Alvorlig feil med macOS / HFS+ / Spotlight?

Diskusjon rundt Mac OS

Alvorlig feil med macOS / HFS+ / Spotlight?

Innleggav MacTitan » søn 25.12.2016 8:31

Jeg kjører enda El Capitan, og oppdaget etter oppgraderingen fra Yosemite følgende alvorlige feil:

Om du har to ulike disker/volumer med SAMME innhold - f.eks. "Data" og "Backup Data", kan du risikere at åpning av fil fra det ene volumet ÅPNER SAMME FIL FRA DET ANDRE.

Dette er både meldt inn til Apple, og jeg har beskrevet mine undersøkelser grundig her:

https://discussions.apple.com/thread/7478307?start=0&tstart=0

Så langt har jeg ikke sett noen andre som har opplevd det samme, men en kompis fikk samme resultater som meg på sin Mac.

Prøv følgende (gjerne i Sierra):

Lag to disk-images med forskjellig navn.
Mount begge.
Ha to mapper med samme navn i begge volumene.
Ha tekstfiler med samme navn i de respektive mappene ("Volum1/Mappe1/Fil1.txt", "Volum2/Mappe1/Fil1.txt").
Sørg for at tekstfilene har forskjellig innhold, så du ser hvilken som åpnes opp.

Om du deretter dobbelklikker på en av tekstfilene fra Volum1 - åpnes da denne filen, eller den tilsvarende plasserte og navngitte filen på Volum2? Eller fungerer det omvendt - Filer fra Volum1 åpnes helt fint, men om du åpner filer fra Volum2 er det i stedet samme fil fra Volum1 som åpnes?

Dette var IKKE et problem med Yosemite. Jeg mistenker at de har gjort noe bedriten "smartness" med Spotlight og/eller filsystemet, som gjør at de plukker "første og beste oppføring av filen med navn Fil1.txt" når du skal åpne noe.

KUN hvis du inne fra programmet navigerer deg fram til filen via "Åpne" vil du være garantert å få den filen du faktisk ber om.

Jeg bruker ikke Time Machine (har ikke tatt meg råd til et stort nok volum), men har i årevis brukt backup via synkroniseringsprogram. Etter overgangen til El Capitan har jeg vært nødt til å flytte backupen "et hakk lenger ned", inn i en mappe "Backup", for å unngå at folderstrukturen er identisk på mer enn et volum.

Les gjennom min detaljerte gjennomgang på linken til forumet på apple.com, og sjekk om dere får samme feil - jeg håper det er fikset i Sierra, men når alle ansatte i Apple er flyttet over i avdelingen for pastellfarger, er det ikke godt å vite.
medlem i 229 måneder
 

Re: Alvorlig feil med macOS / HFS+ / Spotlight?

Innleggav Valotunk » søn 25.12.2016 22:46

Merkelige greier.

Jeg har testet nå i dag på to maskiner og alt fungerer som det skal.

En Mac Mini med Sierra og en Macbook med El Capitan.
medlem i 198 måneder
 

Re: Alvorlig feil med macOS / HFS+ / Spotlight?

Innleggav MacTitan » lør 11.03.2017 23:13

Jeg testet nettopp macOS Sierra installert i Oracle's VirtualBox.

Samme feilen. Opprettet to diskimages på 100 MB hver, med tre mapper med hver sin fil. Alle filene forsøkt åpnet på Disk2 åpnet samme fil fra tilsvarende lokasjon på Disk1.

Noe er riv ruskende galt, og det har ikke med min egen brukerkonto å gjøre, eller hardware det kjøres på - jeg har observert dette, en kompis med Mac har observert dette, og nå altså i en engelskspråklig, fersk installasjon av Sierra i VirtualBox (så språk spiller heller ingen rolle i dette).

Ønsker at flere skal prøve dette eksperimentet, for å så se om de finner samme feil. Se min første post i denne tråden, og les komplett feilbeskrivelse på innlegget som den linker til.

textWrangler eller BBEdit satt til default program er utmerkede verktøy for å umiddelbart se om denne feilen oppstår, da de viser full path til den faktiske filen som er åpnet.

Har altså aldri observert denne feilen før El Capitan. På meg virker det som om de har prøvd "en Spansk en" i forhold til Spotlight-indeksering eller noe.
medlem i 229 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]