Diverse spørsmål

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Ove » man 28.11.2016 2:38

Jeg liker å ha full kontroll over hvilke programmer som er åpne. Hender hos meg at programmer åpner seg uten at det var tilsiktet, f.eks. ved klikk på en fil som jeg mente skulle åpnes i et annet program.

For å motvirke dette har jeg alltid åpent vinduet "Tvungen avslutning". Det finner du på femte linje i Apple-menyen når du er i Finder.

Denne ruta legger seg over alt annet og er alltid synlig, så jeg minimaliserer den og trekker den til høyre så bare den røde lukkeknappen og den grønne maksimaliseringsknappen vises i overkant av vinduet.
medlem i 230 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » man 28.11.2016 9:49

Takk for tipset, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Det er jo sånn jeg har løst det til nå. :) Men jeg er altså ikke ute etter hvordan jeg avslutter de som plutselig åpner seg av seg selv. Da tenker jeg ikke på feilklikking, som jeg rekker å avbryte før det skjer så mye, men for eksempel det jeg har nevnt med programmer som tydeligvis er på uten at de er det.

Da tenker jeg på nevnte eksempel med programmet som ikke var på, men automatisk starter (altså må det på ett eller annet vis ha vært på fra før, eller automatisk oppstart?) når telefonen ringer.

Samme med meldinger - ikke på, men folk kan likevel sende meg melding og da starter programmet. Det må jo på ett eller annet vis ha vært på fra før, når det oppdager at noen har sendt meg melding.

Slike ting. Listen er garantert ikke uttømmende, for jeg aner jo ikke hvilke fler ting som surrer og går uten at jeg vet det. Men det finnes sikkert en oversikt over det, uten at jeg vet hva den kalles? Eller er det et sted jeg kan se det i prosessoversikten? (Der ligger jo mange greier jeg ikke aner hva er.)
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » tir 27.03.2018 11:37

Nå har jeg hatt denne maskinen en stund, men det er noen ting jeg lurer på fremdeles. Jeg har altså ikke krysset av for at maskinen skal åpne mapper i faner istedenfor nye vinduer, men det gjør den likevel. Den funksjonen fungerer tydeligvis ikke som den skal, og jeg har oppdatert maskinen x ganger siden jeg fikk den. Merkelig.

Så lurer jeg fremdeles på hvordan jeg kan se disse prosessene og sånt. Noen ganger så henger maskinen og det er et helsike å få gjort noe, men jeg synes det er vanskelig å finne ut hvorfor. Aktivitetsmonitoren antar jeg det er som skal brukes til sånt - men hva er det man ser etter der, egentlig?
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Fluffy » ons 28.03.2018 1:00

Bruker å stå bak prosesser og program om det svarer eller ikke, de som ikke svarer er bare å stenge også prøve på nytt. Den vanligste feilen her hos meg er at jeg kjører program eller prosesser som ikke er helt kompatibelt med OS'et jeg kjører.
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron