Macbook Pro - blinkende spørsmålstegn ved oppstart

Diskusjon rundt Mac OS

Macbook Pro - blinkende spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav eple90 » man 04.09.2017 22:07

Hei,

Har litt problemer med min Macbook Pro 2013-modell (OSX El Capitan) som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Da jeg skulle starte maskinen tidligere i dag dukket det opp en blinkende mappe med spørsmålstegn på skjermen. Hadde ikke gjort noe spesielt forut for dette.

Etter tips fra Google har jeg forsøkt å kjøre command + R ved oppstart. Jeg har prøvd både å reparere disken og reinstallere OSX, men har ikke lykkes med dette da harddisken ikke dukker opp i menyen.

Maskinen klarer imidlertid å starte i safe mode og jeg ser at bilder og dokumenter fortsatt er intakt. Jeg skulle gjerne ha overført disse til en ekstern harddisk, men har skjønt at det ikke bare er å koble til en ekstern harddisk når maskinen er i safe mode? Er det alternativt noen skytjenester som kan brukes? Jeg ser at Google foreslår å koble maskinen til en annen Mac, men jeg har kun en Windows-maskin tilgjengelig.

Hva blir neste steg når jeg (forhåpentligvis) har fått hentet ut filene? Må maskinen inn til service, eller er det noe jeg kan gjøre selv for å løse problemet?

Takknemlig for all hjelp! :)
medlem i 187 måneder
 

Re: Macbook Pro - blinkende spørsmålstegn ved oppstart

Innleggav Helge Hafstad » tir 05.09.2017 9:14

Skaff deg en ekstern disk og programmet SuperDuper. Klon så din egen disk over til den eksterne. Sjekk at alt har kommet over og reformatter så den interne disken og installer systemet på nytt. Deretter genoppretter du fra den eksterne. Fungerer ikke dette så er verksted neste.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]