Requiem for a Dream

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav hansi » tir 15.02.2005 18:37

etter min smak var det et dårlig forsøk på å lage en kunstnerisk film. dop ødelegger livet ditt er hele budskapet, hørt den litt for mange ganger

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav anderstangen » tir 15.02.2005 18:41

definitivt blant top 3 filmer jeg har sett!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Kamelen » tir 15.02.2005 18:51

må si meg uenig h_a_n_s_i

Skjønner poenget ditt med at den bygger på en utgått klisjé, men skaperne bak denne filmen har klart å gjøre noe annerledes. Det treffer deg rett i hjerte, og de bruker sterke virkemidler som virker. For å ikke snakke om Soundtracket! Et av mine favoritter!

Tror forresten filmen ble laget som en skolefilm, dvs. film som skulle vises på skoler for å skremme folk fra dop. Og dette er den eneste slike filmen jeg har sett som kan ha mulighet til det med en fornuftig vinkling.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » tir 15.02.2005 19:41

h_a_n_s_i skrev:etter min smak var det et dårlig forsøk på å lage en kunstnerisk film. dop ødelegger livet ditt er hele budskapet, hørt den litt for mange ganger


Må nok si meg helt uenig her. Det du nevner er forsåvidt riktig, men et svært snevert forsøk på å analysere filmen. Manus (som forøvrig er bygd på en bok) beskriver avhengighet og besettelse, drømmer og virkelighet, skildret på en måte som jeg aldri har sett hverken før eller siden. Å degradere budskapet til "Drugs are baaad, mkay?" anser jeg som en majestetsfornermelse. ;o)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav hansi » tir 15.02.2005 20:00

Hooloovoo skrev:
h_a_n_s_i skrev:etter min smak var det et dårlig forsøk på å lage en kunstnerisk film. dop ødelegger livet ditt er hele budskapet, hørt den litt for mange ganger


Må nok si meg helt uenig her. Det du nevner er forsåvidt riktig, men et svært snevert forsøk på å analysere filmen. Manus (som forøvrig er bygd på en bok) beskriver avhengighet og besettelse, drømmer og virkelighet, skildret på en måte som jeg aldri har sett hverken før eller siden. Å degradere budskapet til "Drugs are baaad, mkay?" anser jeg som en majestetsfornermelse. ;o)


ikke min type film hverfall, da jeg så den første gang synes jeg den var grei, ikke bra, men grei. jeg tok den med til en kamerat og lot han se den for å se hva han synes... og etter å ha sett den to ganger satt jeg igjen å lurte på hvorfor i allverden jeg gadd å se den en gang til.
alt for "arsty fartsy" etter min smak, handler i bunn og grunn om en gjeng disfunksjonelle ungdommer som skal tjene seg rike på å selge dop, men blir avhengige på veien, bare med fancy kameraføring og newage musikk

har kun sett en "Drugs are baaad, mkay?" film: Fear and loathing in Las Vegas. skal man se en orntlig feit dop film så se denne

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 18.02.2005 14:14

Jaja, det er lov å være uenig. :o)

Leste en filmanmelder som sa at hvis du så den én gang, ville du føle deg uvel i noen dager. Så du den flere ganger ville den gi et arr som aldri gikk bort...

Det kan også nevnes at en av grunnene til at den oppleves så kaotisk er klippingen. En vanlig film har 700-1000 klipp. Requiem har over 2000...

For de som har NRK2 kan det være av interesse at de sender Requiem for a Dream klokka 21:00 på Lørdagskvelden...

Har du ikke sett den bør du gjøre det!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron