Civilzation 5 og Intel HD graphics

Diskuter de nyeste spillene

Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Criz » fre 15.03.2013 21:08

Hei folkens!
Jeg sitter for øyebilkket og har veldig lyst til å kjøpe og laste ned Civilization 5 (fra app store) til min MBP 13" early 2011.

Jeg ser imidlertid at de skriver:

"*Integrated video chipsets are not supported
Så nevnes en del eldre modeller, samt:
Inel HD Graphics 3000/4000.

Synes det er noe snodig iom at de fleste nyere mac-er har dette, og de fortsatt selges, og ser jo at folk med eldre macer har fått det til i andre tråder. :S

Dette er i hvertfall mine specs:

Prosessor 2,3 GHz Intel Core i5
Hukommelse 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafikk Intel HD Graphics 3000 384 MB
+ Samsung SSD 830.

Noen som vet om jeg vil få meg en kjip overraskelse hvis jeg kjøper og laster ned spillet? Gidder liksom ikke bruke 280 kr på et spill hvis det ikke kommer til å funke :P

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav slæsk1 » lør 16.03.2013 14:38

Prøv det fra en annen side først da, om det fungerer så kjøper du det. Prøv å fiske litt i piratbukta, får sikkert napp :)
medlem i 137 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Criz » lør 16.03.2013 18:47

mjaa...

Kom over denne i dag etter en del googling:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1120358

Så da vil det si at Civilization 5 ikke funker på nyere macer.. (Forbanna tullete da, iom. at de selger den i app-store for masse schpenn..) Likevel skal det visst være mulig hvis man installerer en eller annen form for kontroll på macen som gjør at den ikke "bytter skjermkort til det integrerte" eller noe sånt..

Gidder ikke ta sjansen på det hvertfall, men da har jeg funnet svar på spørsmålet mitt. :-/

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Stereo Mac » lør 16.03.2013 19:09

Man kune enkelt greit skru av og på dette på min gammle 15"

Har ikke fått sjekket på iMacen. Mener bestemt jeg spiller det greit der, men muligens det har forandret seg.

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav jerry.c.bush » lør 16.03.2013 20:29

Spilte dette gjennom Steam på min iMac 27 2009 uten problemer. Har også kjørt det på rn 2009 hvit Macbook uten problemer.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Maccrell » lør 16.03.2013 21:30

Skjermkort fra Intel egner seg dårlig til spill. Mange Mac maskiner har skjermkort fra Intel eller for svake skjermkort av andre fabrikat.
Konklusjonen er at en Mac ikke er en gamer maskin.
medlem i 143 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Criz » søn 17.03.2013 0:27

De eldre macene hadde Geforce-kort såvidt jeg vet og disse er støttet. Det som er så merkelig...

Skaffet meg egentlig ikke mac for å spille på, bruker egentlig ps3en til gaming, men når spillet lå der og fristet i app-store kunne jeg ikke noe for at jeg fikk lyst på det :) Må bare akseptere at macbooken min ikke er laget for slike spill uten videre tukling ser det ut til :P

Brukerens avatar
medlem i 160 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Maccrell » søn 17.03.2013 19:38

Nytter ikke med Geforce kort på en eldre Mac. Det kortet var nok greit nok når maskinen var ny men eldre kort holder ikke i dag.
At en ny Mac leveres med et simpelt Intel kort er lite positivt når en ser hvor sykt dyr en Mac er.
medlem i 143 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav petrus764 » søn 17.03.2013 20:09

HD3000 og HD4000 er til forskjell fra eldre integrerte Intel-løsninger relativt kraftige integrerte skjermkort. HD3000 er på nivå med 9400M som fulgte med eldre core 2 duo-oppsett, og HD4000 er enda litt bedre.

Det er altså ingen logisk grunn til at disse kortene ikke skal være støttet, da de er absolutt mer enn gode nok til å drive spill.

I følge specs fra http://mac1.no/artikkel/9476/civilization-v-na-ute-mac så er jo også HD3000 og HD4000 på nivå med, om ikke bedre enn HD2600 eller 8600.

Maskinvaren i seg selv burde være mer enn kapabel til å spille et simelt spill som Civ, om utviklerne har gjort jobben sin derimot kan man lure på. Jeg vil dog tro at siden spillet er såpass populært på AppStore at det fungerer fint på HD3000 og HD4000-maskiner, da disse representerer en vesentlig del av Apples brukermasse. Hadde jeg vært deg ville jeg bare kjørt på, fungerer det ikke kan du rapportere problemet til apple og kreve pengene tilbake, på samme måte som i iTunes for iOS-apper som man ikke er fornøyd med.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav jerry.c.bush » søn 17.03.2013 21:48

Maccrell skrev:Nytter ikke med Geforce kort på en eldre Mac. Det kortet var nok greit nok når maskinen var ny men eldre kort holder ikke i dag.
At en ny Mac leveres med et simpelt Intel kort er lite positivt når en ser hvor sykt dyr en Mac er.

Klart det nytter... Jeg har kjørt spillet en stund på min gamle iMac og det går jo så det suser det. Til og med mår jeg testet det på en Macbook fra 2009. Men klart Macene ikke er bygget med utgangspunkt i spilling. Det betyr ikke at maskinen ikke er brukendes til noe. Det finnes de av oss som ikke gir en skit om det ikke går å spille. Noen har Xbox eller Playstation, noen har begge deler. Noen har bygget sine egne dedikerte spillmaskiner osv...

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Strategic_impact » søn 07.04.2013 1:14

Civilization 5 kjører på mac med intel hd graphics. Gjør det selv. Men du får ikke den beste grafikken, men det er absolutt spillbart. Problemet med lav-spesifikasjons macer(og da selvfølgelig pcer inkludert) er at spillet lagger(altså blir tregere) jo lengre du spiller. Det er fordi du opdager flere silivlisasjoner og slikt, som gjør at datamaskinen må kalkulere flere prossesser

Maccrell...

de gjør de ikke, men den nye 15 tommerne og MBP retina klarer civilization og slike mindre spill helt fint. Man kan game på de, og med de nye Invidia grafikkortene går det, men ikke med 13 tommer modellene som bare har Intel HD graphics

medlem i 132 måneder
 

Re: Civilzation 5 og Intel HD graphics

Innleggav Maccrell » tor 11.04.2013 0:01

På en skikkelig gamer maskin henger det overhode ikke og grafikken er på topp. Dessuten er tastatur og mus egnet for spill.
Apple har ingen gamer maskin og slik er det bare.
medlem i 143 måneder
 


Returner til Spill



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]