Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Diskuter de nyeste spillene

Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » lør 29.01.2011 23:36

Jeg har en periode testet ut den amerikanske, revolusjonerende, spilltjenesten OnLive. Den var lenge bare tilgjengelig for brukere i USA, fordi serverne var plassert der. Nå har tjenesten imidlertid etablert servere her i Europa også, slik at vi i Norge kan bruke tjenesten.

Dette fører til at vi Macbrukere endelig kan ta igjen det eneste forspranget Windows enda har på OS X, nemlig spilling. OnLive gjør det mulig å spille masse aktuelle spill på Mac som egentlig ikke er tilgjengelig for platformen.

De fleste er vel allerede enige om at streaming er fremtiden for både musikk og film. OnLive gir innblikk i en framtid der spill også vil fungere på samme måte i framtiden. OnLive fungerer nemlig på den måten at spillene avvikles av maskinvaren i serveren man er koblet opp til. Lyd og bilde blir streamet til brukerne som en slags interaktiv. Fordelene ved dette er åpenbar. Man trenger ikke lenger skifter ut maskinvaren hver gang det kommer et nytt, kult spill som vi har lyst til å spille. Så lenge maskinen din, og nettoppkoblingen din er tilstrekkelig, vil du ikke bli utddatert.

Her er en testvideo jeg har laget for å vise hvordan tjenesten fungerer trådløst på min MacBook pro 17" i5. Først går vi inn å kikker på andre brukeres gameplay og skrytevideoer, før vi avslutter med å spille litt selv. Det meste dere ser i videoen er altså live gameplay på en mac.

http://www.youtube.com/watch?v=CGCZumEaImI

Anbefales!

http://www.onlive.com

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » søn 30.01.2011 0:20

Online Game for TV virket meget interessant. Da ryker Xboxen ut av huset....
Men også interessant for iMac i7'n jeg har. Den har vist seg å gjøre litt nytte for seg på spill også faktisk. Steam.....
medlem i 164 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Mac11e » søn 30.01.2011 2:05

Har OnLive virkelig plassert servere i Europa? Søker rundt på nettet, men finner ingenting som stadfester det. Sikker på at at du ikke er koblet til de amerikanske serverne?
Jeg har testet ut tjenesten av og til over noen måneder nå, men har alltid koblet til de amerikanske serverne. Grunnet den lange geografiske avstanden vil man derfor alltid oppleve litt latency eller forsinkelse mens man spiller. Var det latency når du spilte i den videoen du viser til?

Når det er sagt vil jeg si at konseptet med tjensten er genialt, men den vil aldri kunne erstatte konsollspilling eller vanlig spilling på Mac før det er etablert serverbanker i Norge.

Brukerens avatar
medlem i 182 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » søn 30.01.2011 2:05

Du får teste det ut Anbefales, iallfall om du har en brukbar internettoppkobling.

En av mange fordeler er at jeg slipper å fylle opp harddisken min med omfattende spill. OnLive gir meg tilgangen uten å fylle mer enn noen få MB på min 128 GB store SSD.

Så langt har jeg ikke vært merkbart plaget av lag heller. Det er virkelig imponerende når man tenker på at jeg spiller på en server, nede i Europa og at bilder og kontroll-informasjon flyr fram og tilbake over den lange avstanden.

Mac11e. I følge denne artikkelen har OnLive servere i Luxsenburg og Belgia iallfall:

http://onliveinformer.com/onlive-playab ... e-already/

Edit: Jeg har akkurat spilt en Tom Clancy`s HAWX en times tid, uten å merke lag i det hele tatt. Spillet er imponerende detaljert og responsivt.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav slogmo » tor 03.02.2011 22:08

Er skuffet over Onlive etter å ha testet det nå siden jeg leste denne tråden.
Jeg har testet både på Mac Mini'en min og på min i7 Hackintosh.
Begge kjører kablet LAN og linja mi er 20/5 Mbit (Get).
Tester jeg med Speedtest mot server i Jessheim så har jeg en ping på 16ms.
Men på begge maskinene så får jeg advarsel om at det er registrert høy latency på linja mi, og at det vil påvirke spillingen.

Har testet ut det Fuel of War spillet (spilt gjennom faktisk).
Det er for mye lagg til at man får særlig nøyaktig skyting.
Merker at i menyene så flytter musepekeren seg ganske lang tid etter at musa faktisk er flyttet.
Men testet Silent Hunter 5, og der fungerer det relativt greit siden det ikke er en FPS.

Nå prøvde jeg å fyre opp Onlive på i7'en min. Og da får jeg ikke lov fordi latencyen er nå for høy. Testet nettop igjen med Speedtest. 16ms mot Jessheim.

Tester jeg derimot med Speedtest mot Luxemburg og Belgia så har jeg en ping på nærmere 100ms.
Og hastigheten er nede i 3-4Mbit begge veier.
Kjøre Pingtest mot Rotterdam og endte opp med litt pakketap og ping på over 100ms.

Dette kan selvfølgelig skyldes problem hos min ISP (Get).
Merker ofte at streaming av Youtubevideoer er et #%?! på ettermiddagen.
Regner med det er masse trafikk i nettet, evt på utenlandslinjene som påvirker hastighet og ping.
Men selv på natta så var det mye lagg, som gjorde spilling av Fuel of War til litt av en prøvelse.

I tillegg er jo ikke utvalget av spill så enormt.
Tror det er en stund til man kan kaste Xboxen/Playstationen og kun spille via datamaskinen og Onlive.
Men spennende at de får det såpass bra til.
De som har prøvd å spille av en video over VNC vet at det ikke fungerer veldig bra, og det er på en del måter det samme som skjer med Onlive.
Spillet kjører på en server, og man får skjermbildet overført til seg over nett, samtidig som input (mus/tastatur) sendes til serveren.
Det sier seg selv at det bli lagg.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav swedeboy » fre 04.02.2011 0:16

Noen som spiller med xbox wireless controller?
trenger hjelp
medlem i 160 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » fre 04.02.2011 1:51

Slogmo: Du har, i utgangspunktet, en mye bedre linje enn meg. Jeg har telenors "bredbånd 16", og fikk før jul en del feilmeldinger om latency-problmer. Men nå er de problemene helt borte, og jeg kan ikke se at det er noen plagsom lag på noen av de spillene jeg har testet ut.

Problemet ditt er nok knyttet til nettilbyderen din eller noe. Som du selv sier, serverne ligger langt nede i Benelux, så det sier seg selv at det er en rekke potensielle muligheter i forhold til nettverksproblemer.

Jeg regner med at tjensten etterhvert får flere servere i Europa, og at utvalget av spill blir bedre etter hvert. For å kjøre spill på Mac, finner jeg tjenesten svært interessant, da den visker ut de fordelene Windows har.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav slogmo » fre 04.02.2011 2:52

Skal prøve å koble i7'en rett på kabelmodemet og se om det hjelper.
Har en Linksysruter etter modemet, greit å teste for å se om det utgjør noen forskjell.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » ons 09.02.2011 16:13

OnLive har sluppet en softwareoppdatering som fører til en merkbart raskere innloggingsprosess hos meg. Jeg vet ikke om årsaken ligger i selve programvaren, eller om dette betyr at det er etablert nye servere, nærmere Norge.

Blir nødt til å forske litt.

http://www.youtube.com/watch?v=CGCZumEaImI

Oppdatering: OnLive har helt klart blitt mer responsiv og kjapp etter denne oppdateringen. Jeg leser at den kanskje mest åpenbare nyheten er at tjenesten nå tilbyr 5.1-lyd til alle som har suroundanlegg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav DeeWox » ons 09.02.2011 18:02

Kva tid kom dette til Norge?
medlem i 189 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » ons 09.02.2011 21:07

Det har aldri blitt offisielt lansert i verken Norge, eller Europa. Det er i utgangspunktet en tjeneste i USA og Canada. Men de forbereder åpenbart lansering i Europa også, fordi i løpet av senhøsten kom de første serverne også her. I oktober fungerte ikke tjenesten hos meg, men begynte å fungere i løpet av november. :-D

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav slogmo » ons 09.02.2011 23:23

Kan man abbonere på Playpack selv om man ikke er bosatt i USA eller Canada?
Ser ut som man bare får lov å legge inn adresse for USA og Canada.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav nesten_nerd » tor 10.02.2011 0:08

Hei
Svaret er OnLive ? Hevdes det !!!!
Er det gratis ? Fritt medlemskap så jeg, men spillene kostet penger ? Uten at jeg nå har sjekket dette spesielt så lyste $ tegnet opp.
Når det gjelder Get og Telenor så har ingen av disse bredbånd.
Ekte bredbånd er fiber. Altså egne fiberkabler som går helt frem til boksen du har fått fra nettleverandøren. Jeg har hatt både Get og Telenor tidligere og skal aldri ha noen av de igjen. Nå går alt på fiber og hastigheten er alltid høy og med svært lite driftsproblemer.
medlem i 183 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav Skogsguden » tor 10.02.2011 3:03

Man kan være på OnLive uten å betale noe. Da kan man spille demoer.

jeg har betalt betalt knappe ti dollar for å prøve en spillpakke. Det fungerte fint, selv om jeg ikke bor i USA.

Ut over det kan man kjøpe pass til enkelte spill, enten for en dag, en uke, eller evig tid. Prisene ligger langt under det man betaler andre plasser. De fleste av titlene som er tilgjengelige er ikke mulig å spille på Mac ellers.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Spill på Mac? Svaret er OnLive!

Innleggav nesten_nerd » tor 10.02.2011 10:14

Regnet med at det ikke var gratis ja, men hvem bryr seg om å spille demoer.
Når en kjøper seg et spill så er det kjøpt og ferdig med det. Her skal du derimot betale for å spille hele tiden. Svaret er derfor etter min mening ikke OnLive, om du da ikke bryr deg om hva det koster.
Pc er fortsatt den beste spillmaskinen.
medlem i 183 måneder
 

Neste

Returner til Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]