Hva gjør en blå ramme?

Diskusjon rundt Mac OS

Hva gjør en blå ramme?

Innleggav Miamaria » tor 08.12.2016 14:19

Når et programvindu får blå ramme rundt seg, og skrivebordet havner i "skygge", hva illustrerer dette? Det fører til at programmet (har kun sett dette skje med bildeprogrammet, men det ser ut som en generell greie, ikke tilknyttet programmet) ikke virker normalt.

Hva er det han har gjort, og hva må han få gjort for å få slutt på dette? Noen som kjenner det igjen?
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva gjør en blå ramme?

Innleggav kajac2 » tor 08.12.2016 16:16

Noe sånt som dette?
http://linuxrants.com/wp-content/uploads/2012/05/expose.jpg

I så fall er det Mission Control (eller Exposé i eldre versjoner av OSX). Benyttes for å bytte mellom vinduer og programmer.

Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Mission_Control_(macOS)
medlem i 198 måneder
 

Re: Hva gjør en blå ramme?

Innleggav Miamaria » tor 08.12.2016 18:23

Ja, akkurat sånn er det, bare at han kun får opp én rute. Men han aner ikke hva han har gjort for å få det sånn, og dermed heller ikke hvordan han får det bort. :) Men da kan det være at jeg får til å hjelpe han i hvert fall, takker.
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva gjør en blå ramme?

Innleggav Miamaria » lør 07.01.2017 17:03

Niks, det var det ikke. I hvert fall ikke på samme måte som jeg har på min maskin. For det første har vi slått det av på hans maskin, men det skjer likevel. For det andre, så har jeg det på min maskin og når jeg klikker i ruta som har blå ramme, så blir den aktiv. Men på hans maskin, så er det KUN den ruta - og når han klikker på den, så fyker den bare ned i dokken. Uansett hvor hen han klikker.

Det skjer kun med iPhoto. Det hjelper heller ikke med omstart, verken på program eller maskin.

Noen som har vært borti det?
medlem i 157 måneder
 

Re: Hva gjør en blå ramme?

Innleggav arntss » lør 07.01.2017 20:24

Det er noe som heter programexpose i innstillinger for styreflaten. Se om dette er aktivt.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hva gjør en blå ramme?

Innleggav Miamaria » søn 08.01.2017 15:40

Det skal vi gjøre. Men han har altså bare tastatur og mus, såvidt jeg vet. Men alt som kan tenkes er årsaken (om man bare i det minste finner ut hva han skal slutte å gjøre) skal selvfølgelig sjekkes.
medlem i 157 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]