Filevault og backup?

Diskusjon rundt Mac OS

Filevault og backup?

Innleggav dakri » man 18.02.2019 14:58

Om noen har sett innlegg fra denne brukeren tidligere, har de for lengst skjønt at han er en evig nybegynner i mange henseender. Uansett: det er derfor jeg elsker dette forumet her - med flust opp av "gode hjelpere".

Driver og klargjør min nye iMac 27". Har på denne maskinen bestemt meg for benytte Filevault (kryptering etc...) som en ekstra sikkerthet. (Prosess startet: om noen har gode argumenter for å fraråde meg det, så ikke nøl med å si fra...)

Spørsmål: får dette noe å si når jeg skal flytte over data fra min eksterne harddisk (backup fra gammel maskin) til en ny kryptert maskin? Og: får det noe å si motsatt vei - når jeg skal ta backup av nyere data fra maskin med kryptert disk- til separat harddisk?

(.......som jeg sa: evig nybegynner.... :rolls eyes: )

(Om noen samtidig vet om det er mulig å få reinstallert en Office-pakke etter at jeg måtte slette hele harddisken min... så si endelig fra... "Nøkkel" var jo engangs... og er derfor kastet... Har Office noen systemer på dette... jeg har jo en brukerkonto?)

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Filevault og backup?

Innleggav Grubasek » man 18.02.2019 16:02

Filevault har jeg så langt ikke sett nødvendigheten av å bruke. Derimot er jeg VELDIG nøye med å notere alle passord jeg bruker (i programmet 1Password). I det programmet kan jeg også legge inn lisensinformasjon for alle programmer som har det (f.eks. MS Office-pakken), påloggingsinformasjon for nettsider m/passord, ruterpassord, kredittkortinformasjon, viktige tekstdokumenter m.m.

Jeg er stygt redd for at du vil få problemer med å overbevise Microsoft om at du har en gyldig lisens hvis du ikke har f.eks. en faktura eller annen lisensinformasjon.

Forøvrig er det en god vane å spørre om ting og tang FØR du gjør noe du er usikker på.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Filevault og backup?

Innleggav dakri » tir 19.02.2019 20:49

Fått ordna opp. Opprettet jo en konto hos Office i det jeg lasta ned Office-pakka. og fordundre meg: der l¨både programmet og produktnøkkel klar til bruk. Utrolig!

Btw: kan det stemme at ny iMac oppfører seg forskjellig mvh. av hvor lenge man holder "på-knappen" inne? Trodde jeg hadde mer trøbbel i tårnet - men ser ut som om jeg bare fikk starta den i noe sikkerhetsmodus eller et eller annet... fordi jeg holdt for lenge inne?

(Men enig, Grubasek: nybegynner som jeg er (selv om jeg har EID Mac i 8 år kan jeg fælt lite av det som beveger seg BAK skjermen) - er det nok lurt å spørre FØR man foretar seg noe som ikke er helt hverdagslig....)

Brukerens avatar
medlem i 143 måneder
 

Re: Filevault og backup?

Innleggav Grubasek » tir 19.02.2019 21:34

Hvis du bare trykker lett på av/på-knappen på baksiden, går maskinen i hvilemodus. Da vil f.eks. et trykk på mellomromstasten "vekke" den opp igjen.

Hvis du holder av/på-knappen inne leeeenge nok, vil maskinen slå seg av helt.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron