Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Diskusjon rundt Mac OS

Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav arntss » tor 07.12.2017 6:50

God morgen godtfolk!

Har et lite dilemma som jeg har skapt selv, men klarer ikke/tør ikke gjøre noe med det før jeg har forhørt meg med noen som kanskje kan hjelpe.

Problemstilling:
Jeg skulle sette min maskin opp med en ny bruker. Den nye brukeren skulle være min nye private bruker. Den gamle eksisterende brukeren skulle bli brukt til et nytt selskap jeg nettopp har startet, så jeg slipper å legge inn programvarelisenser osv på nytt på en ny bruker. Den enkle løsningen ble valgt, endre navn på den gamle brukeren via Systemvalg - Brukere og grupper - Velge den gamle brukeren og høyreklikke - Velge avanserte valg - Endret brukernavn og kontonavn på brukerkonto.

Problem:
Når jeg nå forsøker gjøre noe på maskinen som trenger admin rettigheter så gjenkjenner den hverken min gamle bruker eller den nye brukeren. Jeg tør ikke slå maskinen av da jeg tviler på at jeg kommer meg inn på brukeren igjen pga overstående problem.
Tilleggsopplysning: Jeg ser i Finder at den gamle brukeren fortsatt her har det gamle brukernavnet. Når jeg forsøker gjøre noe som helst som trenger rettigheter til brukeren og forsøker med både nye og gamle brukernavn så får jeg det ikke godkjent.

Søk på løsning:
Jeg lurer da på om det er noen som kan si hva jeg kan forvente få til her.
Kan jeg forsøke sette opp en ny nøkkelring? Kan det reparere problemet for meg?
Jeg håper noen kan gi meg vink i riktig retning for å løse problemet.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav Helge Hafstad » tor 07.12.2017 14:26

Det enkleste her vil være å søke på nettet - bruk søkekriterie «change name home folder mac» eller «change username mac» osv.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Re: Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav Grubasek » tor 07.12.2017 20:04

Har du en TimeMachine-backup fra før du begynte med dette, så legg den tilbake.
Når det fungerer som det skal, leser du dokumentet som Morse har gitt deg lenken til (og les det NØYE!).
Deretter begynner du på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav arntss » søn 10.12.2017 10:35

Takk for svar folkens.

Jeg har ikke backup, noe som selvsagt er dumt og ting ble gjort forhastet og det får jeg svi for nå.

Maskinen fungerer fortsatt og jeg skal sikre meg at jeg har mine viktige filer sikkerhetskoipert før jeg forsøker slå maskinen av og se om jeg klarer logge meg på igjen. Fungerer det å logge på da, så lar jeg det være inntil videre da maskinen er i bruk og jeg får ta jobben å fikse det om jeg må, når jeg må.

Maskinen går i dvale og jeg kan logge meg på med passord når jeg vekker maskinen igjen, så det betyr at så langt så får jeg brukt maskinen uten problemer til det jeg skal bruke den til, men får ikke skilt privat og selskap som jeg ønsket. Det får heller bare være da det ikke er noe katastrofe.

Edit:
Fikk restartet maskinen etter å sikret meg at alle viktige filer var lagt i respektive syncfoldere for sync til iCloud, OneDrive osv....
Fikk logget meg på uten problem på noe som har navnet til den nye brukeren, og riktig passord som er det samme som på mitt gamle brukernavn.
Men samme situasjon når jeg er innlogget, jeg får ikke tilgang til rettigheter da brukermappen fortsatt har navnet på min gamle bruker i Finder og uansett hva jeg forsøker legge inn som brukernavn, når jeg skal atuentisere for bruk noe som har med rettigheter, så fungerer det ikke.
Dog går dette greit enn så lenge, jeg får brukt maskinen til det jeg skal. Så får jeg se i romjula om jeg kanskje tar arbeidet med å sette opp på nytt med alle programmer som er nødvendig. Noe som stort sett ikke er noe stort problem da det stort sett er Pages, Numbers og MS Office pakkene som trengs. Det jeg gruer meg mest til er Parallels og Windows som gav meg noe hodebry når jeg installerte det første gangen og skulle hente Windows opp til Parallels fra bootcamp. Har dog ikke hatt bruk for Windows enda, så kan være jeg avventer med det til jeg virkelig kan få bruk for det.

Tror dette går bra. :D Fortsatt god helg!

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav Morse » tir 12.12.2017 2:45

Husk at Bootcamp og Parallels er to forskjellige måter å kjøre Windows på. I Bootcamp lager du en egen partisjon på disken hvor du kjører "ekte" Windows, akkurat som på en hvilken som helst PC. Men du må starte om hver gang du vil gjøre dette.

Parallels lar deg kjøre Windows som en virtuell maskin, hvor du kan veksle mellom Windows og MacOS (eller kjøre begge samtidig) uten å starte om. Men Windows vil selvsagt kjøre litt langsommere enn i Bootcamp.

Siden du tydeligvis har Office for Mac, hva er det du vil trenge Windows til, egentlig? Skal du bare kjøre enkelte apper som ikke finnes for Mac, kanskje CrossOver kunne hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Endret bruker - problemer med adminrettigheter

Innleggav arntss » ons 13.12.2017 19:57

Takk for svaret ditt Morse.

Windows var ment som "i tilfelle" vi trenger det så er det der klart til bruk.
Det er ikke verre enn at jeg har tilgang på flere maskiner ellers med Windows, men det er greit å ha alt på ett sted sånn at man slipper skifte maskin for noen minutters arbeid.
Jeg kunne godt hatt det bare i bootcamp også, men valgte å bruke Parallels i tillegg for å slippe restarte maskinen og logge inn i Windows. Det fungerer greit nå, så jeg gjør ikke noe mer med dette problemet før det blir et problem, om du skjønner. ;)

I tillegg så må jeg vel legge til at jeg er såpass oppegående på Mac at jeg ikke burde gjort fadesen i utgangspunktet, men i en fei, og uten at jeg tenkte meg om, så var det gjort og derfor lurte jeg på om det var noen snarveier for å løse floken jeg hadde laget. Det ser det ikke ut til å være, så da får jeg leve med det inntil det virkelig blir nødvendig å gjøre noen endringer. Så får jeg også heller se om jeg virkelig trenger Windows og da heller installere det igjen eller bare bruke en annen maskin. Alt ordner seg nok. :D

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]