har løpt fra den.

Steve Jobs skrev i 2010 et notat om hvorfor Flash ikke er å finne på noen av Apples mobile enheter, og hvor han imøtegår innvendingene fra Adobe når det gjelder Flash.

Les artikkelen her: http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » man 07.11.2016 1:10

Jeg vet alt om Flash osv. Men det er ikke alle nettsteder som har oppdatert. Jeg skal dog, som du anbefaler, forsøke fjerne Flash fra maskinen fullstendig og se om nettsidene da automatisk gir meg valg til å bruke HTML5 eller kanskje Silverlight om det er valget... Skal i alle fall gi det et forsøk. De to nettstedene jeg nevnte er de eneste nettstedene jeg vet som spør etter Flash.

Edit: Det fungerte ikke på disse to nettstedene uten Flash. Jeg avinstallerte og forsøkte uten. Men etter en reinstallasjon av Flash så fikk jeg faktisk opp spørsmål om jeg ville bruke Flash på dette nettstedet, enten bare en gang eller alltid. Så da er det fikset, en reinstallasjon var visst det som skulle til.

Takk for hjelpen!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Morse » man 07.11.2016 2:09

:-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Nikolay » man 07.11.2016 13:27

Tips: Avinstaller flash fullstendig, og bruk Chrome for de nettsidene som krever flash. Så slipper du at Flash suger strøm ved å kjøre kontinuerlig i Safari.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » man 07.11.2016 14:21

Jeg vil ikke benytte meg av Chrome mer enn nødvendig. Den nettleseren irriterer meg så inn i granskauen at bakdelene med Flash er bedre.
Ang strømbruk, så er ikke det noe problem, da jeg har tilgang til strøm uansett hvor jeg er.
:-!
:rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Morse » ons 09.11.2016 17:25

Noen råd for å bli venner med Chrome (og Firefox): http://www.bitdefender.com/tech-assist/ ... zilla.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » ons 09.11.2016 17:48

Jeg bruker heller Firefox om jeg må benytte noe annet enn Safari. Chrome? Ikke om jeg kan slippe. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Morse » ons 09.11.2016 21:29

Smak og behag. Og ofte er det den rette "blandingen" av add-ons/extensions som gjør susen. Selv bruker jeg Firefox for tiden. Noen liker mora...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » ons 09.11.2016 23:08

Ja, jeg vet. Jeg bruker en add-on i Safari, Ad-Block, og det er det.
Har brukt Firefox en del pga kompabilitet til noen nettsteder i forbindelse med jobb tidligere, men standard nettleser er og blir Safari. 8-)

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav Helge Hafstad » ons 09.11.2016 23:15

Ved bruk av flere skjermer er det håpløst å bruke fx Netflix med annet enn Chrome, er min erfaring. Et j....g surt eple å bite i, men jeg har ikke funnet noen annen måte enn å svelge ned...:-(

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Sierra spør etter Flash for å spille av video

Innleggav arntss » ons 09.11.2016 23:38

Jeg har ikke brukt flere skjermer, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Jeg har en Macbook 12" Retina (2015) privat og en iMac 27" (late 2012) til jobb. Bruker ikke noen av disse særlig mye til å se på filmer eller serier, men av og til så er det kjekt å kunne gjøre det. Derfor er det greit at ting fungerer når man trenger det. Det gjør det nå etter at jeg reinstallerte Flash, så da er det greit for min del. Apple TV blir brukt til innhold ala tv i tre rom i huset. Vi har ikke noe annet tv-innhold enn det som vi får via disse, NRK, Sumo/Cmore, Netflix, ViaPlay, Dplay og ikke minst YouTube. Ingen riks tv eller annet.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron