Er High Sierra "trygg" nå?

Diskusjon rundt Mac OS

Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Jonas.J » man 02.07.2018 14:45

Hvordan er tilstanden etter at High Sierra har vært ute en stund?
Jeg prøvde i starten, men måtte gi opp.
Maskinene mine er alle Mac Mini mid 2011, denne ene er i7 server.
Er det trygt å oppdatere, evt. foreta en fullstendig ny installasjon?
Takker for svar! :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Morse » man 02.07.2018 21:01

Så lenge du har en fersk Time Machine, og allerhelst også en fersk klone, så burde det gå helt fint. Men sjekk først om du har noen viktige programmer som kan få problemer:
https://roaringapps.com/apps

Få også med deg denne her: https://www.macworld.co.uk/news/mac-sof ... t-3647580/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Jonas.J » man 02.07.2018 22:16

Takk for tipsene og linkene Morse.
Disken klones daglig og TimeMachine er up to date ...

Da er det vel bare å gjøre et nytt forsøk i morgen :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Morse » ons 04.07.2018 1:21

Tvi, tvi! Hyggelig å høre at noen tar back-up´en alvorlig! That´s the stuff to give the troops, Sir! 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Jonas.J » ons 04.07.2018 10:00

Av og til føler jeg meg nesten litt paranoid ...
Jeg tar også backup av backup'ene, men etter en kraftig smell for noen år tilbake så lærte jeg meg skikkelige rutiner.
Carbon Copy Cloner har vært en trofast følgesvenn opp gjennom årene og den bidrar til at jeg slipper å tenke noe særlig over problematikken.

Overgangen til High Sierra gikk forøvrig overraskende greit denne gangen, og det ser faktisk ut som om den er en forbedring av sin forgjenger.

Igjen, takk for hjelpen Morse! :-)

(Og jeg håper vi holder liv i dette forumet i tiden som kommer også!!!)
medlem i 151 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Morse » ons 04.07.2018 16:08

Gledelig å høre at det gikk bra. Når det gjelder back-up, er paranoia både sunt og riktig. Husker jeg var en av de mange som ble småsure da Mike Bombich begynte å ta betalt for CarbonCopyCloner, men du verden, det var jo aldeles gratis i mange år – og fyren har ikke ligget på latsiden når det gjelder oppdateringer. I High Sierra er det versjon 5.1.2 som gjelder, hvilket du sikkert har fått med deg. Og en førtidollarpenge synes jeg ikke er mye å betale for sjelefred. I den anledning: Kan anbefale å også investere i Alsoft DiskWarrior, det er vel det programmet som har vært den beste investeringen opp gjennom årene når det gjelder å komme problemer i forkjøpet, og å rette opp i grums og grams. Det holder eksterne disker i trim, og en kan leilighetsvis også starte maskinen fra en klone og holde kustus på hoveddisken. Har ikke tall på alle som har kommet innom med hengende nebb og "røtne" disker, hvor DiskWarrior har ordnet opp – også på maskiner som rett og slett nektet å samarbeide. (Nei, jeg har dessverre ikke aksjer der.) Right on! 8-)

P.S. Hvis du synes DiskWarrior er dyrt, sjekk hvor mange utepilser eller drosjekøkebaber du får for den prisen, og hvor lenge du har glede av dem... ;) ;) ;)

P.P.S. Oh, and one more thing: Du kan selvsagt gå i Hjelp-menyen og finne ut av hva som er nytt i High Sierra, men her er en særdeles grei og informativ artikkel på utenlandsk: https://www.macworld.com/article/319982 ... g-faq.html

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Jonas.J » ons 04.07.2018 17:51

Ja, jeg har fått med meg siste versjonen av CCC, og det er ingen ting å si på prisen. Jeg har også brukt programmet siden den gang det var gratis. En gang jeg kom opp i problemer var det Mike Bombich selv som hjalp meg ut av knipen. Det var ikke mange ansatte den gangen.

DiskWarrior er ikke avskrekkende dyrt, men får se det an.

Nå har jeg jobbet på i7 Minien min i hele dag og jeg synes at maskinen yter mer (jeg har jobbet i Photoshop), og at programmene går raskere enn i Sierra.

De to andre Miniene mine ble oppdatert de også.

Takk for linken, var ikke klar over at APFS ikke virker med FusionDrives, men har det i bakhodet ...
medlem i 151 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Morse » søn 08.07.2018 16:48


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Er High Sierra "trygg" nå?

Innleggav Morse » man 09.07.2018 17:28

Og, ja det er sant, denne her kan være svært så grei å ha på lur:

http://osxdaily.com/2017/10/14/troubles ... -problems/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]